Emmas

Shopping med Alida

Publicerad 2011-12-31 16:20:00 i Alida,


I går var jag och Alida i stan, åt lunch på kulturhuset, bytte julklappar på NK och köpte nya vinterskor. Nice!







Vilka är snyggast, de bruna eller de röda..? Vilka är mest användbara?



Kaffekalas hos Malin

Publicerad 2011-12-31 15:08:49 i Mat,

På annandan var det fika hos min syster med familj, de hade bakat kakor och kokat kola så det var minst sju sorter, jag hade med mig nötkakor, hennes svärföräldrar bidrog med bondkakor, nötsaffranskorpor och knäck, hennes svägerska hade en annan variant av knäck och jag minns faktiskt inte vilken kaksort, sist kom min bror med sambo med en kladdkaka och allt var jättegott!

bondkakor, saffransskorpor, saffranslängd, chilikola...

Nötkakor, bountybollar, knäck, mammas julkakor, lakritskola, kladdkaka med nykokta hallon (och så Alida, Selma, Siri, Per, Agneta Jespers panna och Annikas öra)

Malins makaroner

Se det var ett julfika det!

Kontraster i julbelysning

Publicerad 2011-12-25 22:31:45 i Hus,

I gårkväll tog jag en promenad med hunden i Norrviken där vi var och firade jul, ett villaområde präglat av stora vackra hus, många från början av 1900-talet. Jag visste att en av Lotta och Pelles grannar brukar ha maxad juldekoration, så jag tog med kameran och hoppades få en bild till Veckans Hus tema Juldekorerat hus.

Huset i fråga hör inte till de vackrast i området, tvärt om. Men det tar de igen med råge när det gäller juldekorationer:

Juldekorerat hus

Snett över gatan ligger ett vackert funkishus med ovanligt lite juldekorationer - inget elektriskt alls! Endast två marshaller och två ljuslyktor med levande ljus hade de på julafton:

Juldekorerat hus med levande ljus

Det blev en god jul!

Publicerad 2011-12-25 16:47:20 i Allmänt,

Maten var god, alla blev glada över sina julklappar och framför allt hade vi trevligt!


Här har vi samlat ihop alla julklappar och maten som vi ska ta med oss hem till Lotta och Pelle.



Ungdomarna turades om att dela ut paketen.






Alla såg ut att gilla vad de fick.

Simon och KJ fick en ölprovning

Släktens fotomodeller hade kul



Tre sorters sill

Publicerad 2011-12-22 22:28:29 i Mat,

Senapssill, vitlökssill och citronsill, recept från Julmaten.se



Nu är jag bara orolig att det är för lite? Jag måste nog köpa ett par sillburkar i reserv...

Läget är under kontroll

Publicerad 2011-12-22 21:16:46 i Allmänt,

- Julklapparna är köpta
- Julmaten är inhandlad
- Pepparkakor, med och utan gluten, är bakade och garnerade
- Lägenheten är städad
- Knäcken är kokt
- Klapparna är inslagna (tack Alida och Siri)
- Nötkakor är bakade
- Hälften av klapparna är rimmade
- Sillen ligger i blöt
- Amaryllisen står i full blom



Återstår att:
- Rimma resten av paketen
- Lägga in sillen, göra en sallad, griljera skinkan, göra en örtsås till laxen
- Köpa en gran
- Klä granen och julpynta

Tyvärr ser läget inte lika bra ut på jobbet, jag hade hoppats kunna ta ledigt i morgon, men icke.

Idag är det precis ett år kvar innan jorden går under

Publicerad 2011-12-21 13:09:15 i Allmänt,

För ni vet väl att den 21 december 2012 är det slut? Om inte så får ni googla - jag tänker inte börja förklara något som jag själv hörde talas om förs i slutet på förra veckan, men som tydligen är känt fär väldigt många människor runt om i världen. Själv fick jag alltså informationen på en fikarast när jag var på kurs i fredags. Sen slumpade det sig så att min familj bestämde sig för att titta på filmen "2012" i lördags.

Tror du att det är sant så tycker jag att du ska göra det bästa av det år som är kvar. Slösa inte bort tiden på oväsentligheter! Ägna dig åt människor som är viktiga för dig, bråka inte med dem utan visa hur mycket du tycker om dem!

Detta är för övrigt goda råd inför det kommande året även om vi inte tror att det är det sista. Lev och njut!

Nobelprisvinnare för andra gången

Publicerad 2011-12-19 22:16:35 i Alida,

Alida har varit lite irriterad över att hon inte skulle få vara med och konkurrera om skolans nobelpris i litteratur i år. Men vad gör det när det delas ut nobelpris i ENGELSKA!!?

Nä, nu verkar det inte funka fler gånger...

Publicerad 2011-12-19 15:34:35 i Allmänt,

När jag kom till jobbet i morse låg det en chokladkaka på min stol. Trevligt! Jag flyttade på chokladen och satte mig och jobbade.



Efter någon timme gick jag in till kollega för att diskutera ett ärende. Jag var borta i ca 20 minuter och när jag kom tillbaka låg det minsann en förpackning belgisk choklad på min stol!



Nu har jag försökt gå iväg flera gånger, men samma besvikelse varje gång jag kommer tillbaka: Ingen ny choklad på stolen.

Hut går hem

Publicerad 2011-12-18 17:16:36 i Språkpolis,

Men vad menas med det egentligen? Jag har alltid trott att det betyder att det hjälper att säga åt den som uppför sig illa, typ man säger åt någon "Vet hut" och då "går det hem" det vill säga personen tar åt sig och uppför sig bättre nästa gång.

I fredags träffade jag på en person som använde uttrycket (det är ju inte allt för vanligt) men verkade ha en annan uppfattning av vad det innebär. Något i stil med att "synden straffar sig själv" eller "what goes around comes around" eller "som man bäddar får man ligga". Alltså att den som uppför sig illa mot andra kommer få dåliga gärningar tillbaka. Lite "karma"- filosofi.

Nu har jag slagit upp ordspråket och det visar sig att det var karma-tolkningen som var den rätta. Jag får trösta mig med att jag hittar en och annan som tolkat uttrycket på samma sätt som jag!

Julstämningen infinner sig

Publicerad 2011-12-10 22:20:59 i Mat,

Idag har jag och Alida bakat lussekatter, pepparkakor och kardemummakaka medan Siri och Mats var ute och på julklappsjakt.










På kvällen var vi hemma hos Pelle och Christina på glögg, vilket inkluderar massor med mat, dryck och kaffebröd. Och allehanda personligheter.

Veckans träd: En grön pil

Publicerad 2011-12-08 12:43:13 i Träd,

Ett lövträd med bladen kvar, när vi har passerat andra advent, är inte det lite märkligt?





De här bilderna tog jag med min mobil i morse. Pilen står utanför mitt jobb, precis i övergången från Kungsbron till Fleminggatan.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery

Publicerad 2011-12-06 18:50:00 i Knoppen,

Igelkottens elegans

Det var Alida som tipsade mig om den här boken, som handlar om en 12-årig överklassflicka och en portvaktstant som bor i samma hus i Paris.

Förutom att de bor i samma hus har de det gemensamt att de är mycket intelligenta men gör sitt bästa för att dölja detta för omgivningen. Flickan nöjer sig med att vara bäst i klassen, något hon inte tycker kräver särskilt mycket. Tanten har teven stående på med hög volym, medan hon sitter i ett annat rum och läser ryska klassiker eller facklitteratur om filosofi. Ingen av dem pratar i onödan, av rädsla för att avslöja sig.

Båda berättar sina historier i jag-form. Halva boken går innan de överhuvudtaget nämner varandra i sina respektive kapitel. Men då....

Nej, jag ska inte avslöja vad som händer. Men så mycket kan jag säga som att jag tyckte mycket om boken. Det utvecklade sig till att bli inte bara en bok om vänskap utan också om kärlek. Vackert, vackert, vackert! och ganska avancerade filosofiska resonemang, men utan att bli för tungt och svårt.

Klagomål på livsmedels... -hygien...??

Publicerad 2011-12-05 16:56:45 i Allmänt,

Det kommer in en strid ström av klagomål till oss på miljöförvaltningen. Vissa är riktigt roliga. I somras fick vi ett mail med en länk till Youtube:

Hej!

I lördags kväll köpte min son en sk harikiri korv av en gatuförsäljare som står utanför Engelen i Gamla Stan. (Han öppnar visst sin försäljning på helger eft kl 22.00) Den säljs som världens starkaste korv. Innan man köper den ska kunden skriva på ett papper att man inte kommer att polisanmäla korvförsäljaren.

Sonen åt korven (bara lite då den var så stark), efter 20 min kräks han och har svåra magsmärtor. Vi ringer sjukvårdsupplysningen som genast skickar en ambulans. Ambulanspersonalen säger "Åh inte en till!". (Varje helg får de visst in 7-8 ambulansfall som ätit korven) Väl upp på SÖS säger läkaren samma sak och även polis som är där av annan anledning och som min man pratar med, känner till "fenomenet". Det finns till och med dokumenterat på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=OYcLZdxwg1o

Vår son får medicin mot magsmärtan, men hade inte behövt åka in till akuten enl läkaren. 

Snälla gör något!

Vilket slöseri av samhällets resurser med ambulans och akutbesök.

Förbjud sådan försäljning av mat som orsakar sådana reaktioner!

mvh

Föräldrarna





Idag kom det här:

Hej! Efter ett besök på xxxxxxx, så måste någon gå och se över kvaliten på maten. Folk kan verkligen bli sjuka.
Jag har ätit där under loppet av några månader nu och verkligen sätt att kvaliten på maten är usel. Sist så var potatisen så stenhård och skrumpen att den inte gick att skära i. Salladsbuffen hade stått hela dagen och var urplockat. Vågade inte ens testa grytorna som såg ut som en gammalt rest-ihop-plock. Det var flugor över salladen, damm på hyllorna och en man som gick fram och tillbaka och stirrade på gästerna.
/sebastian


Smakråd tack!

Publicerad 2011-12-03 21:55:00 i Heminredning,

Nu ska vi renovera köket på landet. Det ska gå i 40- till 50-talsstil. Köksbänkar virrvarr, på golvet en rutig plastmatta, de släta skåpluckorna ska lackas. Nu är frågan: Ska vi välja en blårutig matta och blå skåpluckor, eller svartvitrutig matta och gröna skåpluckor?


Blåvitt, bild från Forbos broschyr


Svartvitt, bild från StyleRoom

Idag har jag och Mats varit runt och tittat på diskbänkar, blandare och fläktkåpor. det är mycket som ska väljas. Själva skåpen och luckorna ska vi dock behålla, i stort sett, annars skulle vi ha varit tvungna att välja Kvänum:


Bild från Kvänums hemsida

Men original är väl ändå bättre bättre än nyproducerat, vad skulle Peder Lamm ha sagt om att riva ut och bygga nytt i gammal stil? Och det som är original för oss ser ut så här:


Bilden tagen på visningen...

Ikväll ska jag dricka vin och äta chips och jäklar vad gott det ska bli

Publicerad 2011-12-02 16:26:26 i Kroppen,

Summering av späkmånaden:

Jag har varit jätteduktigt och gjort det jag hade bestämt mig för, det vill säga avstått från tomma kalorier som snacks, godis och kaffebröd, samt varit måttlig med kaloririk mat överlag. Tränat tre gånger i veckan gör jag egentligen annars också.

Det har inte varit speciellt svårt, jag har gottat mig vilken självdiciplin jag har istället för i onyttigheter.

Resultet:

Bukomfånget har minskat från 93 till 90 cm.
Midjemåttet har minskat från 79 till 77 cm.
Vikten har minskat från 68,2 till 65,8 kg.

Sammanfattning:

Jag är nöjd!

Fundering:

Kommer magen att återgå till normal storlek när jag återgår till normal livsstil? Eller innebär min normala livsstil att vikten är konstant, och så kan den lika gärna vara konstant på 66 som på 68 kg?

I och för sig så har vi december månad framför oss, och då är det knappast "normal livsstil" som gäller. Jag får helt enkelt fortsätta vara diciplinerad om jag vill behålla min nya plattare mage.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela