Emmas

Påsk: 2010 VS 2011

Publicerad 2011-04-24 19:43:01 i Alida,

2010:





2011:












Den här helgen har varit helt underbar! 20 grader i skuggan och säkert 30 i solen. Jag har varit med mina fina kusiner, tagit årets första (och andra!) dopp, ätit äckligt mycket godis och god mat, och bara njutit.
Min mor är uppe i sitt föräldrahem och rensar ur inför försäljningen. Eftersom hon inte har internet där uppe får jag väl passa på att blogga lite...

//Alida

Medelålders spegelångestsyndrom

Publicerad 2011-04-20 17:04:39 i 40-årskris,

Enligt en rubrik i Aftonbladet får 91 procent av kvinnor mellan 40 och 50 år ångest när de ser sig i spegeln.

I början av artikeln står det att "bara 9 procent är nöjda". Okej, det kan bero på hur frågan ställs och hur svaren tolkas. Det är klart att det inte är många som anser sig vara perfekta, och det kan man omskriva till att man inte är nöjd. Men att få ångest är en helt annan sak! Här har rubrikmakarna gått till överdrift tänkte jag. Det är ju ingen ovanlighet.

Men så fortsatte jag läsa och då stod det verkligen

"Resten, 91 procent, var så trötta på sin egen spegelbild att de drabbats av ´medelålders spegelångestsyndrom`. De mådde så dåligt av att se sig själva att de i möjligaste mån undvek speglar."

Artikeln bygger på en intervjuundersökning med 1200 brittiska kvinnor. Jag vet inte om det verkligen kan stämma att över 90% av kvinnorna får ångest när de ser sig i spegeln? Vad tror ni? Är det i så fall annorlunda i Sverige? Och beror det i så fall på att vi har bättre självkänsla/stabilare psyke eller på att vi är snyggare än engelskorna?

Jag kan i alla fall glädja mina läsare med att jag inte är drabbad!
Inget medelålders spegelbildsångestsyndrom här inte!

Knoppar

Publicerad 2011-04-19 19:57:30 i Allmänt,

Inte bara blommor slår ut, utan även blad! Det blir grönt och det går så fort precis nu, jag fotar och njuter. Här kommer ett par vårtecken

Syren

Hästkastanj

Kista på vift

Publicerad 2011-04-19 17:09:14 i Språkpolis,

Igår på Radio Stockholm rapporterade de flera gånger om en kista som försvunnit. Kistan hade försvunnit från Råcksta krematorium. Kistan försvann någon gång mellan januari och början på mars. Att kistan var borta upptäcktes när 47-åringen som låg i den skulle kremeras.

Låg det en 47-åring i kistan!? Vad gjorde han där... kan det möjligtvis vara så att det inte låg en 47-åring utan kroppen av en avliden 47-åring?

Var det i så fall inte en mer intressant nyhet att en kropp försvunnit än att en kista försvunnit?

Dags att modernisera abortlagstiftningen?

Publicerad 2011-04-17 11:39:18 i Allmänt,

I en debattartikel i DN idag för filosoferna Nicolas Espinoza och Martin Peterson en moralfilosofisk diskussion kring aborter.

De hävdar att abort aldrig är rätt eller fel utan alltid rätt och fel. Även om det är rätt ur mammans aspekt så är det fel ur fostrets. Det här är något som jag själv har funderat på, argumentet att "kvinnan måste ha rätten att bestämma över sin egen kropp" och att det därmed skulle vara en rättighet att göra abort. När man bestämmer sig för att genomföra en abort bestämmer man inte bara över sin egen kropp utan också över fostrets liv. 

De jämför med miljörörelsen där vi ger rättigheter till framtida människor; vi anser att det är vår skyldighet idag att förvalta jorden på ett sätt som skapar förutsättningar för de som kommer efter oss. Om vi tillskriver framtida människor rättigheter när vi diskuterar miljö så borde vi också göra det när vi diskuterar aborter.

Jag är med dem i båda dessa resonemang.

Men sen när de drar slutsatser av sina argument så häpnar jag.

Först säger de att efter en viss graviditetsvecka, när fostret kan antas vara livsdugligt (underförstått "utanför kvinnans kropp" gissar jag), ska abort vara förbjudet.

Sen kommer det första jag hakar upp mig på: De verkar tycka att det är en självklarhet att under vissa förutsättningar ska abort inte bara vara tillåtet, utan samhället ska ha en skyldighet att assistera kvinnor som önskar avbryta sin graviditet. Detta skulle gälla alla graviditeter fram till en viss graviditetsvecka, samt graviditeter som är en följd av ett brott fram till en senare graviditetsvecka.

Hallå? Vad hände med rättigheter för framtida människor? Varför skulle dessa framtida människors rättigheter plötsligt vara ointressanta för att de är små? Eller för att de tillkommit genom ett brott? Det är väl inte fostrets fel att hans/hennes pappa våldförde sig på en kvinna? Och hur går det med alla de fall där ord står mot ord, kvinnan anser att hon blivit våldtagen men mannen anser att det var frivilligt sex? Ska abortens laglighet vara avhängig av hur starka bevis det finns mot mannen? En person ska aldrig dömas om det finns rimliga tvivel (självklart) vilket sannolikt innebär att när det gäller våltäkter, där det sällan finns några vittnen, är det svårt att nå fram till en fällande dom. Ska detta verkligen vara avgörande för om aborten vid en graviditet till följd av våldtäkten är laglig eller inte?

Det andra jag hakar upp mig på är att de anser att under de veckor som ligger mellan dessa graviditetsveckor ska abort varken vara lagligt eller olagligt. Det ska istället vara upp till kvinnan att avgöra om aborten är rätt eller fel. Om hon kommer fram till att det är rätt ska hon själv, utan medverkan av samhällhet, se till att få aborten genomförd. För att förhindra att aborter utförs "illegalt" (jag gissar att de menar utan tillräcklig medicinsk kompetens) ska det dock upprättas särskilda abortkliniker; och för att förhindra att aborterna blir en klassfråga ska dessa abortkliniker "ta betalt i förhållande till klientens betalningsförmåga".

Är detta ett aprilskämt?? Den enda effekt detta skulle få i praktiken är att man skulle uppfatta att fram till vecka X är abort gratis, därefter får man betala. Man kan tänka sig att det skulle kunna få den negativa effekten att beslutet om abort stressades fram utan tillräcklig eftertanke.

I kombination med en regel om att abort till följd av ett brott alltid skulle vara laglig (och alltså kostnadsfri för kvinnan) kan man tänka sig att antalet polisanmälningar om våldtäkt skulle öka. Fast å andra sidan kan man ju undra om vår rättsapparat skulle komma fram till ett utslag innan det var för sent att utföra abort över huvud taget...

Nej jag skulle nog vilja hävda att vi inte kan dra in framtida människors rättigheter i abortdiskussionen. Då hamnar vi i påvens sällskap och måste också börja fundera på om det är rätt med preventivmedel. Kvinnan måste själv få bestämma om det är rätt eller fel just i hennes fall att göra abort. Om hon kommer fram till att det är rätt så ska det självklart vara lagligt och utföras på sjukhus.

Och frågan om att man inte bara bestämmer över sin egen kropp utan också över an annan varelses liv? Jag menar att även om fostret är en egen individ, och inte en del av mammans kropp, så är det ändå inte en människa. Det är mer jämförbart med att man som hundägare har rätt att ta beslutet att avliva sin hund. Det är inget lätt beslut, man tar en annan individs liv, men man har rätten att ta det beslutet.

Nytt bostadsområde - del 1

Publicerad 2011-04-16 17:54:10 i Hus,

I kvarteret Elektronen i Sollentuna bygger Veidekke Entreprenad ett nytt bostadsområde på cirka 150 lägenheter. Det första huset med 90 lägenheter beräknas vara klart för inflyttning hösten 2011. Jag har valt detta bygge till Veckans Hus-projektet att fotografera byggandet av ett bostadsområde denna vecka, om sex månader och om tolv månader.







Det sista fotot är taget från "krysset" på kartan över planområdet här nedanför. I bakgrunden syns vattentornet. Det ska bli roligt att se skillnaderna om ett halvår och om ett år!

Look-a-likes

Publicerad 2011-04-15 09:45:32 i Alida,

Alida och Anne Hathaway


Alida P och Anne Hathaway
Två söta nördar... foto från Alidas facebook resp googel-sökning (efter att ha sett den i Metro i morse)

Jag som är fotointresserad borde verkligen utnyttja familjens modell...

Publicerad 2011-04-14 21:07:18 i Alida,

...mycket mer än vad jag gör. Idag passade jag iallafall på att knäppa några bilder när hon kom hem sminkad och fixad från ett jobb.



Jag har förresten anmält mig till en kul grej på Nikonforum.se - "En glugg genom Sverige". Ett antal medlemmar kommer att ta tre bilder var med samma objektiv. Objektivet ska skickas runt mellan alla som anmält sig. Bilderna ska vi lägga upp på Nikonforum och sen är tanken att sammanställa dem i en fotobok.

Jag vet att åtminstone tre av mina återkommande bloggläsare fotograferar med Nikon, varför inte haka på?

Alida har intagit positionen som familjens bagare nummer ett

Publicerad 2011-04-12 21:50:06 i Alida,

Hon tycker att vi äter alldeles för lite kaffebröd bullar i vår familj.

- Vill man ha några kakor i det här huset så får man baka dem själv, sa hon.

Och så gjorde hon det.



Här ska det bli fika med nybakade schackrutor, jitterbuggare och knäckkakor.



Hela frysen är full av muffins.

Fler bilder på temat position hittar du här.

Storskrake

Publicerad 2011-04-07 12:13:14 i Allmänt,

I morse på väg till jobbet stannade jag på Kungsbron och tittade på en storskrake intill iskanten. Naturupplevelse mitt i stan!

Bloggångest

Publicerad 2011-04-06 17:05:02 i Hus,

Utmaningen på Veckans Hus den här veckan är "timrade husknutar".

Jag har ett speciellt förhållande till timmerhus. Min pappa arbetade i flera år på ett företag som tillverkade timmerhus. Pappa och mamma har ritat och byggt två timmerhus till vår familj: Dels det huset som vi bodde i under stora delar av min uppväxt, i Jämtland. Dels ett fritidshus i utkanten av byn min mamma växte upp i i Västerbotten. Båda dessa hus är ritade med utgångspunkt från platsen de skulle byggas på och familjens behov.

Dessutom är min pappa uppvuxen på en gård i Norge som har brukats av släkten sedan 1700-talet. En gård med fullkomligt magnifika timmerhus. Som jag besökt ett flertal gånger.

Jag skulle kunna göra tidernas inlägg.

Om jag hade haft bra bilder.

Jag har nästan inga bilder alls!

De jag har är dåliga tekniskt eller fotomässigt. Oftast föreställer de familjen eller något annat och husen råkar bara finnas med i bakgrunden.

Jag gråter.

Här kommer i alla fall några foton från gården Nordvika i Femundsmarka Norge:

Stabburet och sommarhuset på Nordvika

Nordvika ligger i kanten av Femundsmarka Nasjonalpark där det går många fina vandringsleder in i fjällvärden - även till Fjällnäs i Härjedalen. Det är väglöst land. På sommaren åker båt till gården (eller vandrar), på vintern åker man skidor. Det finns inte el eller indraget vatten.

Här bodde folk ända in på 1960-talet - min farfars far och mor. Min pappa är född på gården 1935. Förutom bostadshus och "sedvanliga" uthus (ladugård, lador, båthus etc.) finns en fantasktisk medja och snickarverktad.

Jag har "alltid" trott att husen är lika gamla som gården, men i samband med att gården såldes för några år sedan läste jag i en tidningsartikel att husen som finns idag är byggda på 1940-50-talen. Till stor del återanvändes dock virket och utformningen av gården bibehölls.
http://www.fjell-ljom.no/?vis_artikkel=true&id=1277
http://www.fjell-ljom.no/?vis_artikkel=true&id=1272

Något som jag tycker är intressant är att det finns två boningshus, ett sommarhus och ett vinterhus. Familjen och tjänstefolket flyttade alltså 20 meter varje höst och vår. Varför? Det har min pappa inte riktigt lyckats förklara...

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela