Emmas

Slemsvamp

Publicerad 2010-10-04 19:33:00 i Allmänt,

För ett par år sedan läste jag en tidningsnotis om slemsvamp. Då hade forskare kommit fram till att sådana kan lära sig hitta vägen genom en labyrint.

Det som forskarna tyckte var intressant var att slemsvampens olika delar kunde kommunicera med varandra trots att slemsvampen saknar nervsystem. Jag tyckte det var intressant att de överhuvudtaget kunde förflytta sig!

Sedan dess har jag tagit reda på att:
- Slemsvampar är inte svampar. De är heller inte bakterier. De är varken djur eller växter. De är helt enkelt slemsvampar.
- De förekommer i fyra olika livsfaser; spor, encellig, jättecell med massor av cellkärnor, och fruktkropp.
- De har cirka femundra olika kön. 
- I sitt slemstadium kryper de fram genom skogen (eller i en labyrint på ett laboratorium) och äter det som kommer i deras väg.
- När de ätit sig mätta bildas fruktkropparna.

Slemsvampen vargmjölk

De här fruktkropparna kallas vargmjölk. Alida tog fotot när vi var på landet förra helgen.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela