Emmas

Är det nyttigt att dricka mjölk?

Publicerad 2014-11-03 16:32:00 i Mat,

Jag hör till det fåtal svenskar som inte varit övertygad om detta. Hemma hos oss dricker vi inte mjölk till maten, och knappt till annat heller, en liter mjölk i veckan är ungefär vad som går åt till hushållet på fyra personer.
 
Även om min huvudsakliga aversion mot mjölk hänger ihop med att det är så jäkla tungt att bära hem från affären, så är det också så att jag har ifrågasatt om det verkligen är så nyttigt, eller om vi låter oss luras av mjölk-lobbyn.
 
"Mjölk ger starka ben" det vet varenda svensk. Men hur kommer det sig då att vi i Sverige, som är bland de länder i världen som har högst mjölkkonsumtion, också är bland de länder som har mest benskörhet?
 
Nu har det kommit en studie som visar att jag har rätt!
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/mjolk-kan-korta-livet/
 
Jag måste utgjuta mig över LRF:s  "expert på nutrition" som säger:
- Att laktos kan brytas ner till galaktos är en ny hypotes.
 
Verkligen? När jag läste näringslära i slutet på 80-talet var det i alla fall ingen nyhet! Den nya hypotesen är däremot att galaktos hindrar upptaget av kalcium i kroppen. Intressant, tycker jag, som även fortsättningsvis ska tillgodose mitt kalkbehov genom intag av yoghurt, ost, grönsaker och nötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela