Emmas

We´ve seen the mist, but missed the scene

Publicerad 2010-10-31 19:10:28 i Allmänt,

Vi är i Oslo över weekenden. I går regnade det hela dagen, men i morse vaknade vi med sol och blå himmel, så vi skulle passa på att åka till Holmenkollen och fika på Frognerseteren och titta på den magnifika utsikten över Oslo.



Dimman var ogenomtränglig. Serveringen var stängd.

(De skulle öppna kl 10. Min kl var 10.30. Personalen hade nog ställt tillbaka sina klockor från sommartid. Det hade inte jag).

Nu har jag prestationsångest...

Publicerad 2010-10-27 11:51:15 i Kreativt,

Jag är med i en konstförening på min arbetsplats. Den arrangerar lite visningar (senast var jag med till Marabouparken i Sundbyberg), utställningar här i huset vi sitter i, samt det sedvanliga konstlotteriet i samband med årsmötet.

Före sommaren skickade de ut ett mail till medlemmarna att det skulle bli "Höstsalong" med möjlighet för medlemmarna att ställa ut sina egna alster. Jag tyckte det lät jättekul och tänkte att jag hade hela sommaren på mig att producera något jag inte behöver skämmas för. Så jag anmälde mig.

Nu närmar sig inlämningen och jag har inte åstadkommit något...

Jag har redan från börjat tänkt lämna in teckningar snarare än målningar, men nu har jag dragit ner på ambitionsnivån och kanske blir det något i den här stilen:



snarare än något i den här stilen:



Vad tycker ni?

Tänk om alla andra är jätteproffsiga... I så fall skäms jag mindre om jag är representerad med enkla pennteckningar än med teckningar som kan uppfattas som "pretentiösa". Eller skulle alla tycka det var jättekonstigt om det var med några barnsliga krumulerer på utställningen?

En outnyttjad vrå i lägenheten har blivit piff-hörna

Publicerad 2010-10-26 21:31:47 i Kreativt,

Lilla badrummet, som vi är tre som utnyttjar, är trångt och har dålig belysning. Så jag satte upp en spegel med "figursydda" hyllor under; smala hyllor bredvid; krokar; och spotlights - i den lilla hallen mellan sovrummen och badrummet.

Här har jag och Siri nu smink, smycken och glasögon och hårattiraljer, och här kan vi piffa oss.





Det var ett bra tag sedan vi gjorde iordning hörnan, men jag tror inte att jag har bloggat om den tidigare, och med dagens tisdagstema smycken så tyckte jag att det passade bra!

Igår var familjen O här, vi ses alldeles för sällan

Publicerad 2010-10-24 20:15:51 i Allmänt,

Vi diskuterade hur länge sedan det var som de var här, men kom inte fram till något. Nu har jag kollat facit; det var i september 2007!

Nu i helgen tog vi inga kort, men det var inga större skillnader mot besöket för tre år sedan som såg ut så här:
PICT3341

PICT3340

Nu hade barnen blivit lite större, och vi kelade med Jenson istället för med Tim. Men nu som då; vi åt godis och spelade Wii och hade trevligt.

Böcker böcker böcker - däribland "Dannyboy & kärleken"

Publicerad 2010-10-24 12:37:13 i Allmänt,



Så här såg det ut i mitt fönster tills alldeles nyligen. Alla bokhyllor är överfulla och i väntan på en lösning staplades böckerna i fönstret.

Av dessa böcker är det framför allt en som är värd att nämna: Dannyboy & kärleken av Daniel Åberg.

dbkinbundenliten2.jpgDet är en roman om en ung man som efter att ha sprungit genom Uppsala, iklädd frack och utan pengar, hoppat på ett tåg och hamnat i Stockholm, träffar en flicka som precis tänkt hoppa framför ett tunnelbanetåg.

Boken handlar om deras dygn tillsammans, samt en hel del tillbakablickar i åtminstone hans historia. Vem är han, vad är han på flykt från? Vem är hon, vad är hon på flykt från? Hur ska det gå för dem?

Boken ger inte alla svar, men den är full av stockholmsmiljöer, den har ett alldeles eget språk, det är fina personskildringar och jag tyckte mycket om den!  

Lösningen på utrymmesbristen blev att slänga en massa videofilmer som vi ändå inte planerade att se igen. (Att vi inte planerar att läsa om 95% av alla böcker vi har talar förstås för att vi inte skulle behöva spara dem heller... Jag kanske ska försöka vänja mig vid tanken på att man kan göra sig av med böcker).

Ibland kan det vara bra att inte få ändan ur vagnen!

Publicerad 2010-10-20 20:46:14 i Alida,

Det senaste året har vi fått hem flera erbjudanden att vaccinera vår tonårsdotter mot livmoderhalscancer. Vi har bestämt oss för att göra det, trots att det är dyrt (närmare 3000 kr har jag för mig).

Men det var ju så jäkla omständigt, man skulle besöka vårdcentralen och få ett recept på vaccinet och gå till apoteket och köpa det och sedan gå tillbaka till vårdcentralen för att utföra vaccinationen.

Och vi är ju som vi är, så det har inte blivit av.

Idag stod det i tidningen att alla flickor 13-17 år kommer att erbjudas vaccinet gratis!



På tal om Alida så lyckades hon förra veckan få tag på bilderna från sitt allra första modelljobb! Ni som följer den här bloggen vet att jag var med henne den dagen och har gått och längtat efter att få se resultatet. Här är den bild vars tillblivelse jag bloggade om i det här inlägget.

Kvällens middag är avklarad, nu står House på menyn

Publicerad 2010-10-19 21:38:48 i Allmänt,


Så här såg maten (recept i föregående inlägg) ut när den var klar

Den skule ha varit ännu godare med mer soltorkade tomater och mer parmesan.

Höstmyset fortsatte på golvet med Ture och hans pappa


Fler tolkningar av höstmys finns på veckans tisdagstema

Nu måste jag skynda mig tillbaka till tv:n för nu är reklampausen snart slut!

Höstmys med god mat och goda vänner

Publicerad 2010-10-19 12:10:49 i Mat,

Ikväll ska vi bjuda "soppgänget" på potatis-middag.

När jag sökte inspiration till potatisrätter hittade jag dels en potatiskaka som bestod av riven kryddad potatis inlindad i bacon, dels en potatiskaka som var italiensk i sin framtoning med soltorkade tomater, basilika och parmesanost.

Jag kombinerade recepten till italieninspirerade potatiskakor:

För 12 personer.

Strimla 1 lök och 2 vitlöksklyftor. Låt den svettas i olivolja i en stekpanna på låg värme. Slå sedan i 1 dl rödvin och låt det mesta koka bort.

Skala och riv 3 kg potatis. Lägg den i ett durkslag och pressa ut överskottsvätskan. Riv 200 g parmesanost.

Blanda potatis, ost, lökröran och strimlade soltorkade tomater (ca 100 g). Krydda med rikligt med svartpeppar och basilika samt örtsalt.

Smörj 12 portionsformar med olja. Lägg 3-4 skivor lufttorkad skinka i varje form, som blomblad från mitten på botten och ut över kanterna (jag använde 500 g skinka totalt).

Fyll med potatisröra. Vik över "blombladen" och fäst ihop med en tandpetare.



Dessa står just nu i kylen, när jag kommer hem i eftermiddag ska jag grädda dem (i 200 graders ugnsvärme i ca 40 minuter), ta ut tandpetarna och stjälpa upp på tallrikar.

Servera med goda tillbehör (ruccola, körsbärstomater, oliver, kronärstskocksbottnar...) olivolja och balsamvinäger.

Hoppas det blir så gott som jag tror! Jag provstekte en klick av röran och det var mums!

Hur kan Tomas Bodström tro att han kan vara ledig från riksdagen?

Publicerad 2010-10-15 16:16:07 i Allmänt,

Jag är absolut ingen expert på vilka regler som gäller, men det känns ju så här:

Att vara riksdagsledmot är inte ett arbete, det är ett förtroendeuppdrag där man representerar sina väljare i Sveriges högsta beslutande organ.

Antingen åtar man sig det uppdraget, och fullgör det, eller så lämnar man platsen åt någon annan!

Födelsedagsvandring längs Bergslagsleden

Publicerad 2010-10-15 12:01:29 i Allmänt,

Medan Alida gick på cat-walken i lördags så var jag och Siri ute och gick i naturen med min familj. Det är nämligen så vi firar pappas födelsedagar, och nu fyllde han 75!







Alla bilderna från helgen finns här.

När pappa fyllde 70 vandrade vi en hel vecka, i hans hemtrakter i Femundsmarka i Norge. De bilderna finns här.

Slemsvamp

Publicerad 2010-10-04 19:33:00 i Allmänt,

För ett par år sedan läste jag en tidningsnotis om slemsvamp. Då hade forskare kommit fram till att sådana kan lära sig hitta vägen genom en labyrint.

Det som forskarna tyckte var intressant var att slemsvampens olika delar kunde kommunicera med varandra trots att slemsvampen saknar nervsystem. Jag tyckte det var intressant att de överhuvudtaget kunde förflytta sig!

Sedan dess har jag tagit reda på att:
- Slemsvampar är inte svampar. De är heller inte bakterier. De är varken djur eller växter. De är helt enkelt slemsvampar.
- De förekommer i fyra olika livsfaser; spor, encellig, jättecell med massor av cellkärnor, och fruktkropp.
- De har cirka femundra olika kön. 
- I sitt slemstadium kryper de fram genom skogen (eller i en labyrint på ett laboratorium) och äter det som kommer i deras väg.
- När de ätit sig mätta bildas fruktkropparna.

Slemsvampen vargmjölk

De här fruktkropparna kallas vargmjölk. Alida tog fotot när vi var på landet förra helgen.

Vi köpte bil i går!

Publicerad 2010-10-03 12:04:28 i Allmänt,

Alla är nöjda:
Jag är nöjd med att vi köpte en begagnad (man kan ha roligare med 30.000 kr än att köta ut en ny bil från bilhandlarn).
Mats är nöjd med att det blev en S-Max (den har överlägset bekvämaste baksätet av alla bilar vi provat, rymligt och tre riktiga individuellt inställbara stolar).
Alida är nöjd med att vi köpte en svart bil med coola detaljer (glastak, tonade rutor, flygplansbrickor och sju sitsar).
Siri är nöjd med att vi inte behöver åka och titta på fler bilar.

Vi firade med en festmåltid.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela