Emmas

Skolor

Publicerad 2012-08-18 12:11:39 i Hus,

I Stockholm innerstad vimlar det av vackra gamla skolbyggnader. Jag gick ut på lunchen igår och fotograferade två av dem:
 
Vid Tegnerlunden ligger Enskilda Gymnasiet. På byggnadens fasad står det Wallinska skolan, det beror på att när huset byggdes 1906 så var det för Wallinska skolan, som fanns kvar till 1939.
 
Den ärevördiga gamla Norra Latin är inte skola längre. Idag är det konferensanläggning, och på skolgården som ni kan se uteservering. Men ända från att huset byggdes 1880 och i över 100 år, fram till 1982, har det varit en skola, från början ett "högre allmänt läroverk för gossar". Stilen är nyrenässans. Huset har förklarats som byggnadsminne.
 
 
En helt annan typ av skolbyggnad blir den sista skolan jag visar: Klasro skola byggdes 1804. På den tiden var Sollentuna rena landsbygden, och detta var den enda skolan i Sollentuna fram 1871 - en liten byggnad med ett klassrum, helt otroligt. Idag är byggnaden ett skolmuseum, och som kuriosa kan nämnas att filmen Sång vid en grav, där min Siri medverkar som statist, är inspelad här.
 
Fler bilder av skolor hittar du hos Christina
 
 

Kommentarer

Postat av: Christina

Publicerad 2012-08-18 12:33:56

Häftiga skolor. Norra latinskolan påminner om Latinskolan i Malmö i sin arkitektur. Och mysig liten skolstuga i sista bilden. Ha en skön helg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela