Emmas

Norrlandsnostalgi

Publicerad 2011-01-10 15:39:43 i Knoppen,

För några dagar sedan såg jag Varg på tv. Filmen som bygger på Kerstin Ekmans manus.

Filmen är inspelad i Valsjöbyn i Jämtland, en grannby till Rörvattnet där jag växte upp. I Valsjön fanns bio, där fanns den konkurrerande skolan som vi som gick mellanstadiet i Häggsjön hade utbyte med, där fanns killar som man kunde vara ihop med när man blev tonåring, och där fanns pensionärer som man kunde hjälpa när man jobbade i hemtjänsten på somrarna när man gick på universitetet. Jag har varit mycket i Valsjön, kort sagt.

Det kändes märkligt att se alla dessa välbekanta miljöer. Naturen, bebyggelsen, hus jag har varit inne i, vägar jag har åkt, till och med personer som jag varit bekant med som var statister i filmen.

Framförallt skildrar filmen på ett trovärdigt sätt själva LIVET så som det ser ut för många där uppe, det livet som jag var så välbekant med för 30 år sedan men som idag är så långt borta.

Nu har jag börjat läsa en julklappsbok: Minnen av Torgny Lindgren.

Boken är en slags självbiografi. Torgny är i samma ålder som min mamma skulle ha varit. Mamma föddes och växte upp i en liten by i Norjsö kommun, dock inte i samma lilla by som Torgny. Men när jag läser boken är allt så levande för mig; miljöerna, dialekten, sinnelaget, allt som jag så väl känner igen från det mamma berättat, från mina egna vistelser i Böle som barn, och inte minst från mamma själv.

Jag jämför det liv som mina flickor lever med det liv som jag levde i den åldern och det liv som min mamma levde när hon var flicka. Känslorna brottas inom mig, jag blir sentimental och vill tillbaka till mina rötter... och ändå inte, jag lämnade ju den där världen för att jag ville bort från den...

Det är tur att det finns filmer och böcker som kan förmedla den andra verkligen - ALLA andra verkligheter! - så att mina tjejer och förhoppningsvis de allra flesta ungdomar, får insikt om att livet inte ser ut för alla så som det gör här och nu.

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2011-01-11 16:07:18

Jasså, du fick också den i julklapp :-) Känner precis som du, men det kanske är naturligt, det är ju så mycket igenkänning och nostalgi.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela