Emmas

Men om det blir täppe har ja hem

Publicerad 2011-03-31 21:41:26 i Siri,

Siri påstår glatt att hon är så bra på att sms:a utan att titta. Inte nog med att hon vet var alla bokstäver sitter, utan också vilken ordning alternativa ord kommer i T9, påstår hon.

Här är två exempel på sms jag fått av henne den senaste veckan:


Men om det blir täppe har ja hem, men nu d de ok

Rek lår :-ter utan å gör jätte utan att titta

Posthuset på Vasagatan, Stockholm

Publicerad 2011-03-30 12:25:40 i Hus,

På den här bilden ser det ut som om huset har på sig en krona av guld:



...och så här står det om huset i Wikipedia:

Centralposthuset, Stockholm

Centralposthuset, Huvudentré: Mäster Samuelsgatan 70 (Kvarteret Blåmannen 21), byggnadsår 1898-1903, arkitekt Ferdinand Boberg (exteriör och posthallen), Franz Gustaf Dahl (planlösning), BSK Arkitekter (ombyggnad 1988-1991)[1] och Ahrbom & Partner (ombyggnad 2006-2008).

Fasaduppbyggnaden ger vissa associationer till Vadstena slott, vilket inte är förvånande då Boberg var mycket intresserad av medeltida borgar och just till detta posthus hämtade han inspiration från Vadstena slott, men byggnaden är också karaktäristisk för Bobergs strävan till en självständig och modern stil. Granitsockeln gör en mjuk övergång till bottenvåningens röda sandsten, där djupt inskurna muröppningar och bildar en kraftfull arkad, dess pelare förs vidare som tunna pilastrar i mellanvåningens mur av mörkt rödgult tegel. Översta våningen är av sandsten och det mjukt rundade taket är klätt med svart skiffer.

Centralposthuset invigdes under högtidliga former av konung Oscar II den 27 oktober 1903. Postverket gav 1974 ut en frimärksserie med bland annat två vyer från huset.

Sedan mitten på 1990-talet finns inget postkontor i huset och Postens huvudkontor flyttade ut under hösten 2003. Huset renoverades under åren 2006–2008. Under maj och juni 2008 flyttade Näringsdepartementet, Arbetsmarknadsdepartementet och delar av Regeringskansliets förvaltningsavdelning in i huset.

Ferdinand Boberg har även ritat Posthuset i Malmö.

Hm, det jag tycker är det mest sevärda med huset är entren mot Vasagatan (på bilden ovan), inte entren mot Mäster Samuelsgatan; och så alla de små dekorationerna som är utsnidade i sandstenen, varav många föreställer kända byggnader i Stockholm:









Fler exempel på byggnadsminnen!

Sommartider hej hej sommartider!

Publicerad 2011-03-29 20:23:20 i Siri,

Än så länge är det bara klockorna och det välsignade ljuset som tyder på sommartider... Men håll ut, snart är vi där.



Nu ska jag testa något nytt:


Skriv gärna konstruktiv kritik i en kommentar, vad hade kunnat göra bilden mer intressant...

Ljus är veckans tisdagstema

Fuskfönster

Publicerad 2011-03-26 11:52:07 i Allmänt,



Kolla in de fyra små fönstren högst upp, genom dem vore det trevligt att stå och titta ut över Stockholm, skulle man kunna tro.

Om man fortsätter hålla koll på fönstren när man rundar huset inser man att det finns inget rum bakom!



 Här hittar du fler exempel på blindfönster.

Barbro Hörberg

Publicerad 2011-03-24 12:21:59 i Knoppen,

Om du hade frågat mig i går morse så hade inte namnet Barbro Hörberg sagt mig något.

Detta trots att jag och Alida pratade om låten "Ögon känsliga för grönt" alldeles häromdagen - apropå min rubrik "Med ögon känsliga för betong".

Det är alltså Barbro Hörberg som har skrivit sången Ögon känsliga för grönt. Och en hel massa andra vackra, roliga, vemodiga och tokiga visor. Det vet jag nu, eftersom jag var på Soppteatern i går och såg (hörde) föreställningen Albin och Fredrik hör bara Barbro Hörberg.

Det var så bra! Vilka texter! Vilket framförande! Vilken tjej! Vilka killar! Jag skrattade och jag grät.

[barbroh_smll.jpg]
Barbro Hörberg. Bilden snodd från en blogg.


Albin Flinkas. Bild från Stadsteatern.

Och nu när jag ska rekommendera föreställningen och lägga in en länk till Stadsteatern så inser jag att föreställningen inte går längre!? Ni som inte har sett den, ni har missat något.

Idag har jag ätit sås till lunch

Publicerad 2011-03-22 16:42:41 i Mat,

Man tycker ju att jag borde ha blivit noggrann med att titta efter vad det är i matlådan när jag tar den från kylen, efter den gången jag fick med mig av vår hemlagade hundmat.

Idag trodde jag att jag tog fisksoppa, men när jag hade värmt upp den och började äta kunde jag konstatera att det var sås från lammfäsrbiffarna i lördags. God sås i och för sig, men att äta den med sked från en djuptallrik, jag vet inte.

En arbetskamrat erbjöd mig müsli till såsen, vilket jag avböjde. Tackade däremot ja till knäckebröd och en apelsin.

Vit månad

Publicerad 2011-03-21 17:16:19 i Allmänt,

Från och med idag och fram till påsk är det fasta för mig.

Fasta innebär att man avstår från något. Anledningen kan vara att man vill uttrycka sin sympati med de som har det säme ställt; att man anser att kroppen mår bra av att avstå från vissa ämnen; och/eller att stärka sig mentalt genom avhålla sig från något man har svårt att vara utan.

Olika kulturer avstår från olika saker under fastan. Muslimerna avstår från mat och ryck under den ljusa delen av dygnet, och från sex och tobak hela fasteperioden, tror jag.

Inom den ortodoxa kyrkan avstår man från kött och mjölkprodukter.

Hälsofacister avstår från fast föda.

Själv ska jag i år avstå från dataspel, godis och snacks. Istället ska jag göra något kreativt (blogga?), äta frukt och grönsaker.

Jag har övertalat (tvingat?) familjen att delta.

Ser faktiskt fram emot den kommande månaden!

Med ögon känsliga för betong

Publicerad 2011-03-20 14:30:18 i Hus,

Hur vet man vilka hus som är av betong? Vad döljer sig under putsen? Oftast tegel, antagligen. Vackra hus av oputsad betong är det ont om - men de finns! Första gången jag insåg hur vacker oputsad betong kan vara var när jag beökte kulturhuset i Ytterjärna. Tyvärr har jag inte några egna bilder därifrån.

Broar, trappor, pelare, källare och grunder är ofta gjutna i betong: 



Men nu var det hus jag skulle leta efter! Hela hus som är av betong är oftare byggda i prefabricerade betongblock, det tycker jag är betydligt tråkigare. Dessa tråkiga betonghus är vanliga i förorten - betongförorten. Sollentuna är till största delen en prydlig villaförort men vi har ju Malmvägen:

Smutsgrått loftgångshus med smutsgråa snöhögar framför

Förort till Moskva eller Peking, skulle man kunna tro...



Någon som blir sugen på att flytta hit?

Men nu på senare år byggs också betonghus. Dessa finns i ett område precis norr om Malmvägen:





De är väl fina!

Anledningen till att jag har spanat efter betonghus är naturligtvis att det är det aktuella temat i Veckans Hus

Vad som är viktigt

Publicerad 2011-03-15 21:33:24 i Allmänt,

Jag har en jobbarkompis som en gång berättade om hur hon kommit över en äldre släktings dagböcker från slutet av 30-talet och in på 40-talet.

Hon läste böckerna och förundrades över att det inte stod ett enda ord om världsläget. Det var små bagateller från den närmaste omgivningen, vädret, familjehögtider...

Vi som deltog i samtalet förundrade oss över att man kan vara så världfrånvänd.

Men det är inte utan att jag känner igen mig när jag bloggar om vårvädret och ankarslut medan det är jordbävningar, tsunamis och kärnkraftshaverier i Japan. Vad ska man säga? En av mina facebook-vänner har lagt ut nånting om att vi ska sända karma till japanerna. Sånt ligger inte för mig. Och att som gammal kärnkraftsmotståndare säga "vad var det jag sa" känns inte så konstruktivt.

Vad jag kan säga är naturligtvis att jag känner med alla dem som drabbats, som mist sina hem, sina närstående, sin livsmiljö. och att jag oroar mig för vad det ska få för långsiktiga konsekvenser med strålningen.

Vad ska jag nu lägga in för illustration till detta inlägg? Jag väljer en bild på dem som är viktigast för mig.



Läs mer m vad som är viktigt på veckans tisdagstema.

Edsbergs Slottspark

Publicerad 2011-03-12 16:21:38 i Hus,

En lagom promenad hemifrån oss är att gå till Edsbers Slott och flanera i parken och längs vattnet. Idag tog jag kameran i förhoppningen att det skulle finnas synliga ankarslut på fasaderna till åtminstone något av stenhusen i parken. Ankarjärn och ankarslut är nämligen den aktuella utmaningen i Veckans Hus.

Det första hus vi gick förbi var Edsbacka Wärdshus. Inga ankarslut.

Fortsatte ner till "brygghuset". Bingo!



Är inte detta det sötaste hus man kan tänka sig! Ursprunlingen ska det ha varit tvätteriet till Edsbergs säteri, och ha anor från 1600-talet. Idag är det café i huset, och jag kan intyga att det är lika urmysigt inne som man kan ana när man ser utsidan.

För er som inte har hittat via "veckans hus" och som inte vet vad "ankarslut" är kan jag upplysa att det är den här detaljen:



Ankarslut är en byggnadsdetalj som finns på gamla stenhus. Själva ankarjärnet är en ett metallstag som fästs vid bjälklaget. Detta förankras sedan i fasaden med akarslutet. Dessa kan ha varierande, ofta dekorativa, utformningar. Jag har, utan att veta vad de hette eller fyllde för funktion, lagt upp bilder med ankarjärn tidigare här på bloggen, t.ex. tegelhuset snett över vägen från mitt kontor och Stockholms Rådhus.

Nåväl, vi fortsatte mot själva slottet, en pampig byggnad i nyrokoko uppförd på 1760-talet. Jag spanade med spänning, fanns där några ankarslut? Nej!



...eller JO, vad är det där bredvid källardörren...?



Bingo igen!

Vi fortsatte vår promenad upp mot stallbacken, tre stora stenbyggnader som bildar ett U runt en gårdsplan. Jajemän, även här fanns ankarslut!

 

I de olika husen runt stallbacken finns bland annat Edsviks Konsthall, ett café och en utställning med gamla motorcyklar. Ute i parken vimlar det av folk: Barnfamiljer och pensionärer som matar fåglarna, joggare, promenörer med och utan hund. Ett trevligt utflyktsmål inte minst när vårsolen värmer!

PS! I Edsbergs slottspark är det inte bara byggnaderna som hålls samman av järnstag, utan även vissa av träden:


När jag sökte information om åldern på byggnaderna hittade jag faktisk en uppgift om att de stora lindarna på gårdsplanen är lika gamla som det ursprungliga säteriet, de ska ha planterats på 1600-talet!

Inte bara mode och makeup

Publicerad 2011-03-10 21:51:09 i Alida,

Under det år Alida har varit modell har hon blivit fotograferad som både brottsoffer, gärningsman och detektiv. Det är uppenbart att fotograferna är lekfulla när de får tillgång till en gratismodell!


Foto Victoria Dahlberg resp Kristoffer Marchi. Kombination och texter av mig.

Sportlov

Publicerad 2011-03-08 16:58:00 i Siri,

Jaha då var man tillbaka på jobbet igen efter en härlig semestervecka. Vad vi har haft det bra!



Jag undrar just om inte denna bild innehåller tillräckligt mycket vinklar för att platsa i veckans TisdagsTema...

Kaffestugan i Mora

Publicerad 2011-03-03 17:27:16 i Hus,

Här tog jag och Alida en sista fika innan vi lämnade Mora.

"Detta hus byggdes av Carl Romson år 1900. Kaffestugan startades av Lydia Romson år 1921."
Så står det skrivet på väggen ovanför disken. Och det är väl det som konditoriet är känt för, att det är gammalt. Och att det är mysigt och har gott fika!
Fler exempel på berömda konditorier hittar du i VeckansHus.
Jag och Alida har i alla fall haft ett par jättefina dagar i Mora, ätit gott, latat oss, umgåtts på tu man hand och haft det bra.

Alida gästbloggar

Publicerad 2011-03-01 16:24:45 i Kroppen,

Hej mammas bloggläsare, Alida här!
Det händer ju lite då och då att mamma skriver och skryter här om mig, så nu tänkte jag passa på att skryta lite om henne. Som vissa av er kanske vet har mamma idag åkt HalvVasan. Innan hon åkte var hon inte alls säker på att hon skulle komma i mål över huvud taget, men hon lyckades! Och jag lyckades fånga det på bild!
Jag är väldigt stolt över min mamma, och det märks att hon är väldigt stolt över sig själv. Den här bilden tog jag innan hon upptäckte mig, när hon kom lite närmare och hörde mina hejarop såg hon ut så här:
Nu sitter vi i vår hyrda lägenhet i mora och kollar på Project Runway och dricker sprite, snart ska vi nog ut och äta.
Hejdå, vi kanske hörs igen.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela