Emmas

En vardagskväll

Publicerad 2011-09-27 21:24:28 i Allmänt,



Kameran ligger liksom Jenson på golvet. Inte marken, eftersom det var nästan mörkt ute när jag kom hem från jobbet. Vill du fler bilder från marknivå så hittar du dem i veckans TisdagsTema.

Thérese Söderlind: Norrlands Svårmod

Publicerad 2011-09-22 18:15:00 i Knoppen,

Jag väljer gärna böcker av svenska författare, gärna kvinnliga, berättelserna får gärna utspela sig i Norrland och det får gärna vara en historia där man får ledtrådar till något som har hänt - utan att det är en deckare.

Nu har jag läst ut en roman som stämmer in på alla dessa kriterier!

Norrlands svårmod : roman om ett försvinnande

Allt börjar med att det händer en katastrof. Sjuåriga Anna fölorar under loppet av några veckor sin äldsta storebror, den andra storebrodern, sin mamma och sin pappa. Anna får flytta hem till sin moster och blir storasyster i en städad och ordentlig familj i stan, istället för lillasyster i sin stökiga och passionerade familj ute i den norrländska glesbygden.

Historien utspelar sig omväxlande i tre tidsperioder, det är den 7-åriga Anna i den vevan hennes familj rämnade, den 13-åriga Anna som i sin (undermedvetna) frustration över att ingen pratar med henne om vad det egentligen var som hände den där gången, inleder ett förhållande med den 24-årige Petter, ungdomsledare i kyrkan, och den 23-åriga Anna som är en ganska ynklig person, anorektisk och självdestruktiv, som bor tillsammans med en omhändertagande kompis i Stockholm.

Som läsare får man fler och fler ledtrådar till vad det var som hände, och varför Anna har blivit den hon är. Annas kompis försöker få Anna att berätta om sin barndom och ungdom, och detta får Anna själv att börja minnas och fundera. Jag tyckte att det var jättespännande, kunde knappt lägga boden ifrån mig. Det var två frågor som man villa ha svar på, "Vad är det som har hänt?" och "Hur ska det gå?"

Det som gjorde boken bra var spänningen, känslan, personskildringarna. Författaren dömer inte sina karaktärer, alla har både "dåliga" och "goda" sidor. Inte ens 24-åringen som utnyttjade den olyckliga 13-åriga Anna döms av författaren, utan man kan faktiskt förstå att det blev som det blev. 

När det gäller själva historien, med familjerelationerna, skogen, älgjakten, de norrländska männen som ställer upp för varandra men tiger om hur de känner, och inte tvekar att vara tuffa när de tycker det behövs, är den här boken så pass bra att jag kan jämföra den med Jägarna och med Kerstin Ekmans Händelser vid vatten, Varg och Dödsklockorna.

Språkligt är det inte någon fullträff, lite för mångordigt och utan riktning. Men tillräckligt bra för att mitt helhetsomdöme om boken ska bli riktigt positivt.

Som en slutkläm kan jag nämna att författaren, som debuterade med den här romanen, är jämngammal med mig själv. Medan jag läste trodde jag hela tiden att hon var i samma ålder som den äldsta versionen av Anna, alltså i 23-årsåldern. Kanske är det inte för sent att bli författare?

Jag är bättre än jag trodde på att shoppa!

Publicerad 2011-09-20 18:02:50 i Allmänt,

I morse klagade både Alida och Siri på att de inte hade några jeans.

jag tillbringade dagen på ett möte i Uppsala, och på vägen tillbaka till tåget slank jag in på Myrorna och letade upp fyra par jeans som jag trodde skulle kunna passa på mina tjejer.

ALLA FYRA PAREN PASSADE! - och blev godkända både som snygga och bekväma!! Siri fick förstås vika upp benen eftersom jag hade letade efter såna som skulle vara tillräckligt långa för Alida.

Nedkylning pågår

Publicerad 2011-09-14 22:32:23 i Mat,

Har lagat bulgarisk linssoppa i kväll, just nu står kastrullen i vattenbad men strax åker soppan in i kylen.

Bulgarisk linssoppa

Hoppas mina kära jobbarkompisar ska gilla den lika mycket som jag gör!

PS - klassiskt recept, finns i vår kokbok eller googla!

Underbara flickor vid vatten, 1

Publicerad 2011-09-11 15:07:35 i Alida,

När vi var på Waldemarsudde igår strosade vi längs vattnet i det fina vädret. Jag hade kameran med mig och tog lite kort på tjejerna när de klättrade i en pil. Eller ja, den ena klättrade, den andra låg och slappade i sensommarsolen.


(som du förstår av var skärpan sitter är det här i första hand en bild av en and)







Inser att jag nog ska dela upp det här inlägget i två, dels för att det inte ska bli så överdrivet många bilder, dels för att jag ska kunna tagga med Alida respektive Siri. Jag kan inte sätta mer än en kategori i min blogg.

Lars Wallin-utställningen på Waldemarsudde

Publicerad 2011-09-10 21:59:27 i Alida,

Idag var vi på Lars Wallins jubileumsutställning Fashion Stories. Det var verkligen jätteroligt, han har inte bara designat bal- och brudklänningar minsann, utan även scenkläder, margarinförpackningar, skinnjackor, skor och smycken. Framför allt var det scenkläderna som var helt fantastiska.

Tyvärr fick man inte fotografera på utställningen, men som tur är har jag en bild i datorn!


Foto Magnus Ragnvid

Utställningen håller bara på en vecka till, så skynda er dit!

Sopptorsdag

Publicerad 2011-09-08 17:08:56 i Mat,

Vi har inte kommit igång med kompisgängets matlag den här säsongen - än.

Däremot är vi ett gäng på jobbet som har bestämt oss för att ha matlag! Det startade denna vecka med att Alexandra och Sarah bjöd på trattkantarellsoppa med focaccia - mums, det var jättegott!



Nästa torsdag är det jag som kokar soppa och Aron som bakar bröd åt sex personer.

Så nu gäller det bara att ta sig i kragen och bestämma en dag med "gamla vanliga" soppgänget.

PS Alexandra torkar sina trattkantareller på badrumsgolvet: - Lägg ett lakan på golvet, bred ut svampen och  brassa på golvvärmen, tipsar Alexandra. En förutsättning är att man har fler badrum så att ett kan få vara "förbjuden mark" under några dagar.

Kantisar och trattisar

Publicerad 2011-09-05 20:19:14 i Allmänt,

Förutom att bada hann vi med en utflykt till svampskogen, när vi var på landet i helgen. Riktigt mycket kantareller var det! Trattkantarellerna hade också börjat komma.


Vi hann bara svänga av från stigen så var marken alldeles gul


Stora och fina


De första trattisarna


Så här mycket hade vi fått ihop är vi tog fikapaus. Och mer blev det!

Idag har jag tagit årets första dopp!

Publicerad 2011-09-04 20:29:27 i Siri,

Bättre sent än aldrig. Med stor sannolikhet även årets sista. Är man inte så förtjust i att bada är det ju smart att klara av de två nödvändiga per säsong - alltså det första och det sista - i ett och samma. Nästa år ska jag nog inte vänta till september dock, för det var ganska kallt.






Foto Alida

Nöjda efter avklarat bad. För Siri blev det en lång badsäsong i år, april till och med september, för hon badade första gången i påskas!

"Företställningar" på Strindbergs Intima Teater

Publicerad 2011-09-02 15:49:54 i Knoppen,

I går var det dags för säsongens första kulturaktivitet. En teaterpjäs som handlade om en teaterpjäs. Läs mer om handlingen och pjäsen på teaterns hemsida. Därifrån har jag också lånat bilderna.

/public/bilder/2011_forestallningar/pia.jpg /public/bilder/2011_forestallningar/karin.jpg

Två för mig tidigare okända skådespelerskor stod på scenen i drygt en och en halv timme och framförde en oavbruten dialog, en fyndig och vass dialog.

Imponerande!

Fast bara bitivis underhållande. Det tog sig mot slutet.


Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela