Emmas

Jaha, blixtnedslag var väl ungefär det enda...

Publicerad 2012-06-26 17:44:32 i Alida,

...jag INTE oroade mig för när jag släppte iväg Alida till Peace & Love!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15034184.ab

Hon har hört av sig och mår bra, det hade smällt till ordenligt men hon var inte direkt i närheten av blixtnedslaget.

Kurs- och lägergårdar

Publicerad 2012-06-24 12:00:00 i Hus,

I söndags skjutsade jag Siri till Blidö för ett läger på Sunda lägergård. Jag funderade på vad jag skulle välja för hustema att blogga på, och Siri föreslog lägergårdar. Ja, det var väl en bra idé så här i "kollo"-tider!
 
Så här såg huvudbyggnaden på Sunda ut:
 
Bakom min rygg finns havet.
 
Det vore kul att få se fler exempel på kurs- eller lägergårdar! Skriv en kommentar så länker jag till dem som är med om två veckor, den 8:e juli.

Svensk landsbygd med röda hus

Publicerad 2012-06-20 18:58:06 i Hus,

Nu är det dags att fira midsommar, vi ska åka till Ramsberg och njuta av det vackra svenska kulturlandskapet med sina röda trähus. Midsommar är ju Sveriges egentliga nationaldag, och ska firas precis så tycker jag!
 
Därför passar det bra att periodens hustema, som finns hos Christina, är röda hus.
 
I Ramsberg finns många fina röda hus, och i min blogg Vackra Hus i Ramsberg har jag en kategori för faluröda hus.
 
Eftersom jag är så förtjust i hus fotograferar jag förstås röda hus även på andra ställen än i Ramsberg. Här är några från arkivet:
 
Notera den väl dolda dörren på uthuset! Från Vintrosa i Närke.
 
 
 
 Denna idyll finns vid Övralid vid Vättern.
 
Här är två av byggnaderna på Siggebohyttans bergsmansgård i Lindesbergs kommun. Den här bilden hade jag tänkt lägga upp när det var loftgång som tema på Veckans Hus, men det blev inte av - så den får vara med nu istället! 
 
Glad midsommar!
 
(nu blev det understrykningar i första delen av inlägget, och jag får inte bort dem...)

Fågelungar

Publicerad 2012-06-18 20:41:52 i Allmänt,

I går morse pep det så frenetiskt utanför köksfönstret, så jag förstod att det var fågelungar väldigt nära. Det visade sig vara en familj blåmesar som lämnat boet och hoppade omkring i vår kaprifol och i spaljen. Mamma och pappa kom med larver och matade ungarna som satt utspridda ungefär 15 cm till en meter från vårt fönster. Gulligt!

Det blev till att hämta kameran. Och nu insåg man varför man borde ha putsat fönstrena.



Mörkt var det, med spöregn och under taket över balkongen. Så bilderna blev inte fantastiska.

Fantastiska direktsända bilder på fågelungar kan man däremot få se på sin dator - och då är det inte blåmesar utan fiskjuse! Det kan gå långa stunder utan att det händer så mycket, men rätt vad det är så kommer pappa juse flygande med en nyfångad fisk och börjar mata de två ungar som hittills kläckts.

Det är helt fashinerande att se hur försiktigt föräldrarna kliver runt med sina stora fötter och klor bland de pyttesmå ungarna och bräckliga äggen! Rekommenderas! Och tänk så fatastiskt det vore att få se ett ägg kläckas!

Fiskjuseboet finns i Estland och man hittar det här. Själv fick jag tipset från Anna, som inte bara är min bloggkompis utan också kollega.

Skolavslutning

Publicerad 2012-06-13 19:50:56 i Alida,

Alldeles ovanligt känslosamt var det i år när Alida gick ut nian. Tjejerna grät och grät och alla kramades och sa hejdå igen och igen. Nu ska de splittras! Klart det är sorgligt.



Jag och Mats och Siri väntade och väntade på att få med oss Alida.



Men om allt går enligt planerna så kommer i alla fall Alida och Miranda att fortsätta på samma gymnasium i höst, och dessförinnan ska de gå på Peace & Love-festivalen i Borlänge.

Sommarlov!

Något av det konstigaste vi sett

Publicerad 2012-06-12 18:56:58 i Allmänt,

I helgen hittade jag en snigel som såg ut att ha gröna larver inuti kroppen. Larverna åkte fram och tillbaka, ibland var det en i varje antenn, ibland bara i den ena.

Vi undrade om detta var en del i snigelns naturliga utveckling, eller om det verkligen var gröna larver inuti snigeln?! Jag och Judit fotade från varsitt håll.

snäcka med mask i antennen



Idag har jag googlat och kommit fram till att det verkligen var djur inuti snigeln! I wikipedia finns det beskrivet hur bärnstenssnäckan, som den tydligen heter, ibland parasiteras av en sugmask som pulserar ut i antennerna.

Veckans tisdagstema är små djur - och jag har alltså en bild på ett litet djur inuti ett annat litet djur, det ni! 

Typiska hus där jag bor, avslutning på temat

Publicerad 2012-06-10 16:00:00 i Hus,

Som jag skrev i början av förra veckan är det typiska huset i mitt område en 30-talsvilla med takkupa och spröjsade fönster.

Här kommer tre av mina favoriter!







Jag bor ju inte själv i en sån här charmvilla, nej inte i en villa alls utan i ett flerbostadshus av gult tegel. Just såna hus som Christina visar i sitt område!

Och innan vi flyttade hit så bodde jag i ett radhus som påminner om de radhus som Hedwig visar i sitt inlägg!

Nästa hustema hittar Christina på.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela