Emmas

Ett exempel på märkning av livsmedel

Publicerad 2012-04-17 21:50:45 i Mat,

Jag är inte bara språkpolis, utan också livsmedelspolis. I dag finns det regler om vilken information som ska finnas på en förpackning, men inte att den ska gå att läsa...

På den här pralinen går det sex bokstäver på en strecka motsvarande bredden av en tändsticka. 


Obs - det är inte en braständsticka utan en vanlig

Vi tog kort på den för att förstora upp och därmed ha en chans att läsa vad det står, vilket var helt omöjligt för oss över 40 utan läsglasögon.



Det hjälpte inte att förstora upp texten, eftersom jag inte fick skärpa på något språk vi förstod...

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2012-07-27 13:58:30

Heja dig som är livsmedelspolis. Vi behöver bli fler!
Vi kampanjar för "Större text tack!" och håller just på med utvärdering, dvs se om det har blivit större text på livsmedelsförpackningarna det senaste året. Ditt exempel visar motsatsen. Hittar du fler pyttetexter får du gärna lov att meddela mig.
http://www.konsumentforeningenstockholm.se/Opinion/Just-nu-jobbar-vi-med/Storre-text-pa-forpackningarna/

Louise

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela