Emmas

Med ögon känsliga för betong

Publicerad 2011-03-20 14:30:18 i Hus,

Hur vet man vilka hus som är av betong? Vad döljer sig under putsen? Oftast tegel, antagligen. Vackra hus av oputsad betong är det ont om - men de finns! Första gången jag insåg hur vacker oputsad betong kan vara var när jag beökte kulturhuset i Ytterjärna. Tyvärr har jag inte några egna bilder därifrån.

Broar, trappor, pelare, källare och grunder är ofta gjutna i betong: 



Men nu var det hus jag skulle leta efter! Hela hus som är av betong är oftare byggda i prefabricerade betongblock, det tycker jag är betydligt tråkigare. Dessa tråkiga betonghus är vanliga i förorten - betongförorten. Sollentuna är till största delen en prydlig villaförort men vi har ju Malmvägen:

Smutsgrått loftgångshus med smutsgråa snöhögar framför

Förort till Moskva eller Peking, skulle man kunna tro...



Någon som blir sugen på att flytta hit?

Men nu på senare år byggs också betonghus. Dessa finns i ett område precis norr om Malmvägen:





De är väl fina!

Anledningen till att jag har spanat efter betonghus är naturligtvis att det är det aktuella temat i Veckans Hus

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-03-20 15:34:50

Det första fotot - så vackert.

Malmvägen - uj uj, stackars dem som bor där. Men de har kanske mysigt inomhus. De nya husen ser däremot trevliga ut. Man har börjat lära sig.

Postat av: Mona

Publicerad 2011-03-20 19:54:34

Dom nya husen är jättefina. Dom andra är inte värda att orda om. Stackars människor som måste bo så, men kanske är husen fina inuti? Första fotot är, precis som Hedwig skriver, jättevackert.

Postat av: Anni

Publicerad 2011-03-20 22:53:31

Malmvägen, ja. Visst var det där Johnnie och Mattias försökte få i ordning på tillvaron för en del ungdomar? Undrar hur det gick sedan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela