Emmas

I min väska

Publicerad 2012-03-29 12:43:13 i Kreativt,

Du kanske tror att det är min matlåda, ett hopfällbart paraply och en pocketbok jag bär omkring på? Inget kunde vara mer felaktigt!



Du kanske trodde att Nils Karlsson Pyssling fortfarande är en liten pojke som bor i ett råtthål i ett hyreshus? Inget kunde vara mer felaktigt!

Nisse har blivit medelålders, och när hyreshuset skulle renoveras så tog han med sig dockskåpsmöblerna han fått av Bertil och flyttade ut. Hur han hamnade i min väska? Ja... outgrundliga äro Herrens vägar...

Vill du se fler illustrationer av vad folk har i sina väskor så rekommenderar jag ett besök hos Sofie!

Har man inte bröd får man äta limpa

Publicerad 2012-03-25 20:28:58 i Mat,

...och får man inte äta godis, så får man äta godis!


För närvarande så har vi godisfri månad fram till påsk. Men frukt, bär och skinka är inget dåligt substitut! Så detta var vad vi smaskade i oss framför teven igårkväll.

Photoshopkurs på jobbet

Publicerad 2012-03-25 19:30:53 i Kreativt,



I torsdags gick jag en tvåtimmars photoshopkurs på jobbet, webbredaktör som jag är (ungefär fem procent av min arbetstid). Jag tyckter jag lärde mig en hel del! Praktiserade lite hemma idag, på denna bild som jag tog igår.

Min fantasikompis

Publicerad 2012-03-22 21:43:48 i Kreativt,

Nej, jag har ingen fantasikompis. Men om jag nu ska fantisera ihop en perfekt kompis - och det ska jag, för det är veckans torsdagstema - så är hon ungefär så här:


Hon är framförallt bra på att hålla kontakten, och fortsätter ringa mig och ta initiativ till att träffas trots att jag inte ringer henne. Jag är så himla dlig på att ringa mina kompisar, det är verkligen något jag måste bli bättre på!

Hon är glad och kul att umgås med och har en massa tokiga idéer och infall, men kan också prata om allt från känsliga prersonliga saker till aktuella samhällsfrågor.

Hon har en häst eller två och frågar om jag vill följa med och rida!

Hon bor här i närheten, cykelavstånd, så vi kan slinka in hos varandra och dela en flaska vin utan att det behöver bli en stor grej.

Hon är lika lång som jag (så jag slipper käna mig som en giraff) och har samma storlek (så vi kan låna kläder av varandra).

Stöd barnarbete?

Publicerad 2012-03-21 17:49:25 i Allmänt,

Idag blev jag lite förvånad när jag skulle logga in här på bloggen! Brukar man inte bekämpa barnarbete, snarare än att uppmana folk att stödja det?



Kanske har de medvetet formulerat rubriken för att få folk att reagera? Jag är i alla fall positiv både till att arbeta mot klimatförändringar och till att stödja Plan. Jag har ett fadderbarn via Plan, en flicka i västafrika.

För att försöka minska vår egen klimatpåverkan gör vi "det vanliga", som att inte åka bil i onödan, att sopsortera, att använda våra saker tills de är utslitna istället för att köpa nytt i onödan och så vidare.

Det vi gör i vår familj som många reagerar på (antingen tycker de att vi är "duktiga" eller att vi är onödigt präktiga) är att begränsa våra flygresor, och framför allt då långresorna. Vi har inte varit i Thailand, bara en sån sak... Vi åker bara på utlandssemester vart annat år (och observera att vi har tagit det beslutet till stor del av miljöskäl!) och då oftast inom Europa. För fyra år sedan åkte vi tåg på vår utlandsresa, det var till Italien.

I år är det dags för utlandsresa igen, vi har ännu inte bestämt oss för hur långt det ska bli eller vilket färdmedel. Det skulle svida lite i miljösamvetet att göra en långflygning, men samtidigt kan man ju tänka att varför ska just vi avstå när alla andra flyger kors och tvärs flera gånger om året!?

...ja usch, men i morgon ska det bli vår igen...

Publicerad 2012-03-19 20:27:42 i Allmänt,

Dagens väder var inte så mysigt, i morse snöade det och på eftermiddagen var det en nästan osannolikt kall vind som ven runt öronen.

Men förra veckan kom våren! Krokusarna utanför vår dörr blommar och det är lite tidigare än förra året.


Nu har vi satt i gång med ett nytt projekt

Publicerad 2012-03-18 18:01:13 i Heminredning,

Vi har ett tag hållit på och planerat hur vi ska göra om Siris rum. Hon älskade den svartvita inredningen när vi flyttade hit, men nu har hon andra planer.


Siri och Alida i rummet 2008

Siri har under de senaste veckorna sorterat ut en massa gammalt tjafs ur sina bokyllor och lådor, som en förberedelse för projektet. Igår började vi röja i gästrummet och förrådet för att ha nån stans att göra av Siri och hennes grejer medan vi fixar i rummet. Några planer på att göra mer än så denna helg hade vi egentligen inte, men så fick Mats och Siri ett ryck igåt kväll och bar ut nästan alla möbler.

Idag har vi monterat ner alla hyllor och lister och slitit ner den svartmålade strukturtapeten från nedre delen av väggen.

Veckans träd är hamlade

Publicerad 2012-03-18 17:46:00 i Träd,

På en grannfastighet här i Sollentuna har de denna vecka beskurit bort alla grenar på tre stora lövträd.

Observera att grenarna och kvistarna hör till andra träd! På de tre träden i förgrunden är det bara stammar kvar.

Att beskära träd på det här sättet kallas att hamla. Traditionellt hamlar man träd på sensommaren, eftersom syftet från början är att samla löv som foder till djuren.

Vår granne i Ramsberg hamlade en stor ask som står mellan oss och dem (fast på deras tomt alltså) för ett par år sedan, och förra helgen när vi var på landet såg den ut så här:



Löpsäsongen är här

Publicerad 2012-03-15 12:34:16 i Kroppen,

Årets två första joggingturer är nu avklararde, i söndags och i går, båda dagarna längs Edsviken i strålande sol. Jenson fick följa med och vi tog det i ett mycket måttligt tempo. Härligt!

Jag var rätt så nöjd med denna blyertsteckning, men jättemycket gråskala försvann tyvärr i scanningen!

Jag är anmäld till vårruset i slutet av maj och midnattsloppet i augusti, så nu gäller det att hålla igång och löpträna ett par gånger i veckan. Det är bara att hoppas att min kropp håller så jag slipper långdragna förkylningar och problem med knäna.

Fler illustrerade blogginlägg på temat min kropp hittar du via veckans torsdagstema.

(Återigen retar jag mig på att jag bara kan lägga på en kategori på blogginläggen - vad ska jag välja nu då? Kroppen eller kreativt?)

Gatufoto

Publicerad 2012-03-13 20:24:33 i Kreativt,

Nåja, det var kanske en pretentiös titel till detta inlägg, men här kommer i alla fall några bilder som jag tog i city idag!











Har länge varit sugen att prova på gatufoto, men känt mig för "blyg". Att jag gjorde ett försök idag beror på att stadsmiljö är veckans tisdagstema.

Våfflat och slingat hår

Publicerad 2012-03-11 21:39:37 i Alida,

Ja inte mitt förstås, men Alidas! Hon har gjort ett frisyrjobb i helgen och kom hem och såg ut så här:





Som amatörfotograf är man lyckligt lottat om man har tillgång till en modell som inte bara är snygg utan dessutom stylad och sminkad av proffs...

Dagens sammanträdesklotter blev lite mer ambitiöst än vanligt

Publicerad 2012-03-08 17:06:14 i Kreativt,



För jag kom på att jag skulle kunna lägga upp det på bloggen på torsdagstems Lycka. Fritt fram för tolkning om det är en nattlig skogsutflykt med hunden som är lycka, eller om det är att sitta på en konferens på Djurönäset och klottra.

Ritat med kulspetspenna på baksidan av en randigt konferensblock, avfotograferat med mobilen. Kvalitet därefter.

Fler tolkningar av Lycka hittar du hos Smäm

Rimfrostnysnö

Publicerad 2012-03-04 20:08:14 i Allmänt,

I morse var det alldelse vitt ute, en konstig blandning mellan rimfrost och nysnö som gjorde varje grässtrå en centimeter tjockt. Dessutom sken solen, så det var fantastiskt vackert.

Jag övervann mig själv och kom mig ut innan allt hade blåst och snöat bort. Inte är jag tillräckligt skicklig fotograf för att återge hur vackert det verkligen var, men övning ska ju ge färdighet.







Hejdå vinterkängor! Hej gympadojjor!

Publicerad 2012-03-01 16:26:29 i Kreativt,

Det är tre saker som ger mig vårkänslor just nu:

1. Ljuset! Det är ljust ute när jag går hemifrån på morgonen och ljust när jag går från jobbet på eftermiddagen. Härligt!
2. Barmark! Snön och isen är borta från vägar och trottoarer. På med gympaskorna och känn gruset knastra mot asfalten. Jag vet av erfarenhet att en ny våg av vårkänslor infinner sig när gruset är bortsopat...
3. Vårlökarna! Jag har inte sett några utslagna än, men det dröjer nog inte så länge. De sticker redan upp flera centimeter, lysande gröna mot den svarta jorden.



Vårlökar


  

Vårtecken är veckans torsdagstema.

Men är det verkligen 11 år sedan sist...?

Publicerad 2012-03-01 09:57:10 i Kreativt,

Igårkväll letade jag upp mina akvarellfärger, -penslar och -block. Fick en förvantansfull känsla av att det var länge sedan jag målade, men fick ändå en mindre chock när jag såg att mitt senast alster (som satt fast överst i blocket) var daterad 2001!?

Kunde sedan konstatera att det är som att cykla, har man väl lärt sig så kan man :)

Återkommer med resultatet senare under dagen.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela