Emmas

Enkel resa med pendeltåget

Publicerad 2010-11-23 20:33:22 i Allmänt,

Om det blåser riktigt kall nordlig vind
(som det gör idag)
och man är tvungen att gå ut med hunden
(tisdagkvällar är mina enligt familjeschemat)
och man bor mellan Sollentuna och Häggvik
(som vi gör)
- då kan man gå till Sollentuna station
(med vinden i ryggen),
ta pendeln till Häggvik
(kostar ingenting med SL-kort), 
och gå hem därifrån
(med vinden i ryggen).

Jag är så hima smart!

Då får hunden lite miljöträning också. Han åker inte tåg så ofta.

Det är synd att jag är så glömsk - jag skulle ju ta med kameran och ta ett kort till veckans tisdagstema resa.

Det får bli ett par gamla bilder från en bilresa istället.



Mitt nya kaxiga jag

Publicerad 2010-11-21 10:11:00 i Allmänt,

För ett tag sedan var jag på väg genom Sollentuna Centrum när jag blev tilltalad av en telefonförsäljare. Mitt svar var så otypiskt mig att jag var tvungen att berätta om incidenten när jag kom hem.



Några dagar senare kom jag, Mats och Alida ut från IKEA när det stod några unga män och delade ut flygblad. Flygbladen visade sig innehålla rasistisk propaganda. Längst ned med stora bokstäver stod det "Stoppa svenskhatet". Vi blev naturligtvis förbannade och min första tanke var att slänga flygbladet i närmsta papperskorg. Men sen kände jag att näe, jag måste säga ifrån!

Så jag vände på klacken, gick tillbaka, stack upp flygbladet under näsan på honom och sa med viss emfas:

- Jag bekämpar hellre invandrarhatet!

Alida var den som kopplade ihop dessa två händelser, och hon avslutade med orden:

-Just nu är jag nästan lite stolt över dig, mamma, men jag har en känsla av att det snart kommer att bli pinsamt om du ska fortsätta så här... 

K-märkt på K-holmen

Publicerad 2010-11-20 15:14:22 i Hus,

Veckans Hus: Byggnadsminne

Här kommer mina bilder och lite information om byggnadsminnen på Kungsholmen i Stockholm.

Bostadshus kv Vindruvan
Under 1900-talets första decennier byggdes bostäder på flera platser på Kungsholmen. För ökad bekvämlighet inrättades allt oftare hiss och centralvärme. En speciell byggnad fran denna tid är bostadshuset i tegel med kalkstensdekor vid Hantverkargatan 22, arkitekter Dorph & Thorén. Mellan år 1917 och 1960 låg biografen Ideal i bottenvåningen. Gathus i rött tegel. Fasad i jugendstil med svängda gavelpartier. Fönsteröverstycken och takfris av skulpterad natursten, ett fönster omgivet av stora solrosor i relief. Skulpterad kalkstensportal med inskriptionen: "Detta hus uppfördes under åren 1900 o 1901". Skulpterad port i ek med slipade glas.

  

Gamla polishuset
Bygget av polishuset på Kungsholmsgatan 33-47 påbörjades 1905 och huset var klart för inflyttning 1911. Arkitekt Gustaf Lindgren. Stilen bröt mot den för tiden vanliga nationalromantiska inriktningen, och ansågs av samtiden som föråldrad i stilhänseende. Den har även beskrivits som ett av få svenska komplex som byggdes i den imperialstil som användes runt om i världen för att manifestera laglig auktoritet. "Gamla Polishuset" används fortfarande. Det är Stockholmspolisen, den gemensamma för hela länet, som huserar där. Nu är det mest ledningen, med Carin Götblad i spetsen, samt administration som sitter där, men även tunnelbanepolisen samt vapenverkstan m.fl.



Rådhuset
Stockholms Rådhus på Scheelegatan 7 är ritat av arktekten Carl Westman och uppfördes 1911 till 1915. Huset är i nationalromatisk stil, jämför polishuset som är lika gammalt men har en helt annan arkitektur! Huset byggdes redan från början för att vara rådhus. Under en period var huset för litet, och delar av verksamheten flyttades ut, men efter en omorganisation och ombyggnad är Stockholms Tingsrätt åter samlad i huset sedan 2009.



Kungliga Myntet
Det här är inte bara en byggnad, utan ett helt kvarter med adress Hantverkargatan 5. Här ligger ett antal byggnader som är exempel på tidig industri- och hantverksbebygglese. De äldsta byggnaderna är från slutet av 1700-talet. Mellan år 1850 och 1974 låg det Kungliga Myntverket i lokalerna, och Sveriges alla mynt tillverkades här, därav namnet. Idag finns det en förskola i fastigheten och för övrigt är där kontor. 



Sven Markelius kollektivhus
Funkishus som ligger på John Ericssonsgatan 6. Arkitekten Sven Markelius tog i samarbete med Alva Myrdal fram ritningar til huset, som uppfördes 1935. Huset är byggt i enlighet med idéerna om att kvinnor ska yrkesarbeta istället för att vara hemmafruar. På bottenvåningen byggdes därför gemensamhetsutrymmen med bland annat restaurangkök, tvätteri och barnpassningslokaler, där yrkesarbetande personal skulle ta hand om barn, tvätt och matlagning. Från restaurangen går mathissar upp till lägenheterna. På varje våningsplan fanns också tvättnedkast. I dag är kollektivhusidén avvecklad och det är en vanlig restaurang på bottenvåningen.



Jag tog förstås flera bilder av varje hus, men eftersom det var fem stycken har jag valt att bara publicera ett av varje här. Jag visar gärna resten också, de finns här.

Nu är jag stolt igen!

Publicerad 2010-11-18 14:45:31 i Allmänt,

Denna gång över att vara en av alla webbredaktörer bakom stockholm.se som blivit utsedd till bästa kommunala sajt - och fjortonde bästa svenska sajt över huvud taget!

Det är tidningen Internetworld som har utsett Sveriges 100 bästa webbplatser.

Jag har faktiskt med ett par fotografier på stockholm.se bland annat den här

Ett fat med färskpotatis

Det måste ha varit den juryn föll för, eller hur!

Byggnadsminnen på Kungsholmen

Publicerad 2010-11-15 12:41:38 i Hus,

Karta över byggnadsminnen på Kungsholmen

Temat i Veckans Hus den här veckan är byggnadsminne.

Nu har jag gjort lite research och kan konstatera att:

- I Ramsbergs församling, där jag har mitt hjärta, finns det en (1) byggnad som är utsedd till byggnadsminne, det är sågen och hyttan i Löa. Där har jag varit men har inga bra bilder och kommer inte att komma dit den här veckan.

- I Sollentuna, där jag bor, finns det inga (!) byggnadsminnen.

- På Kungsholmen, där jag jobbar, finns det fem, och alla fem ligger på östra delen av holmen, inom lagom avstånd för en lunchpromenad.

Så nu ska jag se till att få med mig kameran till jobbet och så får vi hoppas att det inte är lika mulet och regnigt resten av veckan som det är idag!

Läs mer om "byggnadsminne" hos Veckans Hus.

...men inte temperament som en rödhätta...

Publicerad 2010-11-14 10:39:00 i Siri,

Nu ska jag skryta om mina barn igen!

Den här veckan har Alida fått tillbaka ett matteprov med MVG och en svenskauppgift med MVG. En av hennes kompisar hade kommenterat "Personlighet som en blondin och smart som en brunett".

Siri har blivt utsedd till periodens elev! Det är en stor ära i deras skola. Alla barn får nominera vem de tycker ska bli periodens elev, med motivering. Sedan läser läraren upp nomineringarna och så får alla rösta. Priset är ett diplom och en biobiljett.



(hon behöver klippa luggen!!)

Vår frisör är med i Robinson!

Publicerad 2010-11-13 11:09:35 i Allmänt,

I går fick vi veta att vår älskade frisör Marcus är med i säsongens Robinson!

Marcus Metsomäki. Foto: Daniel Ohlsson/TV4
Foto Daniel Ohlsson/TV4

Jag har redan berättat om hur nöjda vi har varit med Marcus, till exempel i det här inlägget med en nyklippt Siri. Han är trevlig ockå. Nu måste vi börja titta på Robinson!

Tyvärr, nu när jag har googlat på honom, har jag insett att han har slutat i Stinsen. Vem ska nu få ordning på Siris hår??

Ett vackert hus i Sollentuna - med balustrad

Publicerad 2010-11-11 16:55:23 i Allmänt,

Jag har bestämt mig för att försöka delta i Veckans Hus, och då företrädesvis med hus i Ramsberg.

Men... balustrader är det inte så gott om i Ramsberg, och balustrad är veckans tema.

Ett annat problem är att jag så sällan befinner mig i Ramsberg. Så det kommer nog att bli ett och annat hus från Stockholm! Eller, som i det här fallet, Sollentuna.



Tyvärr har jag inga fakta om huset, men det ligger i centrala Sollentuna och jag tycker att det är vackert! Och så vitt jag kan bedöma så är det balustrader på bilden? Roligt att lära sig nya ord. Hus, fotografering och ord, det är sånt jag går igång på.

Mina sötnosar börjar bli stora

Publicerad 2010-11-05 18:31:42 i Allmänt,

I gårkväll var Siri hos sin pojkvän, och kom hem tio i tolv.

Alida var på fest hos en kompis och kom hem halv två i natt.



(Hunden var hemma)

Bilden är från i helgen, farfar och Maritas bäddsoffa.

Träningsvärk??

Publicerad 2010-11-03 11:47:15 i Kroppen,

Kan man få träningsvärk av att bara tänka på att komma igång med träningen?

På sistone har jag nämligen ägnat en del kraft åt att lägga upp en strategi för hur jag ska komma i form till HalvVasan. Däremot har jag inte utfört ett enda träningspass...

I går hade jag träningsvärk. I benen. Men jag kanske är så extremt otränad att jag fick träningsvärk av promenderna i Oso i helgen? Vi gick onekligen en hel del, både inne på muséer och ute, i regn, dimma och sol.

Dimman lättar över Oslofjorden, utsikt från Holmenkollen

Här är en bild från en av promenaderna.

Det är långsökt, men träningsvärk är vad jag fick dagen efter promenaden då bilden togs, och eftersom "Dagen efter" är veckans tisdagstema får detta bli mitt bidrag!

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela