Emmas

Blir det nån Tjejvasa för mig, tro?

Publicerad 2006-02-24 09:58:12 i Kroppen,

Jag är fortfarande förkyld. Suck. Men jag har bestämt mig för att starta i alla fall, så får vi se om jag orkar genomföra.

I går pratade jag med en fröken i skolan som är i 55-årsåldern som åkte Vasaloppet på 9 tim 20 min för ett par år sedan - imponerande!

Det ska i alla fall li kul att ha lite semester och umgås med släkten! Hoppas att allt klaffar med mat, boende, transporter, skidhyra...

Nu åker vi till Dalarna!

Vilken födelsedagspresent

Publicerad 2006-02-23 18:26:48 i Siri,

I dag, på sin 7-årsdag, har Siri fått kallelse till sjukhuset för att sätta insulinpump. Hon har stått i kö för att få pump i mer än ett år, och först var det bud på att hon skulle få en redan under förra våren, sedan "efter sommaren", sedan hörde vi inget på länge men i januari var vi på ett informationsmöte för patienter som skulle få pump under våren. Och nu har vi alltså fått datum, om en månad!

De flesta diabetiker med pump är jättenöjda, inte i första hand för att de slipper ta sex sprutor om dagen, utan för att de uppnår bättre och jämnare blodsockervärden, vilket gör att man mår bättre och minskar risken för komplikationer. Nackdelen är förstås att aldrig få vara riktigt naken, utan natt som dag vara uppkopplad till en apparat. Vi tycker i alla fall att det ska bli spännande.

Väderprognosen för Tjejvasan ser bra ut!

Publicerad 2006-02-21 10:39:20 i Allmänt,

Enligt dagens prognos ska det bli -1 grad i Mora på lördag. Låter bra tycker jag! Om det vill sig riktigt väl och hela prognosen stämmer (plusgrader på fredag, minus fem natten till lördag) skulle det kunna bli isiga spår, vilket skulle passa mig utmärkt eftersom mina skidor glider bäst i sånt före.

Och så är det bara att hålla tummarna för att förkylningen ger med sig... Jag är i alla fall den enda i familjen som inte har haft feber och varit hemma från jobbet/skolan.

En epok går mot sitt slut

Publicerad 2006-02-20 18:31:24 i Allmänt,

Famljen Nilsson ska flytta! De var de första vi lärde känna när vi flyttade in här -98, och sedan dess har barnen Emelie och Jossan varit hemma hos oss så mycket att vi brukar skoja om att vi har fyra barn i familjen. Det känns verkligen konstigt att tänka sig att de inte kommer att komma inslinkande genom bakdörren med ett diskret "hej" och sedan kila upp för trappan till Siri och Alida. Vem ska Siri rymma med när inte Jossan är tillgänglig? Vem ska Alida hitta på teaterpjäser och hemliga språk med om inte med Emelie? Och hur mycket chips ska man köpa till fredagsmyset när vi bara är fyra?

Nu går jag på Echinagard

Publicerad 2006-02-17 10:37:02 i Kroppen,

Förbaskat med en förkylning just nu!! Jag ska ju åka tjejvasan om en vecka  - och hade tänkt göra en sista intensiv träningsinsats i helgen. Om jag nu måste vila mig i form sista veckan får jag väl ta det, men jag vill VERKLIGEN vara helt alert nästa lördag!! Detta har jag ju laddat för ett halvår... Nu är det bara att hålla tummarna för att naturläkemedlet och/eller min egen motståndskraft klarar av det här.

Snopet!

Publicerad 2006-02-14 14:02:44 i Allmänt,

Tänk att vara hemma för vård av barn idag - och så vara ute och handla och missa hela dramatiken just när Sverige tar sina guldmedaljer!

(Häromdagen när vi tittade på längdåkning i OS sa Mats "Är det så där det ser ut när du åker?". När han såg den skeptiska blick han fick av mig förtydligande han med "Ja, du skejtar inte?". "Jaså du menar så", sa jag, "nej, jag åker klassiskt, men det ser inte riktigt ut så där".)

Änglahuset av Kerstin Ekman

Publicerad 2006-02-14 10:04:26 i Knoppen,

läste jag ut för ett par dar sen. Kerstin Ekman hör till mina absoluta favoritförafattare, men den här romanen lyfte bara bitvis. Det var lite för många huvudpersoner och för många historier, just när man började bli engagerade hoppade handlingen iväg någon annan stans, till någon annan av kvinnorna i staden.

Idag står det om min systerson Albin i DN

Publicerad 2006-02-13 15:04:23 i Allmänt,

Tyvärr kan jag inte länka till artikeln eftersom jag inte hittar igen den i nätupplagan, men den handlar om en 11-årig svensk pojke som på eget initiativ lär sig persiska.

Alldeles i början av artikeln tänkte jag "det skulle ha kunnat vara vår Albin", men jag hann läsa nästan hela innan jag insåg att det verkligen VAR vår Albin det handlade om. Och den talgdanken berodde inte bara på att jag såg journalistens namn under artikeln, utan också på en minnesbild från fjällvandringen i somras när Albin sjöng Bora Bora oavbrutet i tre dygn (sedan utfärdades ett förbud gällande fortsatt framförande av just den låten, möjligen på mitt initiativ?).

Albin är definitivt språkbegåvad och road av språk, han lärde sig också hjälplig thailändska före och under familjens resa till Thailand  julhelgen.

Kul!

Min första världspolitiska kommentar

Publicerad 2006-02-01 08:33:17 i Allmänt,

Under en bild på svartskäggiga män som bränner en dansk flagga står rubriken "Danska tidningar ber muslimer om ursäkt". Vem är det som ska be vem om ursäkt, undrar jag?

Jag tycker man ska respektera sin medmänniskas tro, det innebär inte bara att vi ska försöka låta bli att kränka de som tycker annorlunda än vi, det innebär också att vi måste acceptera att de som har en annan tro inte följer vår tros lagar. I klartext: Det är en regel i islam att inte avbilda Muhammed. Vi som inte är muslimer följer inte islams regler, och kan därför avbilda Muhammed. De som är muslimer måste acceptera det.

Som princip anser jag att man ska undvika att provocera andra genom att håna dem eller det de håller heligt, eller bryta mot deras kulturella eller religiösa regler. Men när reaktionen på en dansk tidnings publicering av bilder på Muhammed blir så orimliga, med bojkotter, bombhot och mordhot, blir min reaktion den motsatta: Hallå Aftonbladet, Expressen och DN! Sätt in teckningar av Muhammed i tidningarna! Hallå tidningar över hela världen, visa ert stöd för den fria världens tryckfrihet, visa att vi inte böjer oss för religiös fanatism, publicera bilder föreställande profeten! 

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela