Emmas

Söndag 29 maj joggat 6 km tid 40:36

Publicerad 2005-05-31 10:23:37 i Kroppen,

Trots att jag var proppmätt och kissnödig (när ska jag lära mig att gå på toa innan jag sticker ut och springer?). För övrigt har jag bestämt att sluta redovisa hur mycket jag väger på måndagmornar så länge det håller sig mellan 64 och 66 kg. Det är ju ointressant till och med för mig själv - hur kul är det då för andra...?

Rosa utsikt

Publicerad 2005-05-25 21:53:59 i Allmänt,

 rosa blommor

 Jag läste en gång om en vetenskaplig undersökning där de kommit fram till att människor som ser grönska från fönstren i sin bostad är friskare än de som mest ser byggnader och gator.

 

Jag undrar hur man påverkas om man allt man ser från fönstret är rosa? Just nu blommar ett tiotal träd i vårt kvarter, de flesta är rosa och några vita. Så här ser det ut utanför vårt köksfönster. Härligt, eller hur!



Onsdag 25 maj joggat 4 km tid 25:45

Publicerad 2005-05-25 21:46:00 i Kroppen,

Avrundat till hela minuter är det fortfarande frågan om 26 minuter, suck. Sedan joggade jag och tjejerna till fotbollsplanen där det finns en 60-meters löparbana. Tyvärr stukade Siri foten när hon hoppade längdhopp, men jag och Alida sprang i kapp fler gånger. Om hon startar ca 5m framför mig är det jämnt, och vi tar i allt vi kan för båda vill vinna, det är bra träning tror jag!

Bättre kondis på köpet?

Publicerad 2005-05-23 13:11:57 i 40-årskris,

Det finns bra saker med att fylla 40 år också - en av dem är att man automatiskt får bättre kondition. I alla fall om man får tro Coopers konditionstest som finns på svt.se/toppform:

 

En kvinna 30-39 år som springer 1900 m på 12 minuter har nämligen genomsnittlig kondition, men en kvinna 40-49 år som springer samma sträcka på samma tid har kondition över genomsnittet!

 

Jag såg också ett diagram i Metro förra veckan som visade sannolikheten att bli rånad för olika åldersgrupper - och ser man på, risken minskar när man fyllt 40!

Söndag 22 maj, joggat 6 km 41 min

Publicerad 2005-05-22 19:43:52 i Kroppen,

...eller närmare bestämt 40:49 hehe jag har kommit på att använda stegräknaren för tidtagning. I vanliga fall kollar jag tiden på mitt analoga armbandsur och håller mig till hela minuter.

Jag har upptäckt att jag gillar att rensa ogräs

Publicerad 2005-05-21 16:08:49 i 40-årskris,

- är det ett ålderstecken?

 

I vilket fall så passar det mig rätt bra att sitta på rumpan och systematiskt dra upp ogräs efter ogräs medan tankarna löper fritt. Och tillfredsställelsen när man lyckas få upp få upp något stort påminner lite om ett klämma pormaskar.

Lördag 7 maj, joggat 45 min, ca 6 km

Publicerad 2005-05-21 15:53:28 i Kroppen,

Det var en härlig tur på skogsvägar i en nyutslagen dansk bokskog med marken täckt av vitsippor och gullvivor.  Halvvägs sprang jag förbi ett slott som stod och speglade sig i en damm där det simmade svanar. Samma runda hade jag gått på hundpromenad dagen innan med min dotter och min pappas fru - och så hunden förstås!Danskt slott 
  


I dag är det en månad kvar

Publicerad 2005-05-19 19:59:08 i 40-årskris,

av den unga halvan av mitt liv. I går pratade jag med min barndoms-bästis Maria som berättade att hon fått en dotter, sitt första barn, för åtta månader sedan. Hon är så ung, Maria, och vi är jämngamla, alltså måste jag också vara ung!

 

Festplaneringen pågår så smått och nu har jag fått iväg inbjudan (utom några stycken som jag inte hade adressen till, men de är på gång de också). Lite nervöst är det allt att ordna en så pass stor fest, det är inte min starka sida. Jag kan bara hoppas att allt ordnar sig, det brukar det ju göra!

Bilder från påsken

Publicerad 2005-05-04 08:29:09 i Allmänt,

Jag har varit riktigt dålig på att uppdatera hemsidan i vår - jag gjorde ett försök men det föll på att jag inte lyckades ladda upp bilderna från påsken till servern. Men i går kväll gjorde jag ett nytt försök och då funkade det. Då blev det istället försent för att fräscha upp förstasidan där länken ska ligga... Den förstasida jag hade gjort, men inte publicerat, börjar med "Nu blommar krokusen i vår rabatt...." och ett fint kort på krokus i motljus. Men de har ju blommat över för länge sen, så det kändes ju inte så kul att lägga ut! I kväll ska vi packa för att åka till Danmark över Kristihimmelsfärdshelgen, så det är tveksamt om jag hinner ägna mig åt hemsidan de närmaste dagarna heller. Här kommer i alla fall påskbilderna!

Sönd 1 maj joggade+gick 7,5 km, 54 min

Publicerad 2005-05-02 08:28:56 i Kroppen,

Körde lite intervall: Sprang 4 min och gick 1. Det roliga är att förra sommaren när jag joggade exakt samma sträcka utan att gå tog det mig 55 min. Och sträckan var Ölsjön runt, en underbar tur på grusvägar omgiven av skog och fågelkvitter. Jag hörde en fågel som inte kvittrade också, kan det ha varit storlom?

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela