Emmas

Bloggångest

Publicerad 2011-04-06 17:05:02 i Hus,

Utmaningen på Veckans Hus den här veckan är "timrade husknutar".

Jag har ett speciellt förhållande till timmerhus. Min pappa arbetade i flera år på ett företag som tillverkade timmerhus. Pappa och mamma har ritat och byggt två timmerhus till vår familj: Dels det huset som vi bodde i under stora delar av min uppväxt, i Jämtland. Dels ett fritidshus i utkanten av byn min mamma växte upp i i Västerbotten. Båda dessa hus är ritade med utgångspunkt från platsen de skulle byggas på och familjens behov.

Dessutom är min pappa uppvuxen på en gård i Norge som har brukats av släkten sedan 1700-talet. En gård med fullkomligt magnifika timmerhus. Som jag besökt ett flertal gånger.

Jag skulle kunna göra tidernas inlägg.

Om jag hade haft bra bilder.

Jag har nästan inga bilder alls!

De jag har är dåliga tekniskt eller fotomässigt. Oftast föreställer de familjen eller något annat och husen råkar bara finnas med i bakgrunden.

Jag gråter.

Här kommer i alla fall några foton från gården Nordvika i Femundsmarka Norge:

Stabburet och sommarhuset på Nordvika

Nordvika ligger i kanten av Femundsmarka Nasjonalpark där det går många fina vandringsleder in i fjällvärden - även till Fjällnäs i Härjedalen. Det är väglöst land. På sommaren åker båt till gården (eller vandrar), på vintern åker man skidor. Det finns inte el eller indraget vatten.

Här bodde folk ända in på 1960-talet - min farfars far och mor. Min pappa är född på gården 1935. Förutom bostadshus och "sedvanliga" uthus (ladugård, lador, båthus etc.) finns en fantasktisk medja och snickarverktad.

Jag har "alltid" trott att husen är lika gamla som gården, men i samband med att gården såldes för några år sedan läste jag i en tidningsartikel att husen som finns idag är byggda på 1940-50-talen. Till stor del återanvändes dock virket och utformningen av gården bibehölls.
http://www.fjell-ljom.no/?vis_artikkel=true&id=1277
http://www.fjell-ljom.no/?vis_artikkel=true&id=1272

Något som jag tycker är intressant är att det finns två boningshus, ett sommarhus och ett vinterhus. Familjen och tjänstefolket flyttade alltså 20 meter varje höst och vår. Varför? Det har min pappa inte riktigt lyckats förklara...

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-04-06 21:42:05

Så ledsamt att ha ett toppentema, men inga bilder. Jag skall ta reda på lite mer om detta med sommar- och vinterhus - har bekanta i Hälsingland som än idag flyttar mellan husen.

Men det lilla du visar är ju fint och rätt så olikt svenska hus. Men sörj inte du har gett oss en bra bakgrund och intressanta fakta.

Stor kram

Postat av: Birgitta - foto CHIP

Publicerad 2011-04-07 15:11:27

Fina färger på ditt knuttimrade hus!

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-04-07 19:18:51

Emma, här får du förklaringen till sommar- och vinterhus

http://veckanshus.stjernvall.se/?p=1426

Postat av: Anni

Publicerad 2011-04-08 10:40:37

Men det du visar är desto vackrare! Vilka härliga färger!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela