Emmas

Alla i familjen är i behov av synundersökning

Publicerad 2012-01-31 22:00:27 i Kroppen,

Jag och Mats verkar behöva progressiva glasögon. Till och med vi blir gamla till slut...

Alida och Siri klagar över att deras glasögon/linser har fel styrka. Så nu är det bara att boka tid hos optikern och plocka fram den stora plånboken.



Förutom nya glasögon är jag grymt sugen på annan optik: Ett makroobjektiv till kameran. Då skulle jag kunna ta riktiga närbilder, med de objektiv jag har nu kommer jag inte närmare än så här. Ett ljusstarkt objektiv med ca 100 mm brännvidd är perfekt för porträtt också. Men det blir nog inte samma månad som fyra par glasögon...

Fler blogginlägg på temat syn hittar du via veckans tisdagstema.

Veckans träd håller ett öga på oss

Publicerad 2012-01-28 17:09:24 i Träd,

Det gör det inte bara denna vecka, den här björken står nämligen utanför vårt hus och tittar oavbrutet in genom vardagsrumsfönstret (bilden tagen från sovrummet).



Jo, jag har fotoshoppat, jag erkänner... men oredigerad ser bilden ut så här:



man ser ögat även då, eller hur?

Hus med text på fasaden

Publicerad 2012-01-24 16:45:51 i Hus,

På väg till jobbet passerar jag det här gamla huset med texten Amanda Christensen AB på fasaden. Jag har länge tänkt att det skulle dyka upp ett passande tema på Veckans Hus, och nu är det dags! Tyvärr har inte kommit itll skott med att ta med kameran till jobbet, så det får bli en halvdan bild med mobilen.



Företaget Amanda Christensen grundades 1885 av Amanda, som kommit till Stockholm från ett lantbrukarhem i Gnesta för att arbeta som lärarinna. I början tillverkade de flugor och kravatter. Verksamheten finns fortfarande kvar (dock inte i Stockholm), firman är återförsäljare av slipsar och andra accessoirer för herrar, även under egna varumärken men tillverkningen är numera flyttad utomlands. 

Javisstja, det är ju huset och inte företaget jag ska blogga om! Det ligger på Kungsbroplan 1 i Stockholm och är byggt 1886. Texten målades troligen dit 1919 då Amanda Christensen AB flyttade in i huset.

Ett arkivfoto från Lindesberg av ett fint hus med text på fasaden får också vara med!





Proteinrik efterrätt

Publicerad 2012-01-23 20:35:43 i Mat,

Som de flesta av mina bloggläsare vet har jag två döttrar som man kan fördela de här etiketterna på:
- Diabetiker
- Glutenintolerant
- Fotomodell
- Bakgalning
- Gottegris
(det sista gäller för båda)

Den bakbok med LCHF-recept som de fick i julklapp kändes därför helt rätt! Jag tittade igenom recepten och konstaterade att ingredienserna BakePro och Sukrin återkom i de allra flesta.

Så jag knallade iväg till en hälsokostaffär, och jodå, de hade båda preparaten hemma. BakePro såldes i enkilosförpackningar som kostade 395 kronor! En förpackning Sukrin, 500 g, kostade 89 kronor. Jag tvekade en liten stund, men vad fanken... Nästan 500 kronor fattigare gick jag hem med ingredienserna.

Idag har jag lagat en proteinfattig middag, pasta med pesto, medan Alida lagade en lågkalori-efterrätt från boken, nämligen biscotti, mandelskorpor.



Shoppingcentrum

Publicerad 2012-01-22 17:24:35 i Hus,

Nutidens mötesplats nummer ett måste väl vara shoppingcentret?

Vi har gångavstånd till två stora inomhusgallerior, Sollentuna centrum (knappt 10 minuter) och Stinsen (knappt fem minuter).

Sollentuna är det tjusigaste av de två, både vad avser själva byggnaden och ett lite mer exklusivt utbud av butiker. Där finns ett konstgjort vattenfall, palmer, en eldstad och många små mötesplaser både i form av serveringar och utplacerade soffor man kan sitta i utan tvång på att köpa något.


(utanför finns som synes ett modernt "tornur")






Stinsen är ändå det jag besöker oftast, dels är det närmare och dels är jag mer intresserad av att handla på Panduro och Clas Ohlson än på exklusiva boutiqer.



Fler exempel på mötesplatser hittar du på VeckansHus!

Jag är en vinnare!

Publicerad 2012-01-18 21:17:48 i Knoppen,



Blev glatt överraskad när jag öppnade ett brev från DN idag: Jag hade helt glömt bort att jag skickade in några rim i deras julnötstävling i december; det gick ut på att man först skulle gissa vilken aktuell person, händelse etc. från 2011 som deras rim syftade på, och sedan skriva ett rim själv om samma sak.

Nu är jag tydligen en av 50 vinnare! Tråkigt nog har jag inte sparat något av rimmen. Jag kommer ihåg att jag var nöjd med ett om valutakrisen i Grekland, och ett om Berlusconi. Det hade varit roligt att veta vilket jag fick pris för - eller tror ni att de lottade ut priser bland deltagarna? Nä... det vore för tråkigt!

Aj aj aj jag har ont i mina tår...

Publicerad 2012-01-17 21:52:59 i Kroppen,

Jag har nästan alltid ont i tårna på vintern, och de är lila och fula så ni får inte se någon bild på dem. Här kommer en bild på en annan familjemedlems tår istället.



För några dagar sedan kom jag på att mina ben är norrland, och då måste tårna vara treriksröset, eller hur? Ett röse är ju en hög med stenar, och det är så mina tår känns, som en hög med stenar längst fram i skorna. Fast värkande stenar.

Jag har värk i treriksröset.

Fler blogginlägg på temat smärta finner du via veckans tisdagstema.

Mina ben är som Norrland

Publicerad 2012-01-12 20:05:04 i Kroppen,

Idag har jag på mig ett par smala byxor med hög midja och en kort tröja.

När jag såg mig själv i en helfigursspegel tänkte jag:
"Mina ben utgör verkligen en stor del av min kroppslängd. Men antagligen inte lika stor andel av min vikt. Det är som med Norrland, som utgör mer än halva Sveriges yta, men bara en fjärdedel av befolkningen".



Haha det här är andra gången jag publicerar en dagens outfit-bild i bloggen. Jag börjar bli en fjortis!

Festmat mitt i veckan

Publicerad 2012-01-11 19:54:35 i Mat,

Idag har jag och tjejerna lagat smördegsinbakad fläskfile med kantareller, fetaost och rödvinssås.





Det är första gången jag har lagat något med smördeg, och anledningen till att det blev av är att mataffären.se bjöd på två förpackningar när vi handlade därifrån sist. Till min lycka hittade jag glutenfri smördeg i frysdisken på CityGross så att Siri kunde få en portion också!

Vi körde utan recept, jag hade googlat så jag hade fått ett hum om hur det skulle gå till.



Behöver jag säga att det blev gott?

Åka pendeltåg

Publicerad 2012-01-10 20:05:21 i Allmänt,

Idag kom vintern till Stockholm, säger SMHI.

Vi får hoppas att pendeltågen klarar den här vintern bättre än de två senste. Då var det inte så kul att vara tågpendlare. Men annars tycker jag på det hela taget att pendeltåg är bra! Och eftersom jag tillbringar en icke försumbar tid av mitt liv på pendeln eller på perrongen väntandes på pendeln så blev det där jag tog mina foton till veckans tisdagstema: Fönster.





Två låtar där pendeltåg omnämns kommer jag på:

Markoolios Åka pendeltåg (ja e en looser baby, jag har inget körkort) och en till, den spelades en hel del på radio för sådär 10-15 år sen, jag tror att artisten hette Papa Boost och han sjöng

Jag åker buss eller pendeltåget till stan
Titta på vackra flickor hela dan


Nuförtiden är det inte många som tittar på vackra flickor (eller pojkar) när de åker pendeltåg. Alla bara tittar ner i sina mobiler, eller möjligen i Metro.

En kvinna att älska, Theodor Kallifatides

Publicerad 2012-01-09 21:20:10 i Knoppen,

Framsida

Theodor Kallifatides fanns med på min "att läsa-lista", men det var en slump att det blev just den här boken.

"Roman" står det på baksidan. Men det ifrågasätter jag - detta verkar mer vara en berättelse om något författaren själv upplevt än en påhittad historia.

"En berättelse om vänskap" och "en berättelse om Olga" påstås också om denna bok. Nja... mer en berättelse om författaren själv, visserligen inklusive några av hans möten med Olga, men jag fick då varken någon relation till Olga eller någon djupare inblick i författarens relation till Olga.

Nu påstår jag inte att berättelsen är helt poänglös, det finns en del vackra och träffsäkra beskrivningar av livet tidens gång och inte minst Fårösund. Det var inte så att jag inte hade något utbyte alls av historien, men jag kan heller inte säga att den berikade mitt liv.

Om man är många som hjälps åt så går det fort att duka av...

Publicerad 2012-01-05 16:22:46 i Kreativt,



I går kväll invigde jag stativet jag fick i julklapp. Det är rätt så mycket bättre än mitt gamla. Jag hade inget speciellt att fota, utan ställde helt enkelt upp kameran i köket medan jag dukade av middan.



Det här stativet har en platta som man skruvar fast under kameran och sedan kan man fästa den på stativet med ett snabblås. Dessutom har den ett handtag som man kan hålla i för att vrida kameran, och när man inte vrider så sitter den still! Och så har det gummifötter som inte glider på parketten. Jag är så nöjd. Tack Mats och Alida!

Papperslyktor

Publicerad 2012-01-03 13:02:52 i Allmänt,

Denna nyårafton kändes det som ett genombrott för papperslyktorna - vi var bara ett av alla sällskap som släppte iväg papperslyktor istället för att skjuta nyårsraketer.









Tio över tolv på nyårsnatten var himlen över Ravalen alldeles prickig av ljuslyktor. Men man kan också se röken efter fyrverkerierna längs horisonten...

Anledningen till att jag bestämde mig för att lägga ut fler bilder från nyår är att det är veckans tisdagstema.

Nytt år, nya föresatser

Publicerad 2012-01-02 12:00:11 i Kreativt,

Mitt nyårslöfte för 2012 är att vara mer kreativ, att ägna mig mer åt sådant som ger energi och som jag kan känna mig stolt över, och mindre åt sånt som tar energi och som får mig att känna att jag slösar bort min tid och skäms över mig själv.

Exempel på sånt som jag ska göra (mer):

Teckna, måla, fotografera, skriva, göra album, heminreda hemma och på landet, sy, sticka. Dessutom vill jag bli bättre på att hålla kontakten med släkt och vänner.

Exempel på sånt som jag ska göra mindre:

Spela spel på datorn och mobilen, slötitta på teve, surfa på internet.

Konkreta mål att bocka av under året:

- Måla en tavla
- Göra ett album av gamla pappersbilder
- Göra två fotoböcker av digitala bilder
- Bli klar med köket på landet (och det ska bli fint!)
- Bli klar med gäststugan på landet (och det ska bli fint!) 
- Gå en kurs eller studiecirkel
- Göra färdigt min tunika som jag började med för ett och halvt år sen
- Renovera och inreda Siris rum (och - måste jag säga det? - det ska bli fint!)

Gott slut

Publicerad 2012-01-01 17:47:06 i Allmänt,

...i samma goda vänners lag som alltid.

Först satte vi på oss de masker som familjen F tillverkat på julafton:


Efter god middag spelade vi TP:
Klara läser en fråga, Alida koncentrerar sig på att uppfatta den rätt

Mats och Anders funderar på svaret medan Siri fyller på chips

Vid midnatt var det dags att gå ut och titta på fyrverkerier och släppa iväg de ljuslyktor vi fått i julklapp:


Sen gick vi in och drack champagne!

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela