Emmas

Burspråk

Publicerad 2012-10-13 17:38:00 i Hus,

Burspråk är en trevlig byggnadsdetalj, en liten utbyggnad med fönster i tre vädertreck som släpper in ljus i rummet och som ger fasaden ett varierat utseende.
 
Här är ett pampigt burspråk på ett pampigt hus från slutet av 1800-talet, på Kungsholmen:
Huset bredvid är nästan 100 år yngre, det har också burspråk men av en annan karaktär:
I min barndom bodde jag i ett gult trähus med burspråk i Täby Kyrkby. Den här villan i Sollentuna påminner lite om det huset, men det var myyyycket större och finare med spröjsade fönster:
Huset jag bor i idag har också burspråk! Det är inte alls lika charmigt, ett flerbostadshus från 1980-talet:
Eftersom det är min bostad kan jag också visa hur det ser ut inifrån!
Det är vår "afrikahörna". Biden är nästan fem år gammal, men allt ser likadant ut idag utom tjejerna...
 
Fler burspråk hittar du hos Christina!

Kommentarer

Postat av: Christina

Publicerad 2012-10-13 18:11:42

Härligt burspråk på det gamla huset! Och härligt att du har ett burspråk i huset du bor i nu också. Bodde i ett hus som mycket liten med ett burspråk som gick i midjehöjd, d v s inte ända ner till golvet, en gammal trävilla i Halland som påminde om den gula villan du visar. Ha en skön helg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela