Emmas

Släktgården i Norge är såld

Publicerad 2005-10-07 10:15:39 i Allmänt,

Ja, det var ju länge sedan Nordvika såldes från släkten Nordvik, som levt där och brukat jorden i tio generationer. Själv tillhör jag den elfte generationen och har bara varit där som turist. Men nu är den såld av den senaste ägaren och det känns ofantligt bra att läsa om köparen, att han tänker satsa på att sätta gården i stånd, och att han tänker hålla den öppen för besökare! Särskilt efter att ha varit där i somras då alla byggnaderna var igenbommade och i förfallande skick.

Häpnadsväckande på sätt och vis att så många ville köpa en förfallen gård utan el och vatten i väglöst land att priset steg från begärda 1,5 miljon (som jag tyckte var mycket) till 4 miljoner! När jag läste annonsen för gården blev jag nästan besviken, att alla byggnader är från 1900-talet, till exempel, jag hade inbillat mig att de var mycket äldre. Men nu när jag har läst artikeln i Fjell-Ljommen är jag åter mallig över mitt unika ursprung. Och då var det ändå inte nämnt att Carl von Linné har övernattat på gården.

Kommentarer

Postat av: Enar Nordvik

Publicerad 2005-10-08 11:11:30

...eller att han blev körd på porten för att hans följe åt för mkt.

Det låter ju verkligen jättebra får man säga. Hoppas, hoppas. Minns kanppat att jag varit in där.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela