Emmas

Två böcker och en teaterföreställning

Publicerad 2008-05-05 21:51:55 i Allmänt,

Jag har varit på Boulevardteatern och sett en pjäs om Sveriges historia - tusen år på 100 minuter. Det var inte någon större upplevelse, men rätt så trevligt och kul. Före föreställningen var vi på Östgötaklällaren och år, jag tog en sparrissoppa och en skaldjurstoast och oj vad det var mumigt!

När vi var i Ramsberg i helgen läste jag en bok som Alida hade med sig, Linas Kvallsbok av Emma Hamberg. Jag gillar Emma Hambergs krönikor (som jag brukar läsa i någon av gratistidningarna i SL-trafiken). Denna ungdomsbok var också bra, kanske kändes slutet lite väl tillrättalagt, men ok, en skön bok. Fast jag undrar om inte Alida är för liten för det här? Mycket sex och fylla var det.

Dessförinnan läste jag Innan du somnar av Linn Ullman. Jag har läst en annan bok av Linn Ullman för några år sedan; När jag är hos dig. Om Linn Ullman har jag vetat att hon är dotter till Ingrid Bergman och Liv Ullman, att hon är i min ålder, och när jag var i yngre tonåren och läste veckotidningen Okey så stod det att Linn Ullman gjorde raket-karriär som fotomodell. Hon är alltså dessutom författare, och det till rätt så skruvade och knepiga böcker. Jag gillar knepiga böcker! Ullmans böcker är inte helt lättsmälta, denna byter mellan att vara helt realistisk till att handlingen går helt överstyr och uppenbarligen är rena fantasierna. Och precis i slutet förstår man vad den egentligen handlar om. Eller?

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2008-05-06 19:47:23

Kommer faktiskt inte alls ihåg Innan du somnar. Fast jag vet att jag har läst den... Däremot tror jag mig komma ihåg att Linn Ullman är dotter till Liv Ullman och INGMAR Bergman, eller....?

Postat av: Emma

Publicerad 2008-05-06 21:02:32

Ha ha vad jag kan vara rolig utan att det är meningen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela