Emmas

Min sons historia av Nadine Gordimer

Publicerad 2011-08-30 09:09:14 i Knoppen,

Nadine Gordimer är en sydafrikansk författare som fick nobelpriset i litteratur 1991.Hon är en produktiv författare som (hittills) har gett ut 33 romaner mellan år 1949 och 2005. Eftersom hon är född 1923 kan man gissa att det inte blir några fler romaner, men man vet aldrig!

Boken Min sons historia kom ut 1990 och är den enda bok jag (hittills) har läst av henne.



Berättelsen har tre huvudpersoner och historien berättas omväxlande ur deras respektive perspektiv:

"Pappan" är i början av berättelsen en ung nygift färgad lärare. "Färgad" är viktigt i denna berättelse, som utspelar sig i, och handlar om, Sydafrikas aparheitsamhälle. Mest av en slump dras pappan in i motståndsrörelsen. De delar av historien som visar händelseförloppet ur pappans perspektiv är berättade i tredje person.

När pappan så småningom hamnar fängelse lär han känna en vit kvinna som så småningom blir "Älskarinnan" i berättelsen. "Älskarinnans" historia är också berättad i tredje person.

"Sonen" är inte ens född i början av berättelsen, men när han är 14 år skolkar han en dag och går på bio i en stadsdel långt hemifrån. Där träffar han på sin pappa hand i hand med den vita kvinnan. Han inser direkt att det inte är han själv utan pappan som har blivit påkommen. Mot sin vilja blir han pappans anförvant och hjälper till att dölja pappans dubbelliv för mamman och systern, som är de oskyldiga och ovetande.

Tror man.

För sedan svänger hela historien i 180 grader...

Jag tyckte inte att denna bok var "svår", som jag ibland har tyckt om andra nobelpristagare. Men jag tyckte inte heller att den var direkt medryckande eller spännande. Däremot kändes den väldigt äkta. Jag funderade en del på vem som var "jaget" i titeln - Min sons historia. Pappan var ju aldrig ett "jag" i boken. Den enda som berättade ur ett "jag"-perspektiv var sonen. I slutet av boken framkom det också att detta var hans (sonens) debut som författare. Men varför heter boken i så fall "Min sons historia", då borde den väl ha hetat "Min historia"? Eftersom boken kändes så äkta, och det i slutet framkom att den var "sonens" alster, så skulle jag lätt ha kunnat tro på det - om det inte vore för att bokens författare är en vit kvinna!

Lön, värme och ledighet

Publicerad 2011-08-26 09:17:49 i Allmänt,

..samt en arbetslunch på lokal, det är vad jag har att se fram emot just nu - woho!

Dessutom har jag precis fått slutställningen av senaste säsongen i VetLigan, som jag vann!



(jag kanske skulle införa en ny kategori, "skryt"? Ganska många av mina inlägg skulle passa där...)

Vasagatan by night

Publicerad 2011-08-24 20:16:03 i Hus,



Längst bort LO-borgen, till höger gamla posthuset, längst ner till höger Jensens Böfhus - i den lokalen låg för länge sen Markurells där jag och Mats träffades för snart 18 år sen.

Tog bilden i gårkväll, en riktigt fin sensommarkväll!

Man är ju en obotlig besserwisser

Publicerad 2011-08-24 17:05:17 i Språkpolis,

... eller vad sägs om nedanstående mail-växling (svaret först och första meddelandet sist):

----------------------------------------------------------------------
Hej!

Tack för påpekandet. Det är helt korrekt att ödlor inte är amfibier. Ordet vatten, i vattenödlor, har dessvärre fallit bort.

Vänligen

Lars-Åke
 
       Fil dr, 1:e intendent
       Jourhavande biolog
 
       Naturhistoriska riksmuseet
       Box 50007
       SE-104 05 Stockholm
 

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Webbredaktionen
Skickat: den 24 augusti 2011 13:08
Till: Lars-Åke
Ämne: FW: Synpunkt på nrm.se

Nåt käckt svar på detta? Återfinns på sidan

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/grodochkraldjur.188.html

/Sigrid

-----Original Message-----

From: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sent: den 24 augusti 2011 12:23
To: Webbredaktionen
Subject: Synpunkt på nrm.se

Synpunkt:

"Groddjur, tillsammans med salamandrar och ödlor, kallas även amfibier" så står det. Men ödlor är väl inte amfibier utan kräldjur/reptiler???

Namn och e-postadress

Emma Nordvik
[email protected]
-----------------------------------------------------------------------


...och självklart måste jag visa upp på bloggen hur bra jag är som kan tillräckligt mycket biologi för att våga ifrågasätta Naturhistorisk Riksmuseet, haha jag är ju för pinsam :P

Fest vid Ölsjön

Publicerad 2011-08-22 19:36:30 i Allmänt,

I lördags avslutades sommaren på Ölsjöbadet med en fest för alla som varit med och bidragit till att kiosken kunnat hållas öppen. Däribland vi! Det var en helt fanstastisk kväll med en vacker solnedgång, god mat, en trubadur som underhöll, allsång och, inte minst, trevliga människor!

Fin nyrenoverad skylt



Jag och Siri med ryggen mot utsikten som blev bara vackrare tills det var alldeles svart

Jag och Siri gick hem klockan elva, Mats och Alida var kvar till halv två.

Måla måla måla...

Publicerad 2011-08-22 16:45:00 i Allmänt,

Förutom att ta upp potatisen (se föregående inlägg) har vi tillbringat helgen med att måla vår gäststuga: Tagit ner knutbrädor + dörr- och fönsterfoder, grundoljat ändträ, målat första lagret vitt på de nedplockade brädorna, målat första varvet rött ute.





Det var i lördags. Framåt sextiden när vi inte var färdiga blev det hektiskt eftersom vi skulle på fest (mer om det i ett eget inlägg!).

På söndagen var vi trötta, men grundade det vita på vindskivorna, innan vi städade upp och tvättade penslar och tog en svampplockningspromenad innan vi körde hem. Puh! Skönt att vara på jobbet och vila upp sig...

Skördelycka

Publicerad 2011-08-20 23:30:05 i Allmänt,

Potatisen är bärgad. Hur fin som helst, ingen skorv eller röta.





Mörkt lilaröd som okokt, vackert ljusröd som kokt, GOOOD som nykokt med lite smör och salt.

Jag kan verkligen rekommendera den sort som vi satte i år. Synd bara att jag inte kommer ihåg vad den heter.

Omslagsflickan

Publicerad 2011-08-19 12:14:16 i Alida,

Hittar plötsligt ett magasin från Marimekko med Alida på omslaget! Måste erkänna att jag tycker att detta är jättecoolt.

Alida på Marimekkos omslag

Jag har inte sett magasinet "på riktigt",  bara på nätet. Hon är med på en bild inne i tidningen också. Och på flera stora bilder i höstnumret.

Nu måste jag se om jag kan komma över tidningarna i pappersversion, så jag kan lägga dem till samlingarna. Det börjar faktiskt bli några stycken nu, Damernas Värld, Metro, Frida, Stockholm Fashion Week Magazine...

Matbordet

Publicerad 2011-08-16 21:17:02 i Allmänt,

Först och främst en samlingsplats för vardagliga och festliga måltider, naturligtvis. Dessutom en plats för allt från att spela spel och läsa läxor till varierande projekt inom sömnad, pakteinslagning, skidvallning...

För mig är matbordet hemmets hjärta och därmed en självklar favoritmöbel.









Andra exempel på favoritmöbler finner du i veckans tisdagstema.

Årets midnattslopp - en orgie i orange

Publicerad 2011-08-14 13:35:37 i Kroppen,



Väskinlämning  i ishallen


Uppvärmning vid starten

Att springa midnattsloppet är alltid kul - alla löpanrna som glider fram genom natten, publiken som hejjar längs banan, musiken, de utklädda löparna i maskeradklassen...

I år var också vädret perfekt, och min form var mycket bättre än vad jag vågat hoppas på med tanke på att jag inte löptränat på allvar i år. Jag orkade till och med "spurta" den sista kilometern på 6 minuter, efter att ha joggat de första nio på drygt 7 minuter per kilometer. Jag är jättenöjd!

Jag har försökt sammanställa mina millopp, men saknar åtminstone en tjejmil som jag inte minns vilket år eller vilken tid. Det kan ha varit 2005 och tiden kan ha varit 1´07.

2006 Midnattsloppet - 1´06
2006 Lidingö tjejlopp - 1´12´55
2009 Midnattsloppet - 1´06´41
2010 Midnattsloppet - 1´13´24
2011 Midnattsloppet - 1´11´14

Nu är jag laddad inför nästa år, då ska jag ha en tid under 1:10!!

Familjens nya golfare

Publicerad 2011-08-12 19:50:06 i Siri,

Denna vecka har Siri gått på golfskola. Idag avslutade de med att spela på banan, och de gick ut kl 7 i morse!


Foto Mats

Jag var inte med så jag vet inte om hon spelade lika bra som hon såg ut?

Återser att se om det blir nån fortsättning.

Tips: Budgetshopping i Akalla

Publicerad 2011-08-11 21:27:25 i Allmänt,



Allt i butiken kostade faktiskt inte 20 kr - det fanns underkläder för 10 kr. Sport-bh till exempel, dock inte i min storlek (bara S och XS).

Jag gick runt och tittade en lång stund, det fanns allt från glittriga festtoppar till täckbyxor, alltså för 20 kr.

Idag har jag insett att det finns mycket kläder jag inte vill ha oavett pris.

Men vad är det här för skit!!?

Publicerad 2011-08-09 18:48:00 i Allmänt,

Tisdag förra veckan träffade jag min ekonomiska rådgivare (!). Vi kom överens om att jag skulle sälja av min allemansfond och istället placera pengarna på ett annat sätt. I den placeringen gör man bara placeringar på jämna 100.000 kronor, så Alexander frågade om det var några problem för mig att skjuta till tretusen kronor eftersom jag bara hade 97.000 i den aktuella fonden. Inga problem sa jag, tog med mig inbetalningskortet på 100.000 och gick hem.

I fredags tänkte jag genomföra försäljning av allemansfonden och döm om min förvåning när jag inte längre hade 97.000 kronor utan bara 80.000?? Det här verkar inte vara läge att sälja, tänkte jag, och gjorde som vanligt: Ingenting. 

Sen dess har jag lyssnat när de har pratat ekonomi på nyheterna, det gör jag vanligtvis INTE. Börsen faller och faller eller är ostadig... Så nu är min fråga, ska jag utgå från att det kommer att fortsätta falla, och sälja snabbt? Eller ska jag resonera som så att jag har inte förlorat några pengar så länge jag inte säljer, och vänta på att börserna ska stiga?

Bakom galler

Publicerad 2011-08-09 16:05:02 i Alida,

En av de första modellbilderna på Alida, och som fortfarnade ligger kvar i hennes portfolio på Mikas, föreställer Alidas ansikte genom ett gallerstängsel:


Foto Lina Söderström

Nu har precis Stockholm Fasion Week Magazine kommit ut. Alida är modell i ett av reportagen, och åter igen en bild genom gallerstängsel!


Foto Andreas Ackerup

Ganska olika! Men fina båda två tycker jag. Världens finaste tjej.

Det händer att jag cyklar mot rött

Publicerad 2011-08-08 11:43:21 i Allmänt,

...till exempel vid ett övergångsställe där det inte finns någon som är på väg över.

Senast jag gjorde det var det en man på trottoaren som ropade efter mig:
- Trafireglerna gäller dig också!

Det kändes lite märkligt eftersom jag ser mig själv som en person som "alltid" följer regler, även när andra inte gör det...

Argumentet för att det är ok är naturligtvis att det inte finns någon anledning att stå och vänta på att det ska bli grönt när man inte släpper fram någon annan. Varför skulle jag göra det? Jag hindrar ingen och jag riskerar inte att skada mig själv eller någon annan.

Å andra sidan skulle jag inte köra mot rött med bil motsvarande situation. Jag kan inte riktigt själv förstå vad det är som gör att jag tycker det är ok med cykel.

Nödutgång

Publicerad 2011-08-07 15:44:20 i Hus,

Jag hoppas att jag aldrig kommer att bli tvungen att använda mig av den här trappan på utsidan av Cityterminalen i Stockholm.



Fler nödutgångar finner du på Veckans Hus.

PS: Spiran med guldtuppen sitter inte på Cityterminalen utan på Klara kyrka.

Frikort

Publicerad 2011-08-05 12:03:45 i 40-årskris,

Tittade på ett gammalt Vänner-avsnitt där vännerna diskuterade "frikort", alltså vilken kändis man har kommit överens med sin partner om att det vore okej att man la an på om man någonsin fick chansen.

Jag har inte bestämt vem jag skulle vilja ha frikort på, men här är några heta kandidater:


1. Martin Emtenäs. Han är ju så himla gullig! Han har en sån där personlighet och charm som går rakt igenom TV:n och han verkar vara en genuint varm och glad person. Bilden lånad från DN.



2. Martin Stenmarck. Helt enkelt supercharmig och dessutom så jäkla snygg... Foto från Aftonbladet.



3. Andreas Thorkildsen. Jag och Alida satt och tittade på friidrott en gång och diskuterade vilka idrottare som var snyggast; långdistanslöpare - för seniga, sprinters - helt ok, höjdhoppare - för långsmala... Men så dök Thorkildsen upp i bild och vi sa unisont: -SPJUTKASTARE! Spjutkastare är snyggast! Och snyggast av dem alla är Thorkildsen... Ansiktet. Kroppen. Håret. Blicken. Bilden från hans egen webbplats.


4. Carina Berg. Så här i pride-tider passar det bra att försöka visa upp sig som lite queer och inte så där tråkigt hetero. Carina Berg är precis som Martin Emtenäs och Martin Stenmarck så himla GULLIG!! Carina Berg du kan väl flytta in hos MIG!? Foto från tv4.

Det finns fler, men nu är min lunch snart slut och jag ska väl hinna äta också... Det är bra med matlåda, man hinner blogga på lunchen - det gör man inte om man ska gå ut och äta.

I morgon kommer Alida hem

Publicerad 2011-08-04 19:59:18 i Alida,

Och på lördag kommer Siri! Jag är förvånad över mig själv hur mycket jag längtar efter dem, och att jag faktiskt är/har varit orolig för dem. Oftast brukar jag tycka det är rätt skönt när de är borta...

Säkert har det att göra med den senaste tidens händelser - Alida är ju på ett ungdomsläger på en ö. Och jag tänkte automatiskt på Siri när jag hörde talas om den 11-åriga flickan som blivit avslängd från ett tåg på en främmande ort.

Siri har heller ingen med diabeteskunskap i sin närhet denna vecka, utan är helt och hållet utlämnad till att ta hand om sig själv. Om jag inte trodde det skulle gå bra så hade jag inte släppt iväg henne. Men visst tänker jag på vad som kan hända. 



I förrgår bytte Marimekko profilbild på Facebook, jag blev lite besviken att de inte längre hade Alida som profilbild, men idag la de i gengäld upp den här bilden från sin höstkollektion. Även deras "header" på hemsidan är bytt, från en sommarbild med Alida till en höstbild med Alida.

...och nu filminspelning

Publicerad 2011-08-03 13:41:13 i Allmänt,



I förrgår blev jag åskådare till en TV-inspelnng, och i går blev jag åskådare till en filminspelning! Frågade killen som motade undan allmänheten vad det var för film, och han berättade att det var SVT Drama som spelade in "Hinsehäxan".

Hade inte kameran med mig, men tog ett kort med mobilen. Det syns knappt vad det är på fotot, men det står i alla fall "Filminspelning pågår" på skylten, och där bakom ser man några statister (eller skådisar, men ingen som jag kände igen i alla fall) i 60-talskläder.

TV-inspelning "Sommarspelen"

Publicerad 2011-08-01 19:44:46 i Allmänt,

I går när jag var ute med hunden hölls det på att byggas upp en scen, eller vad man ska kalla det, på vattnet nedanför Sollentunavallen.



Nyfiken som man är så tog jag samma väg i dag igen, och tog med kameran även denna gång. Bingo! TV-inspelningar pågick för fullt.

Jag ställde mig på strandkanten och insåg efter en stund att de som satt i gräset runt omkring inte var nyfikna sollentunabor, utan medverkande. Anders Limpar satt precis framför mig, och några meter bort satt Christer Sandelin och Glenn Hysén. Jag är för blyg för att våga fotografera någon av dem som satt alldeles intill, men ute på scenen stod Tomas Ravelli och det kändes ok att knäppa:



Grenen som det tävlades i var cykling på spång över vattnet och med motstånd (en tyngd på en lina fäst i cykeln). Den som klarade sig bäst under den stund jag var kvar var den här snygga tjejen som de kallade Tyra: 



Vem det här är vet jag inte heller, men ramlade, det gjorde han!







Sen började det regna så jag stoppade kameran i en hundbajspåse (oanvänd) och gick hem.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela