Emmas

Matspelet

Publicerad 2009-10-28 16:43:58 i Kreativt,

Matspelet

Jag är sån nöjd med min senaste idé att jag funderar på att börja massproducera och sälja på Designtorget... Grejen är att jag är så usel på att planera middagarna, så flera gånger i veckan har jag gått stressad i mataffären och stirrat i diskarna i hopp om att få inspiration. Och alla försök att bli ordentlig, planera i förväg och storhandla har misslyckas. Men nu har vi lyckats hålla igång i fyra veckor tack vare - MATSPELET.

Det går ut på att vi har skrivit kort med respektive huvudingrediens och tillbehör och gjort en spelplan med veckodagarna där vi sedan lägger ut ett korten för kommande vecka med baksidan uppåt. Sedan får en utvald familjemedlem vända korten dag för dag, och utifrån vilka kort man får upp bestämma en rätt (på varje kort står också flera exempel på rätter). En av oss skriver ned matsedeln för veckan och utifrån det åker jag och storhandlar. Fantastiskt!

Första söndagen glömde jag dock att köpa middag för samma dag, så Mats fick ändå gå till Stinsen och köpa spagetti och köttfärs. Med sedan dess har det gått bra eftersom vi har haft en rätt planerad för varje dag.

Obs! Detta inlägg är från november 2008 och jag förstår inte varför det plötsligt har hamnat högst upp med dagens datum. Men för all del, vi använder nu, ett år senare, fortfarande matspelet och gör veckomatsedlar, och jag är fortfarande lika nöjd!

Imorgon ska Siri vaccinera sig

Publicerad 2009-10-26 21:35:39 i Siri,

Undrar om hon kommer att bli sjuk av det? Undrar om hon skulle bli värre sjuk om hon inte vaccinerade sig? Undrar hur stor risken skulle vara att hon fick svininfluensa om hon inte vaccinerade sig... Den första frågan lär jag snart veta svaret på, de andra aldrig.

Jag fick ett mail med rubriken "Viktig information om svininfluensan". Sen stod det "om du ser ut så här när du speglar dig på morgonen, gå INTE till jobbet!"
svin
Förhoppningsvis slipper Siri (som tillhör en riskgrupp) möta denna spegelbild. Vi får se hur det går för oss andra...

Det ska vara rättvist!

Publicerad 2009-10-21 21:04:39 i Allmänt,

När Siri ska dela en korv med Jenson då åker linjalen fram så de ska få lika mycket...
Siri och Jenson delar en korv
Närå, jag bara skojar! Bilden är arrangerad för att passa till veckans tisdags-tema.png RÄTTVISA

Glasögonmodell(er)

Publicerad 2009-10-19 21:18:51 i Alida,

Alida i sina gamla glasögon och tre nya
Denna månad har vi bidragit till att shoppa Sverige ur krisen. Förutom en systemkamera till mig själv har jag köpt tre (!) par glasögon till Alida. Hon har dessutom kvar sina gamla. Kommentera gärna vilka du tycker är snyggast!

Mats har köpt en ny putter till sig själv och en sand-wedge, tror jag det heter, till Siri.

Tre par glasögon på SpecSaver kostar mindre än ett par på Synsam.

Shirin Nesrat på Kulturhuset

Publicerad 2009-10-19 12:26:56 i Knoppen,


Jag lurade med Kalle och Challe på vad jag trodde var en fotoutställning. Jag hade sett annonserna, med den här bilden, som jag tycker är fullkomligt underbar, och sa att det här tycker jag vi ska gå och se.

Det visade sig att utställningen i själva verket bestod av tre videofilmer. Dessa var ganska långa (10-20 minuter) och framför allt en av dem var riktigt obehaglig.

Utställningen kan rekommenderas till den som är inställd på att sitta tyst och titta på tre djupt berörande videofilmer. Den passar inte för den som vill strosa runt och pladdra och ha trevligt med sina kompisar.

Killinggänget på Dramaten

Publicerad 2009-10-16 13:30:20 i Knoppen,

Killinggänget på Dramaten<p>Robert Gustafsson, Henrik Schyffert, Martin Luuk och Johan Rheborg</p> <p>Fotograf: Sören Vilks<br /></p>
Igår var jag på Dramaten och såg Killinggänget, en lite märklig föreställning och jag hade inte helt lätt att bestämma mig för om jag tyckte det var bra eller dåligt.

Dåligt var i alla fall att det var svårt att höra vad de sa. Speciellt Robert Gustafsson och Martin Luuk hade inte tillräckligt tydlig artikulation för att man skulle uppfatta skämten. Vi satt dessutom längst upp och kunde inte se mimiken.

Själva innehållet tycker jag nog var bra, det handlade mycket om gruppdynamik och den kreativa processen. Extra kul var att det de spånade om var att bygga ett nöjesfält, och det har jag och Alida också fantiserat om. Så där kunde jag verkligen relatera.

Jag tyckte också att Johan Rheborgs "fysiska" uppenbarelse var kul, första delen av pjäsen ville han inte delta i brainstormingen eftersom han hade bestämt sig för att vara "fysisk" istället. Då kråmade han sig runt på scenen stående, liggande, dansande...

Textur

Publicerad 2009-10-14 22:14:28 i Allmänt,


Visst passar den här bilden bra till veckans tisdagstema som är texturer/mönster! Det är Alida som har tagit den.

Orgelmacka

Publicerad 2009-10-08 13:47:00 i Allmänt,

0-468d342d153592f1e503032552502326.png

I Kungsholms kyrks kan man äta macka och lyssna på orgelmusik på torsdagar. Trevligt! Här sitter vi ett gäng från jobbet. Lägg märke till veckans torsdags-tema: Grönt.

(Märkligt att den vackra kyrkan ser ut som vilken sammaträdeslokal som helst på bilden)

Min väg till jobbet

Publicerad 2009-10-08 09:32:45 i Allmänt,

57bd4dec8300e725882d5b4a5363c38b.png

Det är inte så dumt att promenera den lilla biten från centralen till tekniska nämndhuset.

Men inte så fint som när jag bodde i Kista och cyklade - då sneddade jag över Järvafältet till Sundbyberg och följde sen Ulvsundasjön och Karlbergs kanal. Nu när jag bor i Sollentuna och cyklar följer jag Sollentunavägen - E4 - Solnavägen/Torsgatan - St Eriksgatan - Fleminggatan. Puh! Inte precis någon meditativ start på dagen!

Röd höstsoppa - Gott! Snabbt! Billigt! Lättlagat!

Publicerad 2009-10-06 21:15:51 i Mat,

Igår kokade jag soppa på en spik, det vill säga vad jag hade hemma. Eftersom resultatet blev både gott och vackert delar jag gärna med mig.

Jag tog:
8 dl vatten
2 buljongtärningar
1 lök
1/2 blomkålshuvud
4 potatisar
4 rödbetor
2,5 dl matlagningsgrädde
riven pepparrot, örtsalt, vitpeppar

Ansade vegetabilierna, delade dem i bitar och kokade dem mjuka i vattnet, ca 15 minuter.
Körde med en mixerstav tills det blev slätt.
Spädde med grädden och hettade upp.
Smakade av med salt, peppar och pepparrot.

Serverade med gratinerade ostsmörgåsar.

Om jag hade haft gräddfil eller kräm fräsch hemma hade jag nog blandat i pepparroten där och haft som topping. Och förmodligen hade soppan varit ännu godare med en vitlöksklyfta eller två.

Så här års blir jag lycklig av att laga rotsaker och kål, de är så fina och billiga! Och så vet man att det är bra för miljön och hälsan.

Och även om inte själva bilden är någon höjdare tycker jag inläggat passar till tisdagstema "Gott!"

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela