Emmas

Hut går hem

Publicerad 2011-12-18 17:16:36 i Språkpolis,

Men vad menas med det egentligen? Jag har alltid trott att det betyder att det hjälper att säga åt den som uppför sig illa, typ man säger åt någon "Vet hut" och då "går det hem" det vill säga personen tar åt sig och uppför sig bättre nästa gång.

I fredags träffade jag på en person som använde uttrycket (det är ju inte allt för vanligt) men verkade ha en annan uppfattning av vad det innebär. Något i stil med att "synden straffar sig själv" eller "what goes around comes around" eller "som man bäddar får man ligga". Alltså att den som uppför sig illa mot andra kommer få dåliga gärningar tillbaka. Lite "karma"- filosofi.

Nu har jag slagit upp ordspråket och det visar sig att det var karma-tolkningen som var den rätta. Jag får trösta mig med att jag hittar en och annan som tolkat uttrycket på samma sätt som jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela