Emmas

Hus med text på fasaden

Publicerad 2012-01-24 16:45:51 i Hus,

På väg till jobbet passerar jag det här gamla huset med texten Amanda Christensen AB på fasaden. Jag har länge tänkt att det skulle dyka upp ett passande tema på Veckans Hus, och nu är det dags! Tyvärr har inte kommit itll skott med att ta med kameran till jobbet, så det får bli en halvdan bild med mobilen.



Företaget Amanda Christensen grundades 1885 av Amanda, som kommit till Stockholm från ett lantbrukarhem i Gnesta för att arbeta som lärarinna. I början tillverkade de flugor och kravatter. Verksamheten finns fortfarande kvar (dock inte i Stockholm), firman är återförsäljare av slipsar och andra accessoirer för herrar, även under egna varumärken men tillverkningen är numera flyttad utomlands. 

Javisstja, det är ju huset och inte företaget jag ska blogga om! Det ligger på Kungsbroplan 1 i Stockholm och är byggt 1886. Texten målades troligen dit 1919 då Amanda Christensen AB flyttade in i huset.

Ett arkivfoto från Lindesberg av ett fint hus med text på fasaden får också vara med!





Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2012-02-04 16:07:55

Amanda Christensen - vilka fantastiska entrepröner det fanns förr, vilka hus de byggde. Ett mobilfoto är helt OK.

ODD Fellow - fin villa för 'gänget'. Undrar om lokalerna kan nyttjas av andra än dem själva. Intressant tak, kan kanske återkomma som tema någon gång.

Postat av: Anki

Publicerad 2012-02-05 06:36:52

Ja, Amandas hus är verkligen riktigt flott och kul med lite information om företaget också :)

Odd Fellows villa ser väldigt speciellt ut med den runda formen i mitten.

Postat av: Anni

Publicerad 2012-02-06 09:30:02

Tänk att kunna starta en firma med flugor och kravatter. Jag känner historiens vingslag! Pampigt hus dessutom, rejäla stenbalkonger som verkar ganska oanvändbara.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela