Emmas

Nej nu får det vara slut på fyrverkerieländet!

Publicerad 2008-01-02 21:56:51 i Allmänt,

Det känns som om tiden är mogen att förbjuda fyrverkerianvändande av privatpersoner. Hur kan vi tillåta detta smällande? Det är farligt, det skräpar ner, det sprider miljgifter och inte minst är det läskigt! Det är inte bara hundar som tycker det, utan även jag, till exempel. Mest är det ju barn och ungdomar som är roade av att skjuta fyrverkerier, men det är ju inte de som är kända för att ha det bästa omdömet här i världen. Det smälls det hejvilt runt nyår och påsk. Till vems glädje? Visst är det tjusigt med ett fint fyrverkeri (vem minns inte vattenfestivalsfyrverkerierna!), men de småraketer som privatpersoner fyrar av är ju faktiskt inte speciellt intressanta. Nej, låt kommunerna stå för fyrverkerierna och förbjud försäljning till privatperoner!

Anna Wahlgren, En saga om kärlek

Publicerad 2008-01-02 21:48:25 i Knoppen,

Ja vad ska man göra när man har jullov om inte läsa! Inte en enda bok fick jag i julklapp i år, men däremot kom min kära syster med en hel kasse utsorterade böcker från deras bokhylla. Detta var en av dem. En roman med underrubriken "Hängmattesåpa". Och ungefär så var det, romatik, erotik, död, otrohet, en massa personer som var länkade till varandras öden på olika sätt på ett rätt så underhållande vis.

Carina Rydberg, Den som vässar vargars tänder

Publicerad 2008-01-02 21:31:12 i Knoppen,

Detta är det första jag har läst av Carina Rydberg, däremot har jag läst en del om henne. Hon var ju rätt skandalomsusad för några år sedan, då hon namngav kända personer i någon självbiografisk historia, om jag minns rätt. Den här boken är i alla fall helt och hållet fiktiv (så vitt jag kan förstå??) och inte särskilt realistisk heller.

En lite märklig och otäck historia om två märkliga och otäcka syskon och deras dunkla förflutna. Systern i boken ligger vid några tillfällen och lyssnar på isens brölande, och när jag läste det tänkte jag att det var länge sedan jag hörde en is som råmade. Men nu i helgen när vi var uppe vid Ölsjön så mullarade oh sjöng det något alldeles oslagbart i isen! Häftigt! I övrigt så har jag inte så mycket att säga om boken.

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela