Emmas

Lämmelår, sorkår och hönår

Publicerad 2011-05-01 21:51:43 i Allmänt,

Att det skulle vara lämmelår i år hade jag inte hört talas om när vi såg här lilla gynnaren från fönstret i Rörvattnet.

Fjällämmel

Sen såg vi flera, både döda och levande, från bilen. Efter att jag kom hem har jag läst att det är lämmelår i år.

Förmodligen är det gnagarår över huvudtaget; vi såg ett par sorkar i stenmuren vid uteplatsen, och de var  nästan helt orädda.

Sork

Förutom att vi såg fler gnagare än vi brukar såg vi många hönor. Först den här orrhönan som faktiskt gick in i vårt uthus! Malin var påpasslig med kameran från köksfönstret när det hoppade ut igen:

Orrhöna på besök

Sedan tre eller fyra tjäderhönor, från bilen. Slutligen dök det minsann upp ett hönsköte. Det sistnämnda en sen kväll när vi spelade alfapet.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-06 20:32:18

hej. Fågeln som går ut ur huset är en hane av Järpe, nära släkt med Orren :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela