Emmas

Damer och herrar och deras cyklar

Publicerad 2007-04-19 20:33:44 i Allmänt,

Varför ser dam- och herrcyklar ut som de gör? Fördelen med dammodellen är utan tvekan att den är lättare att stiga på. Frågan är om detta är en fördel framför allt för damer - så vitt jag vet är inte herrar i allmänhet kända för att vara vigare än damer i allmänhet. Inte kan väl tanken vara att damer ska cykla med en lång, snäv kjol? Kort och/eller vid kjol går bra även med herrcykel.

Vad är fördelen med herrmodellen? Någon sa att de är stabilare. Jag har cyklat en hel del på cyklar av olika modell och har aldrig upplevt något problem med att cyklar med lågt insteg skulle vara instabila. En nackdel med herrcyklar är att man kan slå sig ganska så ordentligt i grenen.

Frågan är alltså
1. Borde inte de olika cykelmodellerna kallas något annat än herr och dam så cyklisterna kunde välja modell förutsättningslöst?
2. Har herrcykeln överhuvudtaget något existensberättigande?

(funderar en som egentligen funderar över om hon ska lämna in sin gamla cykel på reparation eller köpa en ny - och i så fall vilken modell. Och vilken väg cyklar man bäst mellan Sollentuna och Kungsholmen?)

Kommentarer

Postat av: Enar

Publicerad 2007-04-20 09:43:52

1. Brorsans Itera var hyfsat instabil, men det kanske inte var uteslutande tjejcykelutformningens fel.
2. Både jag och bordern har var sin arbetskilt från Blåkläder, vet inte om han använt sin, dock.
3. Det är nästan omöjligt att ta sig upp på en herrcykel med barncykelstol. Ofta när man glömemr den (när ungen inte är med) smälelr man foten i den rätt duktigt.
4. Ingen vill laga mina 20 år gamla DBS-trumbromsar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela