Emmas

Läsförståelsetest

Publicerad 2010-04-10 16:04:33 i Allmänt,


"Vem hade trott att det progressiva tänkandet skulle hamna i denna intellektets återvändgränd"

Denna blänkare på DN´s förstasida fick mig att läsa Lena Anderssons ledare. Eller rättare sagt försöka läsa. Jag förstod ingenting och gav upp.

Mina jobbarkompisar Juliana och Mikaela skriver högskoloprovet idag, och vi pratade en del om det igår. Jag har aldrig skrivit höskoleprovet, men inbillar mig gärna att jag skulle klara det bra.

Men tänk om man sitter där och ska läsa texten till läsförståelse-delen, och så är det något som motsvarar denna ledare. Vilken mardröm! Jag gissar att det är en anledning till att jag aldrig gjort högskoleprovet: Att jag vill fortsätta tro att jag skulle klara det bra...

Nu har jag varit ute på en löprunda och druckit kaffe, och gjorde ett nytt försök med Lena Anderssons ledare. Och nu förstår jag vad det är för progressivt tänkande som hamnat i en intellektets återvändsgränd. Puh! Jag är kanske inte helt korkad ändå...

Utmaning! Om du har DN, läs ledaren på sidan 4 (om du inte redan har gjort det).

Mitt problem var att jag tänkte fel, att Andersson till sin förvåning hade hittat progressivt tänkande där hon inte hade förväntat sig att det skulle finnas, någonstans som hon i sina fördomar hade trott var en intellektets återvändsgränd. Och jag försökte hitta svaret på frågorna Vad är det för progressivt tänkande hon har hittat? och Vilken intellektets återvändsgränd är det hon har hittat det i?

När det i själva verket handlar om att det progressiva tänkandet har kört fast. Nu när jag har förstått tycker jag att hon har helt rätt. Men hon hade gärna fått använda ett enklare språk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela