Emmas

Ja! Snö!

Publicerad 2005-12-27 16:34:27 i Kroppen,

I går var jag ute och åkte skidor på Järvafältet i 50 minuter. Härligt! Först försökte jag och Alida åka tillsammans, men efter att hon tappat skidorna tre gånger på 100 meter gav vi upp och gick och beställde nya skidar åt henne. Men sedan åkte jag alltså ut en sväng själv. Bitvis var det spårat av ett par andra skidåkare. Så det var säsongens första snöträning; fort gick det inte, men det kändes bra, både i kropp och själ.

När föddes Jesus?

Publicerad 2005-12-25 00:05:14 i Allmänt,

Är det inte lite lustigt att vi svenskar firar Jesu födelse den 24 december när resten av världen (?) firar den 25? Eller är det jag som är ute och cyklar? Nu har vi i alla fall firat, om inte Jesu födelse så i alla fall jul, denna uråldriga nordiska midvinterhögtid när vi stoppar i oss en massa mat och har trevligt med familjen. Vi blev inte 33 personer men väl 25 från 6 till 89 år plus en hund på 5 månader (ett under av coolhet).

Julstressen byts mot julefrid

Publicerad 2005-12-23 18:29:42 i Allmänt,

Senaste veckorna har jag haft så mycket att göra så ja inte har varit inne här alls - trots att jag varken har lagt in sill, gravat lax eller bakat leverpastej. Men nu återstår bara att rimma på julklapparna och grijera skinkan, sedan kan vi ägna oss åt att fira jul! Själva julafton kommer vi att vara hemma hos Lotta och Pelle med hela Pelles släkt - 33 personer totalt! Men annars ska vi vara hemma och ta det lugnt.

Våra iranska grannar har julpyntat mer än vi... men de firar ramadan och irnakt nyår också! Det är väl toppen att både kunna ta seden dit man kommer och hålla fast vid sin gamla kultur!

Pappa och Bente har varit här och firat jul, vi har fått en massa fina julkort men inte skickat ett enda själva och Malin med familj åker till Thailand i morgon.

För övrigt kan sägas att ischokladen skar sig (ser jätteäckligt ut med fettet som ligger högst upp i varje form!) och granen redan har börjat barra.

GOD JUL önskar jag er alla!

Pilotens hustru av Anita Shreve

Publicerad 2005-12-02 11:33:11 i Knoppen,

Den här boken hörde jag först talas om på "Oprah Winfrey show". Den handlar om en kvinna som levt ett tryggt och stillsamt liv med sin man, som är pilot, och deras dotter i en Amerikansk småstad. Boken börjar med att kvinnan väcks mitt i natten med beskedet att hennes mans flygplan störtat. Mitt sorgen och chocken dyker information upp som tyder på att hennes man tog livet av sig (och de 104 passagerarna!). När hon börjar nysta i små ledtrådar som hon hittar i hemmet visar det sig att maken levt ett liv som hon, efter 16 års äktenskap, inte haft en aning om, och hon blir tvungen att ompröva hela sitt liv.

När man läser boken börjar man fundera på sitt eget liv och det man ser som självklara sanningar. Det är en fängslande historia, men andra hälften av boken, "upplösningen", är inte lika bra som den första där spänningen trappas upp.

Jag läser också "Hugo och Josefin" av Maria Gripe, tillsammans med Alida. Jag tycker att "Hugo och Josefin" påminner om "Den vita stenen" (TV-serien om flickan Fideli och hennes killkompis Hampus, Farornas Konung) som bygger på en bok av Gunnel Linde. Jag undrar om barnboksförfattarna själva var lite utstötta och ensamma som barn, och fantiserade ihop en annorlunda och självsäker pojke som plötsligt dök upp och blev hennes bästa vän?

I helgen flyttar mitt kontor

Publicerad 2005-12-01 18:45:25 i Allmänt,

och jag får 15 minuter kortare resväg. Det blir en halvtimmes tidsvinst om dan, 100 timmar på ett år! Vad ska jag göra med all den tiden? Till att börja med köpa julklappar, ge blod, julpyssla med barnen, jobba ifatt allt jag ligger efter med... Härligt!

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela