Emmas

En värmande gryta

Publicerad 2012-12-04 21:32:00 i Mat,

Idag lagade jag och Siri gryta. Vi hjälptes åt att bestämma vad som skulle vara i och det blev väldigt gott, så här kommer receptet!
 
För 4 personer:
600 g lammkött
1 purjolök
2 små zucchini
1 burk krossade tomater
2 vitlöksklyftor
1,5 dl rödvin
salt och peppar
 
Ja och så strimlar man och bryner och låter puttra och smakar av, som vanligt!
 
Husmorstips:
När man har putsat köttet kan man lägga slamsorna i en liten kastrull och låta koka tillsammans med ett par deciliter vatten, salt, kanske ett lagerblad och några vitpepparkorn. Sedan silar man av och blandar i buljongen i sin gryta. De avkokta slamsorna kan man ge till sin hund när de svalnat.
 
Fler värmande saker hittar du via veckans tisdagstema.

Kommentarer

Postat av: Kakan

Publicerad 2012-12-04 21:56:55

Åhhh gryta som är så gott och värmande...
Tack för recept tipset!
Ska jag testa...
Ha det bra!
Kram Kakan

Postat av: SigridfraEnget

Publicerad 2012-12-04 23:09:48

Va gott det ser ut!

Postat av: Eva Trillian

Publicerad 2012-12-04 23:10:22

Det både ser gott ut och låter smaskigt! Grytor hör ju säsongen till!

Postat av: jeanette

Publicerad 2012-12-05 00:40:20

Gott med en värmande gryta så här på vintern.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela