Emmas

Miniatyrhus

Publicerad 2012-05-12 22:40:03 i Hus,

Jag är barnsligt förtjust i allt som ser ut som "riktigt" men är i miniatyr. Och eftersom jag dessutom gillar hus så är naturligvis miniatyrhus något som får mig att gå igång.

Vanliga lekstugor är visserligen småsöta, men den här lekstugan här i Sollentuna är något alldeles extra, eftersom takbrytningen, proportionerna och fönsterplaceringen ser ut som en riktig villa:



Det här lilla huset, som också ser ut som en riktig villa, finns i Skinnskatteberg. Det är mycket mindre än en lekstuga, knappt en meter högt. Jag undrar om det fyller någon funktion? Hundkoja kan det inte vara, för dörren är för liten:



Ett liknande i samma storleksordning fann jag i ett kolonistugeområde på Kungsholmen. Detta är helt fantastiskt med glasfönster med spetsgardiner! Möjligen är det ett kaninhus, men kaninen som syns på bilden var i alla fall vild och skuttade iväg till en annan tomt när jag hade tagit fotot:



Jag har själv (eller ja, med hjälp av Mats) designat och byggt två miniatyrhus till våra kaniner. Ett som står här på balkongen. Vi letade upp en kökssoffa på Blocket och sågade upp dörr och fönster; locket klädde vi med vaxduk och där inne finns tre rum; hall, kök och toalett:



Det andra är kaninernas sommarstuga, men vill du se den får du titta i min andra blogg!

Fler miniatyrhus finns hos
Christina
Hedwig
Mona
Anki

Kommentarer

Postat av: Christina

Publicerad 2012-05-13 06:37:27

Vad fint slitet den lilla villan/lekhuset är! Helt underbart. Den andra bilden ser ut som ett dockskåp fast utomhus. Kan mycket väl vara någon som har det som utomhusprydnad. Har läst om folk som installerar små "fairy doors" på sina hus som dekoration. Alla husen är väldigt spännande. Och roligt att se hur fint era kaniner har det. Våra har aldrig gillat att vara under bar himmel utan känner sig tryggare inne i hus d v s vårt hus. Tack för att du tittade in på min blogg och ha en skön söndag!

Postat av: Sofia Sörensen

Publicerad 2012-05-13 08:38:25

Ha en grym söndag! :)

Postat av: Christina

Publicerad 2012-05-13 12:32:50

Hej!

Husfotostafetten går vidare till mig med nästa tema Dekorativa husdetaljer. Följ länken och läs mer! Ha en skön söndag!

Postat av: Mona

Publicerad 2012-05-13 21:43:01

Hej! Har varit lite krasslig så jag har inte orkat engagera mig i fotoutmaningarna på några dagar, men vill i alla fall komma med ett bidrag på temat. Vet inte riktigt hur det här är tänkt att fungera, men försöker hänga på.

Postat av: Mona

Publicerad 2012-05-13 21:48:57

Glömde kommentera dina bilder. Kul att se en lekstuga som faktiskt ser ut som en riktig villa. Gulligt skamfilat är det också. Huset med spetgardiner ser jätteintressant ut. Man kan undra vad det är tänkt för. Så smart du gjort för kaninerna på balkongen!

Postat av: Anki

Publicerad 2012-05-14 07:02:06

Fina miniatyrhus... det första ser verkligen ut som en riktig villa :) och kaninernas hus är ju fantastiskt!

Ha det gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela