Emmas

Pilastrar

Publicerad 2011-05-14 12:01:33 i Hus,

Pilaster är en fasadutsmyckning i relief som efterliknar klassiska pelare eller kolonner. De har ofta avvikande färg mot fasaden. Pilaster är denna veckas tema i Veckans Hus. Jag har inte varit ute och fotat pilastrar denna vecka men jag hade flera exempel i arkivet, varav jag har valt ut tre.

Först ut är Arvfurstens Palats på Gustav Adolfs torg i Stockholm:


Som synes även med riktiga pelare, förutom pilastrarna. Huset byggdes i slutet av 1700-talet av prinsessan Sophia Albertina, arkitekt Erik Palmstedt. Namnet "arvfurstens palats" kommer sig av att hon i sitt testamente angav att huset skulle tillhöra "arvprinsen" den prins som stod näst i tur efter kronprinsen i tronföljden. Prins Oscar och prins Eugen har bott i huset. År 1902 övertog dock staten palatset och idag är det utrikesdepartementet som huserar där.

Ett annat palats vid Gustav Adolfs torg, även detta med pilastrar, är Skandinaviska Bankens Palats:


Inte lika romatiskt namn på det palatset får man lov att säga! Men det var Skandinaviska banken som lät bygga palatset 1914. Arkitekt Erik Josephson. Idag delar Utrikesdepartementet och Dansmuset på lokalerna.

Mitt tredje och sista exempel på pilastrar ligger 100 meter från de två föregående, upp mot Brunkebergstorg:


Detta hus på Malmtorgsgatan 5 har samma arkitekt som Skandinaviska Bankens palats. Huset är byggt på slutet av 1800-talet. Det är, liksom de två andra, byggnadsminneförklarat.

Kommentarer

Postat av: jenny

Publicerad 2011-05-14 16:08:44

pampiga palats där runt G.A torget!

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-05-14 20:14:45

Vilka hus, vackra på utsidan och säkert lika fina inomhus. Dessa gamla palats, vare sig de är kungliga eller bankpalats är verkligen underbara att studera. Bra att du även berättar lite om arkitekterna och histoien om husen.

Tack !

Postat av: Mona

Publicerad 2011-05-14 20:20:32

Vackra hus och fina exempel på pilastrar!

Postat av: Anni

Publicerad 2011-05-16 12:00:46

Mycket vackra exempel på pilastrar - så fina husen är!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela