Emmas

Sådärja, då var klassikerprojektet i måt!

Publicerad 2006-09-25 10:32:34 i Kroppen,

Sista loppet, Lidingö Tjejlopp, är det enda där jag inte är nöjd med min prestation, jag hade tänkt springa på högst 1 tim 10 min - och hoppades på 1 tim 5 min - men gick i mål på 1 tim 13 min efter att gått långa sträckor från Abborrbacken och framåt. Men, jag genomförde i alla fall!

Förutsättningarna för Tjejklassikern har kanske aldrig varit bättre än i år, med snötäcke i Stockholm två månader för Vasaloppet, perfekt väder och fina spår på själva Tjejvasan; härlig solig nästan vindstilla Tjejvättern; varm sommar och därmed varmt i vattnet på Vansbrosimningen och slutligen ett skönt soligt Lidingölopp. Om man ska vara kinkig hade det varit bättre med lite svalare väder att springa i igår, och hade det varit lite småregnigt så hade det inte varit så dammigt... men varför klaga!

Nu återstår frågan vad ska man träna för nu?

Nej! Jag vill inte bli förkyld nu!

Publicerad 2006-09-17 09:31:44 i Kroppen,

En vecka före Lidingö Tjejlopp, avslutande gren för min Tjejklassiker...

Jag har ju varit i mitt livs form senaste veckorna, och satt personligt rekord på mina tre sina löprundaor, och i dag känner jag hur det kliar i halsen och mina barn är jätterossliga... JAG VILL INTE!!!

Familjepolitik

Publicerad 2006-09-15 09:41:14 i Allmänt,

Konstigt att det inte är någon annan än jag som har kommit på att föräldraförsäkringen borde vara baserad på familjens GEMENSAMMA inkomst, så att familjen får ut 80% totala inkomsten när den ena föräldern är föräldraledig, oavsett vilken förälder. Då skulle man inte kunna påstå att man inte "har råd" att ha pappan hemma. Inkomsttaket ska vara kvar tycker jag, de (vi) som tjänar bra borde faktiskt kunna planera ekonomin så vi har råd att vara lediga med våra barn. Man blir beklämd varje gång man hör en familj där pappan inte "har råd" att vara föräldraledig, och så bor de i en villa de har köpt för tre och en halv miljon. Vad är det för prioritering? 

Annars tycker jag nog att det är en bra idé att kvotera föräldraledigheten. Så länge det är männen som har högst inkomst och så länge det är som sig bör att kvinnorna tar ut 80% av föräldraledigheten så kommer kvinnorna att fortsätta att ta ut större delen av föräldraledigheten - vilket medför att unga kvinnor inte blir lika attraktiva på arbetsmarknaden som unga män, och så har vi ett moment 22. Det är klart att varje normal kvinna vill vara hemma med sitt barn i minst ett år, inte sätter man igång och kämpar för att få sin man att ta hälften av tiden. Men för barnens skull och för kvinnornas - i ett längre perspektiv - tror jag det vore mycket bättre om vi delade lika, och för att komma dit måste man kanske lagstifta.

Sen tycker jag att det är tokigt att dagis ska vara huvudalternativet för alla barn mellan 1,5 och 3 år. Visst är det väl konstigt att de som väljer att avstå från inkomst för att ta hand om sina egna barn ändå ska vara med och betala till förskolorna via skatten? Utan att själva få något. Sossarnas valfläsk om gratis förskola för alla barn är alltså inte något jag köper. Prioritera barnen, inte föräldrarnas plånböcker! Mindre barngupper är mycket viktigare.

Jaha, hur ska jag rösta på söndag?

På hemsidan finns nu en presentation av vår nya kanin

Publicerad 2006-09-11 21:07:32 i Allmänt,

Tim. Alidas sida är också uppdaterad.

Alla foton från sommaren har jag inte lagt ut av den enkla anledningen att det är FULLT på det utrymme som ingår i vårt bredbandsabonnemang! Så nu ska jag försöka utforska möjligheten att hyra in mig på ett webbhotell... Eller är det någon som vill tipsa mig om bästa sättet att få lagra sina bilder och samtidigt ge andra möjlighet att titta på dem?

Ett sånt vackert golv!

Publicerad 2006-09-03 21:03:01 i Kreativt,

Vindsrummet 
Och vilket fint tak! Och vilken ljuvlig tapet! Tänk att det här har vi gjort i sommar - innan var det bara en oinredd vind. Jag som är så ohändig och knappt har provat på att tapetsera förr gav mig på ett snett rum (alla väggar är sneda både horisontellt och vertikalt) med snedtak och en tapet med mönsterpassning - och gick i land med det! Golvet är ett betsat och oljat furugolv och taket målad pärlspont.
Siri i nya rummet

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela