Emmas

Det var länge sen jag kommenterade vad jag läst

Publicerad 2007-01-21 15:39:09 i Knoppen,

men nu när Stieg Larsson och Camilla Läckberg blivit utsedda till årets författare, och det råkar vara de senaste författarna jag läst, måste jag bara få säga vad jag tycker...

Av Stieg Larsson läste jag "Män som hatar kvinnor" och den var så oerhört välskriven och fängslande så det var nästan omöjligt att sluta läsa. Rekommenderas! Särskilt fascinerad var jag av den kvinnliga huvudpersonen med hög analytisk intilligens men låg social kompetens (aspergers?) som skildrades som en intressant sammansatt personlighet.

Även i Läckbers "Stenhuggaren" förekommer en figur med aspergers, men hon lyckas inte alls få hans person att lyfta och bli en människa. Jag tycker inte att hon lyckas göra människor av någon av de väldigt många personerna i boken, möjligen med undantag av polisens sambo. De onda är alldeles för onda, de klantiga och obegåvade är helt igenom klantiga och osympatiska, de förtryckta är hjälplösa offer och så vidare. Jag tycker att hon har valt att skildra alltför många karaktärer i "första person", inte som "jag", men att hon beskriver vad de tänker och tycker istället för att låta oss ana vad de tycker och tänker utifrån vad de gör och säger. Själva intrigen är inte heller trovärdig. Det som hon har lyckats med är att skildra hur det kan vara att ha fått sitt första barn, och där har vi henne igen, polisens sambo.

Jaha, väldigt många tycker att den boken är jättebra, läs och bedöm själv!

Kommentarer

Postat av: Enar

Publicerad 2007-01-22 09:28:07

Nu ska vi inte blanda ihop årets författare och årets mest sålda böcker, sade han lite uppläxande och sög på sin penna. Men Stiegtypen är jag absolut sugen på, även om jag ligger lite i överkant vad gäller män just nu.

Postat av: Emma

Publicerad 2007-01-22 17:42:16

Sant. Rätt ska vara rätt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela