Emmas

Bok utläst: Vad jag älskade av Siri Hustvedt

Publicerad 2005-03-29 15:18:31 i Knoppen,

En mycket märklig bok med tre delar med helt olika karaktär. Ingen av dem uppfyllde mina förväntningar på boken, som kom sig av titeln, författarens namn (kvinnligt, nordiskt) och omslaget (rosa). Nej, detta var ingen kärleksroman med kvinnliga, nordiska förtecken, men vad var det egentligen? En mycket bra bok, så mycket är säkert! Rekommenderas till alla som orkar ta sig igenom böcker där det inte finns någon rafflande handling (del ett), men som uppskattar en rafflande handling (del tre), och som orkar med en realistiskt skildrad sorg (del två)!

Sönd 27/3 skidor 8 km, 60 min med Mats

Publicerad 2005-03-29 15:10:43 i Kroppen,

Jesper var också med, men han försvann i första kurvan och sen såg vi inte röken av honom (han sa sen att han var nere på 38 min, så han åker onekligen lite snabbare).

Färden gick från fjället Ansätten till byn Bakvattnet och det var i stort sett bara nerför och platt. En härlig skidtur utom för Mats som inte hade något fäste alls. Jag ramlade bara två gånger idag.

Lörd 26/3, mer motion i Rörvattnet

Publicerad 2005-03-29 14:31:23 i Kroppen,

I släktens traditionella pingisturnering slog jag ut min man Mats och min bror Per i två tuffa matcher. Sedan blev jag utslagen av min systerson Albin, 10 år! Inga bortförklaringar, det var också en jämn tuff match men han vann på att han helt enkelt var bättre än jag.

 

Sedan samlade vi ihop släktskocken och gick upp till hotellet för att vara med på tipspromenad och korvgrillning, lyckligt ovetande om att promenaden skulle gå upp till toppen av skidbacken! En promenad på 550 meter med en stigning på 125 meter, plus promenaden från vårat hus upp till hotellet; 550 meter med en stigning på 25 meter. Sen gick vi förstås hem också, men det gick på ett kick! Siri satte plötsligt iväg och sprang nerför slalombacken och när hon var halvvägs nere förstod jag att hon inte tänkte vända, och jag sprang efter.

Lörd 26/3 skidor 5 km 45 min med Mats

Publicerad 2005-03-29 12:33:02 i Kroppen,

Ja, det är väl tveksamt om man kan kalla det skidåkning: För det första hade det varit minusgrader under natten efter flera dagars tö, vilket fick till följd att snön var alldeles stenhård och isig. För det andra hittade vi inte skidspåret utan följde en skoterled. Det gick nerför och nerför och var tvära svängar och eftersom det inte gick att svänga fanns inget annat alternativ än att sätta sig eller kasta sig omkull när det började gå för fort eller åt fel håll. Jag ramlade, satte mig eller kastade mig omkull säkert 20 gånger. Min arma bakdel skiftar nu i grönt och lila och är ÖM! Efter ett par kilometer på detta vis insåg vi att vi missat skidspåret och vände tillbaka till parkeringen. Så då var det klättra som gällde i ett par kilometer. Vi gjorde sedan en liten sväng på jämnare mark, så totalt kanske 5 km.

Söndag 20 mars skidor 4 km med Alida, 1 tim 15 min

Publicerad 2005-03-21 11:33:52 i Kroppen,

Hon är för härlig Alida, efter att ha åkt två varv ute på fältet (ca 750 m per varv) sa hon:

- Nej nu vill jag åka där det är mer backar!

Vi gav oss ut på 2,5 km-spåret som var backigt och isigt med sönderåkta spår. Hon klarade ett par ganska branta och krokiga backar utan att vurpa, men på slutet när hon var trött stod hon på öronen även där det var flackt. Alldeles innan vi var i mål ramlade hon och gjorde illa sig så hon började grina, men ändå sa hon

- Jag vill åka mera!

när vi var tillbaka vid bilen.

Lörd 19 mars skidor 5 km, 40 min

Publicerad 2005-03-21 11:27:29 i Kroppen,

Jesper har utmanat mig på vasloppsstart nästa år, så det är bäst att ta varje chans att träna. Jag har dock redan backat vad gäller själva 9-mila-vasloppet, däremot är jag rätt sugen på att försöka träna mig i form för att åka tjejvasan på 30 km. En lagom utmaning! Dessutom har jag som mål att springa midnattsloppet, 10 km i augusti i år.

 

Denna lördag var perfekt för skidåkning med -2 grader, sol, mycket snö men tyvärr rätt sönderåkta spår. Bra glid men dåligt fäste.

Resumé av senaste veckorna vad gäller kroppen

Publicerad 2005-03-21 11:13:50 i Kroppen,

Jo, vi åkte till landet 3 mars för att ta en långhelg och firasportlov. Tyvärr blev Siri sjuk med feber natten innan, vi åkte ändå, men någon heldag i skidbacken blev det ju inte. Jag och Alida åkte däremot längd fredag och lördag, jag åkte både för- och eftermiddag (totalt ca 6 km per dag), så visst blev det lite sportande. Men på söndag kväll blev jag och Alida sjuka, och sedan låg vi i feber (upp till 40 grader!) i tre dagar. Och efter det var det förkylt en vecka och inget motionerande. Vågen visade på 65.5 kg både måndagen den 7 och den 14 mars.

Får man ångra sig?

Publicerad 2005-03-01 13:50:56 i 40-årskris,

I min ungdom tyckte jag att det var patetiskt med "äldre kvinnor" som färgar håret. Själv skulle jag minsann inte försöka dölja mina gråa hårstrån när det blev dax för mig. När jag sen blev 28 hade jag ganska mycket gråa hår, och tyckte att jag var lite väl ung för att vara gråsprängd, och började färga håret, vilket jag har gjort sedan dess. Samtidigt bestämde jag mig för att när jag blev 40 skulle jag sluta färga håret, för när man är SÅ GAMMAL är det helt ok att vara gråhårig. Men däremot inte att försöka se ung ut...

 

Nu är det så att det är bara några månader kvar tills jag fyller 40, och inte är jag gammal!? Mitt mörkbruna hår är nu så pass gråsprängt att tex luggen skulle vara helt vit om den inte var färgad. Jag är inte gammal!! Jag vill inte vara vithårig!! I alla dessa år har jag varit helt inställd på att när jag fyller 40 ska jag klippa mig kort och sluta färga håret - får man ångra sig???

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela