Emmas

Den stora tjejen är också skådespelare

Publicerad 2008-04-18 20:02:35 i Allmänt,

Alida och hennes tatergrupp hade uppspelning i går. Till saken hör att för ett år sedan var Alida med i en annan teatergrupp, och i den pjäsen spelade Alida en blyg och försagd flicka som gjorde sitt bästa för att få vara med de populära tjejerna i klassen, även om det innbar att vara elak mot den utstötta klasskompisen. Alida var så trovärdig i rollen så jag kände ett behov säga "hon är inte sån på riktigt!"

I gårdagens pjäs spelade Alida ett riktigt våp som pratade oavbrutet och styrde och ställde med alla de andra. Även i denna roll var hon så trovärdig att jag ville ropa "-Hon är inte sån på riktigt!"

Att hon kan kännas så äkta i två så olika roller måste väl betyda att hon är en bra skådis!

Semesterresor

Publicerad 2008-04-17 21:53:37 i Allmänt,

I sommar ska vi åka till Italien i början av semestern och vi planerar att åka till Luleå i slutet av sommaren.

I lördags bokade vi resan till Italien, vi känner oss så duktiga som har valt att åk tåg till Italien, vi har bokat tåg-charter med Fritidsresor.

Som klimatkompensation kanske vi flyger till Luleå...

Kakafoni

Publicerad 2008-04-14 20:49:23 i Allmänt,

En morgon förra veckan räknade jag hur många olika fågelläten jag kunde urskilja på väg till pendeltåget. Promaden tar knappt tio minuter genom ett bostadsområde i Stockholm. Jag hörde sång, tjatter och skrän från:
Talgoxe
Blåmes
Grönfink
Bofink
Gråsparv
Björktrast
Koltrast
Ringduva
Skata
Kråka
Kaja
Fiskmås
Skrattmås
jag hörde också trumvirvlar från ett hackspett, jag kan inte skilja hackspettarna på ljudet men jag gissar att det var större hackspett.
Häftigt, eller hur!

Livläkarens besök av Per Olov Enquist

Publicerad 2008-04-02 20:27:19 i Knoppen,

En historisk roman som så vitt jag kan förstå har en gedigen verklighetsbakgrund. På flera ställen i texten refereras till källorna, typ "Det engelska sändebudet skulle skriva i sin rapport att..."

Handlingen är intressant och engagerande och får i alla fall mig att vilja veta mer om verklighetsbakgrunden! Vad innebar "upplysningen", hur uppstod den, vilka var centralgestalterna, hur gick det till när kungangarnas makt officiellt avskaffades i skandinavien...

Dessutom skriver PO Enquist på ett sätt som gör boken både lättläst och stimulerande rent språkligt.

Läs mer om boken på Bokkanalen

"Varg" med manus av Kerstin Ekman och Peter Stormare i huvudrollen

Publicerad 2008-04-01 11:48:02 i Allmänt,

...har premiär på fredag. Jag fattade inte hur coolt det var när pappa och Bente berättade att de varit och sett den på förhandspremiär i Valsjöbyn (där den är inspelad). - Förrän nu när det stått om den i DN (på förstasidan till kulturdelen och ett helt uppslag + en helsida till) och det hänger afficher för den överallt!

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela