Emmas

För sent för oss, men bra för andra!

Publicerad 2012-02-29 16:57:32 i Allmänt,

Jag undrar hur många hundra kronor vi har missat genom åren på att vi inte har anmält vård av sjukt barn första dagen vi är hemma?

Och hur många hundra vi har missat på att det aldrig blev av att vi skickade in blanketten?

Nu har vår yngsta fyllt tretton, så det är slut med VAB i vår familj, men till er med mindre barn säger jag GRATTIS!

För nu säger de på radion att Försäkringskassan har bestämt sig för att förenkla anmälan vid VAB. Man ska inte behöva anmäla första dagen. Man ska inte både behöva anmäla och sedan skicka in en blankett.

Nya tider, moderna tider!

Nya bågar

Publicerad 2012-02-25 23:23:19 i Alida,

och som vanligt på Specsavers två par:





Som synes kostade jag inte på Alida antireflexbehandling, hon använder ju ändå mest linser.

Idag firar vi vår prinsessa

Publicerad 2012-02-23 21:55:40 i Siri,

...vår prinsessa Siri som fyller 13 år.


Frukost på sängen: Äggröra med rökt lax


Presenter: Bland annat en tavla


Middag: Grillad kyckling med pommes pinnes, och som avslutning på dagen denna smaskiga tårta!

Platser i Sollentuna

Publicerad 2012-02-20 21:12:44 i Allmänt,

En av utmaningarna i "En glugg genom Sverige" är en lokal bild på en byggnad eller plats från hemorten. Jag har knallat runt i kyla och slask och fotat Sollentuna. Här är de byggnader och platser som jag har hyfsade foton av. Nu är frågan vilken jag ska välja?

Först ett par kyrkor:


S:t Eriks kyrka och villabebyggelsen runt omkring från Edsvikens is.


Pingstkyrkan med sin ljusreklam är en känd lokal byggnad där den ligger bredvid Sollentunaleden och sprider sitt budskap. JESUS LEVER. 15:03 +3 grader.


Den nybyggda Turebergskyrkan i centrum.

Och när vi är i Centrum:


Kommunalhuset från 60-talet. Välkänt för sin fulhet.


Det nybyggda aktivitetshuset Satelliten (med kommunalhuset i bakgrunden).

En äldre byggnad:


Edsbacka Wärdshus - tidigare Edsbacka Krog.

Slutligen två trafikrelaterade platser:


Norrortsleden med Trafikplats Tunberget.


Under vägbron som går över busstorget och järnvägen.


Oj det blev ju många bilder! Vilken är bäst?

Den insnöade utmärglade mannen i bilen

Publicerad 2012-02-20 13:16:32 i Allmänt,

Ni har väl hört nyheten om mannen som (enligt egen uppgift) suttit insnöad i en bil på en skogsbilväg sedan början på december? Utan mat har han varit sedan 19 december och därefter levt enbart på snö.

Om inte så knan ni läsa till exempel här.

Enligt polisen verkar det stämma som han säger, vägen har inte plogats, det finns inga bil- eller fotspår, det kom mycket snö i mitten av december.

Enligt tillfrågade läkare är det osannolikt att det stämmer; han borde både ha svultit ihjäl (normalt klarar man sig 4-5 veckor utan mat) och frusit ihjäl (det har varit 20-30 minusgrader i området under en längre period).

Håll med om att det är en historia som väcker nyfikenhet! Vem är han, varför körde en man från Örebro ut på en skogsbilväg utanför Umeå och stannade där? Har han kissat och bajsat i bilen? Och framför allt, är det sant att han varit där så länge? Hur klarade han sig i så fall?

Jag väntar med spänning på mannens egen historia!

Gummistövelväder

Publicerad 2012-02-19 19:10:04 i Allmänt,



Veckan som gått skulle jag ha tagit fanstastiska foton till projektet "En glugg genom Sverige".

Jag själv och de tilltänkta modellerna (mina döttrar) har varit förkylda och febriga, vädret har varit grått och regningt och nej, jag är inte nöjd!

Det jag är mest nöjd med är att jag har ett par gummistövlar och förnuft att använda dem. Och att Björn Ranelid gick vidare i melodifestivalen! Det enda underhållande bidraget i gårdagens deltävling enligt mig.

Cirkusdjur

Publicerad 2012-02-16 16:24:17 i Kreativt,



Vad tycker du om cirkusdjur? Själv tycker jag att de gör sig bra på bild - särskilt tecknade/målade bilder.

I verkliga livet vore det skönt om djuren fick vara i en miljö som är bättre anpassad till deras egna behov.

Fler bilder med cirkusmotiv, med och utan djur, hittar du via veckans TorsdagsTema.

Idag är det inte bara alla hjärtans dag utan också Jensons födelsedag

Publicerad 2012-02-14 21:53:42 i Mat,

Vår älskade jycke! Har man en hund behöver man aldrig tvivla på att man är älskad.


Mats hade köpt leverpastej till Jenson - men inget åt mig. Och ikväll är han ute med några kompisar från jobbet.

Jag och tjejerna är hemma och bakar lime-maräng-paj och rosa maränghjärtan.






Goooood!!

Jag hoppas att du som läser det här har haft en bra dag full av kärlek!

Nådendal

Publicerad 2012-02-12 20:37:19 i Allmänt,

Här kommer några bilder från hotellet i Nådendal.

Vi bodde ombord på en båt som var sammanbyggd med resten av hotellet genom en slags inglasad landgång.



Foajen, eller vad det kan tänkas heta, på båten.



Hytten var ju betydligt trevligare än på finlandsfärjan.



Utsikt från balkongen (eller heter det "från däck?).



Tilläggas kan att maten, som antytts tidigare, var suveränt god.

Idag har jag haft en date med en kille jag fått kontakt med på internet

Publicerad 2012-02-12 18:00:59 i Kreativt,

Låter det spännande?

Det är det också! Han överlämnade ett kameraobjektiv till mig, och jag har nu en vecka på mig att med det objektivet ta tre bilder till fotoprojektet "En glugg genom Sverige".

Jag skyndande hem och packade upp lådan och satte på objektivet på kameran. Alida är intresserad av detta projekt och började läsa i den medföljande anteckningsboken, där alla de som hittills haft objektivet skrivit några rader om sig själva:



Jag konstaterade att det inte var så enkelt, jag var förberedd på att behöva ställa en skärpan manuellt, men kamerans ljusmätning funkade inte heller, så det får jag också klara av manuellt. Tur att jag har erfarenhet av fotografering med gamla systemkameror!

Efter att ha tagit ett antal bilder på Alida i sitt underställ (vi skulle ut och åka skidor) så fortsatte jag packa upp lådan.



Under tiden tog Alida över kameran och testade att fota utan automatik. Svårt även med tanke på att hon har för svaga linser - inte lätt att ställa in skärpan när det inte är skarpt nån stans - men jag tycker ändå hon lyckades rätt bra:


Finska fastlagsbullar

Publicerad 2012-02-11 23:15:03 i Mat,

Finnarna har två sorters semlor, båda såg helt fel ut: På den ena var det mandelflagor, på den andra pärlocker.

Men min kompis köpte en semla trots allt. När han lyfte av locket var det en stor syltklick mitt i grädden.

Nu har jag även varit i Mumindalen när det var stängt

Publicerad 2012-02-11 18:45:14 i Hus,

Sedan tidigare har jag besökt Pipp Långstrumps Villa Villekulla i Kneippbyn när det var stängt. Den gången hade jag i alla fall barnen med mig, och det var plusgrader...









I Nådendal var det kallt och ingen av oss hade långkalsonger... En halvtimme tog det att gå tillbaka till hotellet över isen, och då hade vi redan varit ute i en timme. Vi frös. Nästa dag fick vi veta att det hade varit -26 grader på natten.

Veckans träd - med rejäl trädkoja

Publicerad 2012-02-05 21:48:43 i Träd,



Det här är ett av de mer rejäla trädhus jag har sett. Håll med om att det ser stabilt ut!

Trädkojor/-hus har alltid faschinerat mig. Som barn startade vi ett antal byggen, men gav alltid upp innan de blev klara.

Min syster hade en sammetsaffisch (populärt i slutet av 70-talet!) med en ek med ett jättetort trädhus där det lyste i fönstren.

Här i Sollentuna finns det många trädkojor, men jag har aldrig sett några barn i dem. Ganska ofta matchar de villorna de hör ihop med. Dock inte detta, som finns på tomten till ett tegelhus. Ett trädhus av tegel - det tror jag aldrig jag har sett.

Jag vill ha jag vill ha jag vill ha jag vill ha ett nytt objektiv!

Publicerad 2012-02-02 22:18:45 i Kreativt,

Ett bra ljuskänsligt objektiv med makro och ca 100 mm brännvidd, det är vad jag suktar efter. Sen ska jag fota fina porträtt med vacker bokeh, och närbilder på blommor, småkryp och prylar.


Cravings kan man kalla det, när man har ett sånt begär efter nånting.

Cravings är veckans TorsdagsTema (! Jag brukar ju vara med på olika fotoutmaningar, veckans hus och tisdagstema, mennu har jag alltså snubblat över en teckningsutmaning på som går under namnet Torsdagstema).
 

Snyggaste tjejen i stan

Publicerad 2012-02-02 15:33:29 i Alida,

En ny modesida på internet har sett dagens ljus, Projection, en massa fina bilder på Alida finns det där, jag lånar denna:


Foto Beata Cervin; Styling Hilda Sandström

Dessutom blev hon utnämnd till "model of the day" på webbsidan All About Models häromdagen!

Och nästa vecka tror vi att vi kommer att kunna se bilder där hon visar kläder åt en designer som är med och tävlar om utmärkelsen "Årets Rookie" i samband med Stockholm Fashion Week. Jag tänker i alla fall slinka in på Drottninggatan 81B tisdag eller onsdag nästa vecka och titta på bilderna som presenterar kandidaten "Voluptuous Morality".

Jag försöker låta bli att skryta över mina döttrar, men det är inte lätt när man är så himla stolt...

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela