Emmas

Prioriterar mamelucksömnad - men hittade gamla bilder på temat

Publicerad 2012-11-29 09:11:39 i Kreativt,

Den här veckan är jag fullt upptagen på kvällarna, med att fixa en dräkt till en temafest på fredag (just nu syr jag på ett par mamelucker). Därför har jag bestämt mig för att inte rita något till veckans torsdagstema, som är förstoring.
 
Men nu kom jag på att jag har passande akvareller liggande!
 
När jag läste mikrobiologi var en av våra första övningar att färga bakterier och sedan studera dem i mikroskop. I labrapporten skulle vi sen beskriva hur de såg ut. Eftersom jag hade akvarellblock och -penslar på studentrummet så gjorde jag min labrapport i akvarell. Här är ett par av sidorna:
Komplett med lärarens signatur och allt!
 

Tavlor till mitt nya rum

Publicerad 2012-11-26 21:17:00 i Alida, Kreativt, Siri,

Jag har flyttat till ett nytt kontor och behöver något på mina kala väggar.
 
Sitter och bläddrar igenom mina foton för att välja ut några att göra förstoringar av. Vad tror ni om de här?
Jag vill ju visa både vilken snygg familj jag har och hur duktig fotograf jag är, he he...

Hus med torn

Publicerad 2012-11-25 14:06:00 i Hus,

Torn förknippar jag med hus byggda runt förra sekelskiftet. Men även nyare villor har ibland tornliknande utbyggnader! Här är två som jag gissar är från 1990-talet.
 
Det här är nog det maffigaste huset i mitt närområde:
 
Jag gick ut i skymningen (dvs klockan tre!) och innan jag hann till nästa objekt, som ligger lite längre bort, hade det nästan hunnit bli för mörkt för att fotografera, men en presentabel bild blev det i alla fall:

Soliga bilder på hus med torn visade jag här för två veckor sedan.
 
Christina har också letat upp några hus med torn.
 
Det är också Christina som står för nästa hustema, det hittar du här.

Idag är det exakt en månad tills vi åker!

Publicerad 2012-11-22 09:16:00 i Alida, Kreativt, Siri,

Vi ska inte fira jul i år. Istället ska vi åka till Costa Rica! Där ser vi framemot att sola, bada och göra utflykter i regnskogen. Vi hoppas få se åtminstone några av alla de djurarter som lär finnas! Det ska bli så himla härligt och vi kommer inte att sakna julen alls.
 
Eller kommer vi?
I går sa Siri:
- Vi måste köpa röda badkläder som vi kan ha på oss på julafton så det blir i alla fall lite julstämning...
 
Och de orden inspirerade mig till veckans torsdagsteckning - som har just temat julstämning. Här är min fantasi om årets julstämning:
Fler torsdagsteckningar på temat julstämning finns samlade hos Lady Thirty.

Godis

Publicerad 2012-11-17 17:38:51 i Allmänt,

Idag är det lördag, och därmed godisdag! Jag tog med kameran till godisaffären för att försöka få till en bild på temat "godis" till Nikonforums pågående temautmaning.
Jag hade tur för det var två söta flickor med likadana kläder som höll på och plocka lösgodis... De verkade inte ha nåt emot att bli fotograferade heller.
 
Jag har redigerat geom att dra upp färgmättnaden i godiset och dra ner den i resten av bilden. Visst blev det rätt bra?

Fingertoppsporträtt

Publicerad 2012-11-15 07:00:00 i Kreativt,

Namn och nytt på Dagens Nyheter utmanar oss att göra fingertoppsgubbar.
 
Sofie utmanar oss i veckans torsdagstema att rita själporträtt.
 
Så jag gjorde ett fingertoppssjävlporträtt!
 
Jag gfgjorde en favorit också, Magnus Uggla!
 
Han blev bättre!

Hus med torn eller tornliknande utbyggnader

Publicerad 2012-11-11 11:52:00 i Hus,

Tidigare har utsiktstorn och klocktorn varit teman i Veckans Hus. Den här gången är jag snarare ute efter tornrum - alltså villor och andra hus med torn eller tornliknande utbyggnader. Här nedan är några exempel från mitt arkiv!
 
En knasig villa med ett konstigt torn, Sollentuna
 
I det här tjusiga huset i Oslo bor min svärfar och hans sambo.
 
Gamla Skogsinstitutet på Östermalm i Stockholm.Arkitekturen är intakt sedan 1850-talet. Idag är det Israels ambassad som finns i huset.Jag undrar vad de har i tornrummet?
 
Finns det några hus med torn där du bor? Eller har du några arkivbilder på hus med torn? Visa dem i ett blogginlägg och länka hit! Söndagen den 25 november gör jag ett inlägg med ett par nytagna torn, och länkar till eventuellla andra bidrag!

Bensinstationer

Publicerad 2012-11-10 22:45:00 i Hus,

Nedlagd BP-mack i Storå, Västmanland
 
Statoil-macken ute vid riksväg 50 i Guldsmedshyttan, den enda kvarvarande bensinstationen i området.
 
Bensinstationer, aktiva och nedlagda, är veckans hustema.

Katjunker

Publicerad 2012-11-08 08:07:00 i Kreativt,

Har du sett en katjunk nån gång? Antagligen inte, eftersom de lever högt uppe i trädkronorna i Centralamerikas regnskogar.
 
Det som zoologerna tycker är märkvärdigt med katjunkerna är att de, trots att de är ryggradsdjur, har sex ben som insekter. De har dessutom ett hudveck mellan de två främre benen på varje sida, som de kan spänna ut till en vinge och glidflyga mellan grenarna. Namnet katjunk kommer från det lokala indianspråket och betyder ungefär "grodsyrsa".
 
Katjunkerna lever i små grupper om ett tiotal individer. Som fullvuxna blir de drygt åtta centimeter långa. De äter helst insekter, men också vegetabilier som blad och frukt. 
 
Fler fantasidjur hittar du denna torsdag hos I am Caty.

Det ser åtminstone kärleksfullt ut...

Publicerad 2012-11-01 07:00:00 i Kreativt,

Våra kaniner är så himla söta och snälla, men vi bryr oss så lite om dem sen vi skaffade hund. Egentligen skulle de behöva komma till ett bättre hem, till någon som ger dem kärlek på riktigt! Så är det någon som vill adoptera två kastrerade dvärgkaniner, så hör av er! De är vana att bo ute året om och de är ungefär sex år gamla.
 
Illustrationen har jag gjort i photshop, med ett foto som förlaga. Jag är jättenöjd med kaninen, men inte helt nöjd med tjejen. Fler bilderpå temat kärlek hittar ni hos Smäm!

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela