Emmas

Ännu ett inlägg apropå smarta brudar

Publicerad 2006-01-18 20:21:13 i Allmänt,

Det är ju grymt att proffsboxaren Åsa Sandell är kulturredaktör! Jag är en person med en massa fördomar, till exempel mot boxning och framför allt proffsboxning. Jag gillar personer och företeelser som tvingar mig att se och ompröva mina uppfattningar.

Hur smart får man vara?

Publicerad 2006-01-18 20:04:11 i Siri,

Mats berömde Siri för att hon visste att en halv plus en halv blir ett, "det är det nog inte alla sexåringar som förstår".

"Jag hörde om en kille som går i tvåan som kunde räkna ut ´en halv gånger en halv´ ", sa jag, "han fick börja i en klass för särskilt begåvade barn".

"Hm" sa Siri, "det blir väl en fjärdedel?"

Apropå föregående inlägg

Publicerad 2006-01-16 20:09:54 i Allmänt,

Idag satt Alida och hennes kompis E och gjorde läxor tillsammans. Jag stod i köket och hörde vad de sa.

"Husmor köper 22 kilo strömming" läser E. "Strömmingen kostar 8 kronor per kilo. Hur mycket får hon betala".

- Hur ska jag veta det, utbrister E uppgivet, jag vet inte ens hur mycket ett kilo ÄR!

Men hon är i alla fall smal, flickebarnet.

"Kvinnor hellre smala än smarta"

Publicerad 2006-01-16 19:39:42 i Allmänt,

enligt en rubrik i dagens Metro. "Tur att man nte behöver välja" var min spontana reaktion - men allvarligt talat, den studie som artikeln handlar om har kommit fram till att när brittiska kvinnor får välja vad de helst skulle vara av bland annat konomiskt oberoende, god hälsa resten av livet och IQ som ett geni väljer mer än hälften att vara smal!! En tredjedel av kvinnorna i studien tillbringar mer tid med att oroa sig över sin vikt än med att arbeta eller ungås med sin familj! Vad är det för värld vi lever i?

 

Nu har jag tagit mig igenom Knut Faldbakkens

Publicerad 2006-01-15 18:05:57 i Knoppen,

Bröllopsresan. Visst fanns det mycket att känna igen sig i, eftersom den handlade om ett par i 40-årsålern med två barn, men jag tyckte att den var ganska tungläst (rent språkligt alltså, förutom att handlingen var deprimerande eftersom det handlade om hur mannen upptäckte att det äktenskap som han själv upplevde som stabilt, tryggt, byggt på ömsesidig respekt av frun inte uppskattades alls, utan hon ville tvärt om skiljas).

Faldbakken räknas väl som en av de stora samtida Nordiska författarna, så det är bara att konstatera att jag inte är litterär nog att uppskatta honom.

Kändisspaning

Publicerad 2006-01-15 17:42:53 i Allmänt,

Idag har vi varit på bio och sett Varulvskaninen, Wallace och Gormit. Den var kul. Framför oss satt Henrik Schyffert med kvinna och tre barn. Det var också kul (Alida kom ihåg den roliga indianen som visade rumpan på melodifestivalen förra året).


Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela