Emmas

Tegel i rader har alltid gjort mig glader,

Publicerad 2011-02-25 15:17:19 i Hus,

tegel i kubik är Tekniska Nämndhusets musik!

...och tegel är också veckans tema i Veckans Hus.

Tekniska nämndhuset, min arbetsplats, är ett enormt tegelbygge (som är jämnårigt med mig, 1965).

De omkringliggande husen är också i flera fall av tegel, men de är av andra årgångar och med en helt annan estetik. Genom mitt kontorsfönster ser jag de här husen från slutet av 1800-talet:


Huset tvärs över gatan är byggt 1889. Det är inte så mycket tegel i fasaden, den rikliga utsmyckningen är gjord i andra material än tegel (kalksten?). Snyggt! Jag tror att detta är ett exempel på den stil som kallas jugend.



Huet snett över gatuhörnet Fleminggatan - Pipersgatan är byggt 1893:


Här har vi i stort sett hela fasaden inklusive många utsmyckningar i tegel. Trots att byggnaden är samtida med den ovanför har den helt klart en annan karaktär. Jag är inte så bildad i arkitektur, men skulle säga att stilen är nationalromantisk.

Inte så dumt med denna utsikt från sin arbetsplats, kan man tycka! Men vårt rum har stora fönsterytor mot söder och det är kallt på vintern och VAAAARMT på sommarn. Jag är lite avundsjuk på de kollegor som har rum åt norr med utsikt över Barnhusviken.

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-02-25 19:24:09

Det var två vackra, rentav stiliga hus du har för ögonen varje dag. Men jag förstår att söderläget är jobbigt. Tack för att du är med.

Postat av: Leena

Publicerad 2011-02-25 22:41:51

Vilka fina byggnader du får vila ögonen på, från din unga arbetsplats! :)



Fast jag hoppas ni kan få solskydd på era stora fönster, det är så jobbigt med värme, och kyla också.



Ha en skön helg!

Postat av: Anni

Publicerad 2011-02-26 15:54:16

När jag satt i Tekniska Nämndhuset hade jag utsikt mot vattnet ;-)



Det finns många fina hus på Kungsholmen, de du visar är från slutet på 1800-talet, innan jugend, men är oerhört vackra!

Postat av: jenny

Publicerad 2011-03-29 15:59:36

jättefina byggnader du fotat! den arkitekturstil som varade runt 1880/90 brukar kallas klassicism. här ingår en hel del olika stilar med referenser till renässans, barock och gotik. jugentstilen blev populär i sverige från 1900 och då är det en lite mer sparsmakad variant av den som finns i tex. frankrike. men jag tycker att man kan ana lite av kommande jugent i den nedersta fasaden :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela