Emmas

Typiska hus där jag bor

Publicerad 2012-05-27 21:31:40 i Hus,

Här i området finns ett antal villor i en stil som för mig är "den typiska sollentunavillan". Det är en 30-talsvilla som har

- Sadeltak eller "brutet sadeltak" (mansardtak)
- Fasadbeklädnad stående panel eller puts
- Ljus färg
- Spröjsade, sexdelade, fönster
- Takkupa
- Mitt under takkupan en mindre utbyggnad, till exempel en farstukvist

Här kommer några exempel. Bilderna är klickbara för större format. 



Ett fint rosa hus uppe på en höjd med underbar ursikt och gränsande till en allmänning... 

De flesta sollentunavillorna har under årens lopp blivit tillbyggda i olika riktningar, ofta mindre lyckat utseendemässigt.

   En tillbyggnad i tegel, gaveln i panel och den ursprungliga framsidan i puts...

Nu hoppas jag att fler vill vara med och visa typiska hus där ni bor! Lägg i så fall en kommentar så länkar jag till dem som är med fram till söndag om två veckor.  

Kommentarer

Postat av: Christina

Publicerad 2012-05-29 18:50:57

Hej!

Här kommer mitt inlägg om gula tegelhus som är vanliga i Malmö. Ha en skön kväll!

Postat av: Hedwig

Publicerad 2012-05-29 21:14:33

Så här ser det ut där jag bor - i min närmaste omgivning. Det finns roligare hus, men alla dessa byggda i mitten på 1970-talet är rätt enahanda. Visst har man byggt om och grejat, men helheten är ganska intakt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela