Emmas

Uppdatering av hemsidan

Publicerad 2005-08-28 21:32:29 i Allmänt,

Nu har jag äntligen lyckats lägga ut de uppdaterade sidorna om Siri med hennes glutenintolerans, med lite recept och praktiska tips om vad hon kan äta nu när hon har både diabetes och celiaki.

Problemet med att lägga ut sidorna visade sig bero på att jag har laddat hem en ny version av ftp-programmet, men glömt tala om för brandväggen att programmet ska tillåtas ha access till internet... suck.

Tre kommentarer som gjorde mig glad

Publicerad 2005-08-26 10:46:09 i Allmänt,

1. "Du och Alida är verkligen lika", sa Patrik, en fritidsledare i skolan. Eftersom jag tycker att Alida är det sötaste man kan tänka sig blev jag jätteglad.


2. "Va fan Emma, har du blivit brun?" sa en annan Patrik som är min jobbarkompis. Då hade jag först varit på landet i helgen, vädret var strålande och vi var ute hela tiden: Byggde en trädgårdsbod, badade, joggade, åt lunch och middag ute. Sedan var jag ledig två dagar för att skola in Siri, eller rättare sagt skola in hennes lärare och fritidsledare och lära dem at ta hand om hennes diabetes och glutenintolerans och ta sprutor och blodprov. Jag var ute nästan hela tiden, hoppade långrep med småtjejerna och hade det mysigt. Ja, det är framför allt dessa fyra dagar utomhus i sensommarsol som gjorde mig glad, men grädde på moset är det förstås om det syns!


3. "Jag tänkte höra om jag kan ta några fröställningar från er rabatt", sa Dino, en farbror som är kvarterets trädgårdsentusiast och håller sig med de överlägset finaste rabatterna i området. Han ville ha frön från vår rabatt! Kul.


Här kommer en bonuskommentar som inte var till mig utan till Alida men som också var rolig:

"Det gick förbi en kvinna med en väska med en bild på en flicka som påminde om dig", sa en av Alidas nya fritidsledare. Det var naturligtvis mig och min väska hon hade sett!

Onsdag 24 augusti joggat 4 km 24´45

Publicerad 2005-08-26 10:27:46 i Kroppen,

Nytt rekord på sträckan! Körde intervall, men det var på joggingsträckorna jag hade förbättrat tiderna, så det blir allt mindre intervallbetonat... Känns bra i kroppen inför Tjejmilen på söndag!

Lördag 20 augusti joggat 7,5 km ca 47 min

Publicerad 2005-08-26 10:25:23 i Kroppen,

Ölsjön runt tillsammans med Alida som cyklade och i ljuvligt väder. Tyvärr tryckte jag på STOP istället för LAP efter 5 km, men om jag höll samma tempo resten av sträckan, och det tror jag att jag gjorde, så är det en tid strax under 47 minuter.

Första festen efter fyllda 40 och med kort hår

Publicerad 2005-08-15 17:40:38 i 40-årskris,

Jag hade jättekul och dansade hela kvällen och det var två snygga killar som flörtade med mig och jag kände mig ung och attraktiv som aldrig förr! Hade jag vetat att det skulle bli så här hade jag aldrig behövt ha någon 40-årskris... Sen tog jag naturligtvis med mig min Mats och åkte hem till radhuset, men det känns inte alls fel, tvärt om.

Läst på sistone

Publicerad 2005-08-05 14:05:58 i Knoppen,

En riktigt bra och underhållande deckare i klassisk engelsk stil: Efter alla år av saknad av Peter Robinson. Jag har tidigare läst En ovanligt torr sommar av samma författare, som jag också gillade.

 

En gripande, men samtidigt rolig, bok om en mamma som dör, men också om både mammans, mormoderns och författarens liv:  Mest om min mamma av Nina Lekander.

 

En engelsk deckare till: Den verkliga brottslingen av Elizabeth George. En jättebra bok även om det blev lite tungt ibland med alla orts- och personnamn på engelska, jag har svårt att hålla isär dem. När jag läst ut boken upptäckte jag att det fanns en karta över området där brottet begicks och alla byarna och hedarna  - suck, det hade underlättat om jag såg den från början! 

Torsdag 4 augusti joggat 6 km 41 min

Publicerad 2005-08-05 13:45:18 i Kroppen,

Oj vad segt det var! Kan det bero på att jag har sovit för lite hela veckan? Eller på att min kropp inte är van att behöva springa tre gånger på sex dagar? Eller har det att göra med att jag gav blod dagen innan? Hur som helst får jag vara glad att jag tog mig runt, även om jag inte är nöjd med tiden.

Nu är det klippt!

Publicerad 2005-08-03 22:01:12 i Allmänt,

Bokstavligen talat. I eftermiddags såg jag ut så här:

Före klippning

Före klippning, profil

Och nu i kväll ser jag ut så här:

 

Efter klippning

Efter i profil

Inte vet jag om jag blev vackrare, men skillnad är det i alla fall! Och jag tror att jag tycker det är skönt att vara korthårig igen...

"Efter-bilderna" Är tagna med självutlösare i dåligt ljus, därav den dåliga kvalitén.

Sommarens träning, so far

Publicerad 2005-08-02 20:44:04 i Kroppen,

Jag blev rejält förkyld i slutet av juni, det höll i sig en vecka in i juli och jag hann bara ut på en löprunda före fjällvandringen:

10 juli, joggat runt Ölsjön 7,5 km, 50,5 min

 

Sedan själva vandringen:

16 juli, 8 km (Nordvika-Muggsjölia) med tung säck och stigning

18 juli, 6 km  (Muggsjölia-Mugga-Muggsjölia) med lätt packning i oländig terräng

19 juli, 7 km (Muggsjölia-Ljönsnevollen) med tung packning

20 juli, 8 km (Ljösnevollen-Furubakken) med tung packning

21 juli, 4 km (Furubakken-Langen) med tung packning

 

Väl "hemma" i Ramsberg igen tog jag med Jesper på ett varv runt Ölsjön (han sprang två varv) och han fungerade som hare så jag sprang fortare än någonsin:

23 juli, 7,5 km, 47 min

 

Efter att Jesper åkt gjorde jag två varv själv:

26 juli, 7,5 km, 48 min

30 juli, 7,5 km, 47,5 min

 

Idag har jag anmält mig till Tjejmilen! Och kollat att det verkligen stämmer att jag är anmäld till Tjejvasan - jodå! Tack Jesper! Jag kollade även träningstipsen och kan konstatera att jag är rätt ute. Och på tal om det så har jag inte tid att sitta här och skriva längre - nu ska jag ut och springa.

Fjällvandring med barn, varav en diabetiker o glutenintolerant

Publicerad 2005-08-02 20:29:19 i Allmänt,

Ja visst var jag nervös inför denna utmaning, men tänk vad bra det gick! Alida, 9 år (fyllde under själva vandringen) och Siri 6 år (diabetikern) och deras kusiner i samma ålder var pigga och glada hela veckan, inget gnäll över huvud taget trots ihållande regn under två av vandringsdagarna, och inte var det de som höll nere tempot på marscherna...

 

Att komma på bra frukost- och mellanmål till Siri det största besväret, det är alltid svårt tycker jag, men det som var extra besvärligt under vandringen var att inte ha tillgång till

frys (mjukt glutenfritt bröd blir snabbt smuligt och är gott bara nytinat),

kyl (fil, yoghurt, mjölk till havregröten...) och

att pannkakor inte kom på fråga pga att de är svåra att grädda på stormkök och att ägg inte är så praktiskt att bära med sig...

 

Så vad blev det då? Knäckebröd med salami, knäckebröd med salami och knäckebröd med salami! Gott, tyckte Sirpan som inte alls är förtjust i det glutenfria knäckebrödet annars, men, fjällvandring är bra för aptiten!

 

Nordvika var tyvärr väldigt öde och igenbommat och såg lite förfallet ut, snyft, men Muggsjölia var det härligt att återse och sällskapet var dejligt! Vi såg inga myskoxar och det blev inga "kryss" i fågelboken, men ett par dagar var vädret soligt och varmt och vi gjorde en trevlig utflykt till vattenfallet vid Nedre Muggsjöns utlopp. Så på det hela taget var det en lyckad tur - inte minst övernattningen på fäboden Ljösnevollen avslutningen på Langen med varm dusch och middag med norska släkten.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela