Emmas

Vårruset avklarat, fem kilometer

Publicerad 2012-05-30 14:43:31 i Kroppen,

Efter att ha klarat av dessa fem kilometer på en dryg halvtimme (ganska ävet tycker jag)
gick jag i en dryg timme för att komma hem. Ty det fanns icke rum för mig i kollektivtrafiken.

Däremellan hade jag trevligt med mina kamrater i den fina kvällen, vi åt picknick och ägnade oss åt inbördes beundran.

Typiska hus där jag bor

Publicerad 2012-05-27 21:31:40 i Hus,

Här i området finns ett antal villor i en stil som för mig är "den typiska sollentunavillan". Det är en 30-talsvilla som har

- Sadeltak eller "brutet sadeltak" (mansardtak)
- Fasadbeklädnad stående panel eller puts
- Ljus färg
- Spröjsade, sexdelade, fönster
- Takkupa
- Mitt under takkupan en mindre utbyggnad, till exempel en farstukvist

Här kommer några exempel. Bilderna är klickbara för större format. 



Ett fint rosa hus uppe på en höjd med underbar ursikt och gränsande till en allmänning... 

De flesta sollentunavillorna har under årens lopp blivit tillbyggda i olika riktningar, ofta mindre lyckat utseendemässigt.

   En tillbyggnad i tegel, gaveln i panel och den ursprungliga framsidan i puts...

Nu hoppas jag att fler vill vara med och visa typiska hus där ni bor! Lägg i så fall en kommentar så länkar jag till dem som är med fram till söndag om två veckor.  

Grillade marshmallows

Publicerad 2012-05-21 17:04:00 i Alida,

Årets första grillkväll avslutades med att tjejerna grillade marshmallows. Mums mums.






(Lägg märke till den nya blåa dörren...)

Det var en fin kväll och vi längtar efter sommaren med många grillkvällar på landet!

Killen med jättesnoppen

Publicerad 2012-05-16 21:47:28 i Hus,

Jag tittar ofta upp mot husfasaderna när jag är på stan, då kan man få se mycket vackert och en del roligt - som den här amorinen vid Karlbergs station!





Fler dekorativa byggnadsdetaljer hittar du hos Christina!

Nytapetserat!

Publicerad 2012-05-16 19:10:22 i Heminredning,

Först håller man på och flyttar ut möbler, river ner tapeter, köper grejer, målar taket, målar dörrfoder, river ut golvlister, skruvar ner eluttag, spacklar, slipar, köper mer grejer, målar fler varv, spacklar mer, slipar mer, det är så tråkigt och tar så lång tid, men så är det dags att tapetsera och på en dag så har man ett helt nytt rum! En timme till och så är de nya golvlisterna på plats. Voila!



Veckans träd - med rosa blommor

Publicerad 2012-05-14 21:22:00 i Träd,

På en radhustomt här i närheten står en magnolia, som just nu blommar för fullt. Det är helt fashinerande, som ett träd med rosa näckrosor.





Det finns förstås många fler träd med vackra rosa blommor...





... och nu är äppelträdet utanför vår dörr fullt av knoppar!

Miniatyrhus

Publicerad 2012-05-12 22:40:03 i Hus,

Jag är barnsligt förtjust i allt som ser ut som "riktigt" men är i miniatyr. Och eftersom jag dessutom gillar hus så är naturligvis miniatyrhus något som får mig att gå igång.

Vanliga lekstugor är visserligen småsöta, men den här lekstugan här i Sollentuna är något alldeles extra, eftersom takbrytningen, proportionerna och fönsterplaceringen ser ut som en riktig villa:



Det här lilla huset, som också ser ut som en riktig villa, finns i Skinnskatteberg. Det är mycket mindre än en lekstuga, knappt en meter högt. Jag undrar om det fyller någon funktion? Hundkoja kan det inte vara, för dörren är för liten:



Ett liknande i samma storleksordning fann jag i ett kolonistugeområde på Kungsholmen. Detta är helt fantastiskt med glasfönster med spetsgardiner! Möjligen är det ett kaninhus, men kaninen som syns på bilden var i alla fall vild och skuttade iväg till en annan tomt när jag hade tagit fotot:



Jag har själv (eller ja, med hjälp av Mats) designat och byggt två miniatyrhus till våra kaniner. Ett som står här på balkongen. Vi letade upp en kökssoffa på Blocket och sågade upp dörr och fönster; locket klädde vi med vaxduk och där inne finns tre rum; hall, kök och toalett:



Det andra är kaninernas sommarstuga, men vill du se den får du titta i min andra blogg!

Fler miniatyrhus finns hos
Christina
Hedwig
Mona
Anki

Tjejen som gör mig euforisk

Publicerad 2012-05-10 17:11:37 i Kreativt,

...nåja, bra är hon i alla fall! Och hon har ett så pass speciellt utseende att jag bestämde mig för att det var henne jag skulle försöka mig på att göra en karikatyr av.



Så, vem är det?

Fler karikatyrer hittar du hos Caty.

Jag trodde två av mina favorit-blogg-utmaningar hade lagt ned...

Publicerad 2012-05-07 17:10:00 i Hus,

... Veckans Hus är nedlagt, men torsdagstema lever - Hurra!

Veckans torsdagstema är karikatyr av en känd person. Hm, inte min satarka sida, men jag ska göra ett försök.

När det gäller Veckas Hus funderar jag på att försöka dra igång en mindre ambitiös version: De som vill är med, man turas om att hitta på vilket tema det ska vara, ingen resumé.

Vad tror ni om det?

Vi skulle kunna börja denna vecka, senast söndag, med temat

MINIATYRHUS

Fågelholk, dockskåp, lekstuga...

Hoppas att nån vill vara med! Lämna en kommentar till detta inlägg i så fall, så lägger jag upp länkar till de som är med i mitt bidrag på söndag.

Idag har jag och Siri tapetserat

Publicerad 2012-05-06 22:33:29 i Siri,

Förra helgen fixade i underlaget, en så kallad easy cover - det är istället för att bredspackla när man har ett ojämnt underlag. Det var lite otäckt, för den var av glasfiber och den stacks, det kliade överallt efteråt.



Fondväggen gick relativt snabbt och lätt att få till, och det blev så snyggt! Självklart har Siri valt tapeten, som heter Duro Galleri Om natten. Jag var lite skeptisk... men nu tycker jag den är kanon!





Återkommer med bilder på det färdiga resultatet.

Ostsufflé och rödbetor

Publicerad 2012-05-05 21:15:02 i Mat,

Dagens middag: Ostsufflé och nykokta rödbetor med fetaost, valnötter och olivolja. Gott. det är första gången på typ 20 år som jag har gjort sufflé. 



Idag flyttar Tobias och Sandra in i "vårt hus" i Rörvattnet

Publicerad 2012-05-05 13:33:43 i Allmänt,

Huset som mamma och pappa ritade och byggde i slutet på 70talet, anpassat efter tomten, som valts med stor omsorg, och efter vår familjs behov och smak. Där växte jag och mina syskon upp och blev vuxna, dit tog vi med våra första pojk- respektive flickvänner, dit återvände vi som vuxna, så småningom med våra egna familjer. Där har vi bråkat och skrattat och gråtit. Men nu är det slut.

Nu ska andra bo där, måla om och tapetsera om. Inreda efter sina behov och sin smak.

Det som känns bra är att de som har köpt huset är ett ugnt par som ska bo där. Det är helt underbart. Nystart för huset. Huset behöver bofasta, byn behöver föryngring. De verkar jätterara, de har hundar (irländsk setter som är en av pappas favoritraser).

Jag är glad och jag är ledsen.



Här är en bild från senaste (sista!) gången jag var där. Förra påsken när jag och mina syskon var uppe och röjde ur (detta var innan vi satte igång, uppenbarligen).

Långhelgen närmar sig sitt slut

Publicerad 2012-05-01 19:17:02 i Siri,

Vädret har varit fint och vi har fått mycket gjort, och även tagit oss tid att ha trevligt! I går kväll till exempel umgicks vi med familjen H. En bra helg helt enkelt.





I kväll tar jag nattåget till Östersund för att sluföra husaffären. Så jag är minsann ledig en dag till - fast den kommer att ägnas åt tågåkande och formalia...

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela