Emmas

Om jag vore världshärskare

Publicerad 2011-01-01 15:53:44 i Allmänt,

Nån mer än jag som har funderat på varför årsskiftet infaller när det gör?

Jag menar, om man utgår från att vi räknar tiden från Jesu födelse så borde ju nyår sammanfalla med "jul" (om nu jul firas till minne av Jesu födelse. I alla fall med "christmas").

Och om man utgår från att ett år är ett solvarv så borde årsskiftet sammanfalla med vintersolståndet.

Om jag vore värlsdshärskare så skulle nyåret sammanfalla med vintersolståndet och det skulle vara en storhelg med många röda dagar, typ vilodagen, förberedelsedagen, lilla nyårsafton, nyårsafton, nyårsdagen, annandag nyår och återhämtelsedagen.

Och så kunde de som vill fira något med religionsanknytning givitvis göra det på en eller flera av dagarna. 

Men nu är det som det är och vi firade som vanligt tillsammans med våra goda vänner. I år var vi hemma hos oss och åt god middag, åt en massa chips, drack lagom, spelade Wii, spelade musik, tittade på fyrverkerier och skålade i champagne på balkongen, och pratade och skrattade. Om jag inte minns fel så planerade vi också in en gemensam tågluff till Spanien i sommar!?







-  G O T T   N Y T T   Å R ! ! !

Kommentarer

Postat av: bea

Publicerad 2011-01-08 23:26:09

Kyrkan börjar egentligen sitt nyår den första advent men enligt den romerska solkalendern eller den Julianska som de kristna antog, börjar året den 1 januari.

1582 anpassades tideräkningen i takt med den astronomiska genom påven Georgius den 13:s beslut. De ortodoxa kyrkorna har kvar den Julianska kalendern , så det skiljer 13 dagar. Jesus födelse firades inte alls först men i slutet av 200-talet efter Kristus började de östligaste kyrkorna fira den 6 januari som redan var en fest till minne av Jesus dop. Men faktum är att den armenisk-ortodoxa kyrkan firar jul den 31 december än idag. På 300-talet bestämde man i ett stort kristet möte att den symboliska dateringen av Jesus födelse skulle vara den 25 december enligt den romerska kalendern.



Jag har inte svarat på din fråga egentligen och jag vet inte svaret säkert heller men man var inte ute efter att ändra tideräkningen direkt. Poängen med att bestämma Jesus födelse till den 25 december var att ersätta de hedniska högtiderna med kristna högtider. Det är nog därför man inte ändrade hela tideräkningen.



källa: googel.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela