Emmas

Från knapptelefon till apptelefon

Publicerad 2013-01-30 22:58:03 i Allmänt,

Nu tar även jag steget från knappar till appar (som en av de sista?).
Jag har vissa problem med att förstå hur allt fungerar. Men jag har laddat hem två spel (Alidas rekommendationer) och jag kan konstatera att jag äger både på Ruzzle och Quizkampen. Användarnamn emmanp respektive menys, ifall det är nån som har lust att gå en match! "Menys" var inget aktivt val från min sida, det var visst någon sorts rättstavningsfunktion som ändrade "memmus"...

Berättelsen om Pi

Publicerad 2013-01-23 21:09:25 i Allmänt,

I lördags bjöd jag familjen på bio (det var LÄNGE sen). Vi såg Berättelsen om Pi av Ang Lee, och vi såg den i 3D.
 
Det var överväldigande! Överväldigande vackert och överväldigande hemskt. Du har säkert hört talas om boken/filmen, så jag går inte in på vad den handlar om Om du inte har det, så läs gärna SVDs recension.
 
Man kanske kan tro att en över två timmar lång film om en tonårig pojke och en tiger i en livbåt på havet kan bli lite långtråkig, men inte alls!
 
Det fanns också mycket att diskutera efteråt, olika tolkningar av det som hänt. Jag kan inte gå in på vad, om du som läser det här inte har sett filmen och tänker göra det. Det är inte meningen att man ska veta dessa tolkningar i början.

Har du sett en rykande vulkan nångång?

Publicerad 2013-01-10 21:55:00 i Allmänt,

Den här utsikten hade vi från balkongen på det sista hotellet vi bodde på i Costa Rica:
Du kanske tror att det är ett moln ovanför toppen på berget? Nej, det är rök som kommer ur vulkanen! I verkligehten såg man tydligt hur röken pumpade upp. Vi insåg att vi hade tur som fick se detta, för när vi pratat med folk om att vi skulle åka till vulkanen Arenal så sa många "man ser den inte, den är alltid molntäckt". Under de tre dagar vi var där var vulkanens topp molnfri ett par timmar.
 
Åt andra hållet var utsikten också trevlig; böljande kullar med betande boskap, rena Teletubbie-land:
Ja, uppe i bergen påminnde landskapet om alperna eller Norge, men med palmer, apor och kolibrier. Vansinnigt tilltalande. Till detta också att det är runt 23-25 grader varmt året om. Vilken dröm!
Nere i låglandet var det för övrigt också ett tilltalande landskap, stora slätter med odlingar (sockerrör, meloner m.m.) eller betande boskap, och enstaka stora träd. I bakgrunden alltid berg:
På tal om boskap så verkade både korna och hästarna ha det väldigt bra, de var blanka och välnärda. Nötköttet var fantastiskt gott och prisvärt. Otroligt mycket hästar var det för ett såpass fattigt land för övrigt. Det är en levande del av deras kultur att valla boskapen från hästryggen, sabaneros kallas dessa cowboys. Från bilen såg vi en som var ute och vallade sina kor vid vägkanten, jag tog kort i farten men tyvärr kom inga av korna med på bilden:
 

Zip-line över trädtopparna

Publicerad 2013-01-04 04:18:00 i Alida, Allmänt,

Vi har så mycket aktiviteter för oss så jag knappt hinner eller orkar blogga... Jag får berätta mer när vi kommer hem!
 
En av de saker som "vi" har gjort idag är i alla fall att vi har åkt kabinbana över trädtopparna upp mot en bergstopp i regnskogen. När vi var uppe åkte Mats och Alida "zip-line" ner. Den bestod av 8 linbanor på sammanlagt över tre kilometer, där man svischar fram i en sele, som mest 200 meter över marken!
 
Jag och Siri var för fega.
 
Mats kommer fram efter "övningsbanan"
 
Här kopplas Alida fast på den första riktiga linan.
och så bär det iväg!

Sista dagen i Playas de Coco

Publicerad 2013-01-02 17:11:00 i Allmänt,

Vi avslutade vår vistelse vid havet med en segeltur, som i sin tur avslutades med att vi såg solen gå ner i Stilla Havet. Däremellan såg vi bland annat delfiner som simmade med båten en bit! Det var helt fantastiskt.

Nu är det bara några timmar kvar av det här året

Publicerad 2013-01-01 01:15:17 i Allmänt,

Alltså här i Costa Rica! I Sverige tog det slut för en timme sen.
 
De semaste dagarna har vi varit på två utflykter i naturen, en där vi vandrade och en där vi åkte båt. Riktigt lyckade båda två! Nu har vi inte bara sett vrålapor, utan även kapucin. Här kommer ett par fina bilder från regnskogen!
 
I morgon är sista dagen här vid stranden, med sol och 30-gradig värme. Sedan åker vi upp i höglandet med ca 23 grader och växlande molnighet. Så nu satsar vi på solbrännan.
 
Men just nu ska vi ut och fira nyårsafton!

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela