Emmas

Idag gick en kille framför mig, när han plötsligt

Publicerad 2006-11-29 16:40:28 i Allmänt,

kastade en cigarett på marken, började vifta med händerna uppe vid ena örat, slickade på fingrarna och gnuggade på huvudet, och jag kände lukten av bränt hår.

-Började det brinna i håret!? undrade jag förskräckt.
- Sätt aldrig en brinnande cigarett bakom örat, sa han, med ett generat flin.

Ja ett tag var det kris...

Publicerad 2006-11-27 11:42:10 i Allmänt,

När en av budgivarna hoppat av, en köpt ett radhus i Hässelby istället och den siste blivit sjuk och bestämt sig för att vänta till våren med att köpa ny bostad.

Men vår mäklare visade sig vara en riktig mäcklare och åkte hem till den sjuke med kontraktet och övertalade honom om att det inte skulle bli ansträngande att göra lägenhetsaffärer - "om ingen annan köper er lägenhet köper jag den själv" - hade han lovat dem, påstår han!

Och nu är kontraktet påskrivet, visserligen med senare inflyttningsdatum än vad vi hade tänkt oss från början, med det känns jätteskönt att allt är klart!

Nu har vi städat färdigt för i år...

Publicerad 2006-11-21 17:42:27 i Allmänt,

det har ju aldrig varit vår favoritsysselsättning...  så det känns skönt att visningarna är avklarde, och när det blir dags för flyttstädning (nästa år!) hyr vi nog in en städfirma.

Nu haglar buden in, ha ha. Jättespännande att se var det slutar. Mäklarna har trissat upp våra förväntningar, men för ett par månader sen räknade vi inte med att få mer än kanske 1,2 till 1,3 M och just nu ligger budgivningen på 1,490.

En jobbarkompis till mig påpekade, när jag nämnde vad vi betalade för lägenheten för åtta och ett halvt år sedan, att "ni har ju fått betalt för att bo där".

Detta låter så intressant att jag är tvungen att göra en uträkning!
Pris vid försäljning ca: 1500 kkr
Mäklararvode: 60 kkr
Reavinstskatt (1500 kkr -340 kkr - 100 kkr - 60 kkr) x 2/3 x 0,3 = 200 kkr
Pris vid köp: 340 kkr
Avgifter: 4500 kr/mån x 8,5 år x 12 mån per år = 459 kkr
Renoveringar ca: 100 kkr
Total vinst för 8,5 års boende: 1500 - 60 -200 - 340 - 460 - 100 = 340 kkr
Per månad: 340 kkr / (12 x 8,5) = 3 333 kr

Ja vi har fått 3333 kr per månad för att bo här, det var det värt tycker jag...
(med reservation för felräknngar!)

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela