Emmas

När åskan går blir mjölken sur... eller?

Publicerad 2008-08-27 15:37:23 i Mat,

När jag var ung en gång för länge sen, minns jag att jag öppnade ett mjölkpaket och konstaterade att det var fil i paketet. Jag trodde att mejeriet hade fyllt fel produkt, men mamma avfärdade det med att åskan hade gått. "När det åskar kan mjölken surna".

Senare under min utbildning i livsmedelshygien frågade jag hur det kom sig att mjölken surnar vid åska. Föreläsaren (Bengt berglund om jag inte minns fel) avfärdade detta totalt, om surnad mjölken sammanföll med åskväder berodde det förmodligen på att båda kunde förknippas med värme.

Idag har jag snubblat över påståendet igen - och detta väckte min nyfikenhet. Gjorde en sökning på webben och hittade följande:

1. Utdrag ur skoluppsats:

I våras kom det en metrolog till vår skola. Det var en kvinna som kom hit från miltärkontoret, som jobbade med väder rapporter. Hon berättade om hagel och hur det blir hagel. Ju högre och närmare kallfronterna, desto hårdare blir haglet. nästan samma sak som ösregn då de blir tjockare vatten "dom håller i varandra".Det var en tjej som frågade om en tyfon var likadan som en tornado, och tromb och hon svarade att de är likadana men de har fått olika namn. hon berättade också om åska, man kan känna sig konstig när väder är lite tryck. Och mjölk blir sur. Kan också känna sig mår illa och huvet bli tung.


2. Diskussion om ifall grädde blir hård, lättare att kärna smör med mera på ett diskussionforum "kolhydrater i fokus"


3. Från en privat hemsida som handlar om hur det var förr i tiden:

När det blev åska skar sig tjuckmjölken, den blev som glöttermjölk. Den blev väldigt tunn och blaskig, men det gick att äta den. Åskväder det var inte bra åt tjuckmjölken. Det gick att göra ny om man tog vasslan från glöttermjölken. Vi hade alltid mjölken där det var som kallast. Även vanligt mjölk hade lätt att bli sur om det var åska.

Så hur ligger det till egentligen? Kan åskan göra mjölken sur, eller "hård", och vad är det i så fall för mekanism?

Kommentarer

Postat av: Beppe

Publicerad 2008-09-06 08:22:57

Tjena Emma,

vilken rolig post! Det jag vet är att filmjölk är en produkt som man åstadkommer när mjölk koagulerar med hjälp av en art av laktobaciller. Skillnaden mellan yoghurt och fil är att laktobaciller i yoghurt förökar sig bäst vid 35-40 grader celsius medan Laktobaciller i fil har sin optimal temperaturintervall vid 20 grader. Jag har hört att förr i tiden hade man en "filbunke" som hölls tillräcklig nära till spisen för att mjölken skulle sura. I filbunken fanns det alltid lite av det gamla filen för att sätta i gång surningen. Du kanske visste allt detta själv, men det jag menar är att allt fil behöver är cirka 20 grader varm och lite baciller i mjölken. då kan man räkna att åskan på sommaren kommer när vi har c a 20 grader varmt och inte 30 eller 17. Mjölk som ni köpte när du var liten inte var pastöriserad och att ni inte hade någon kylskåp eller att ni höll mjölkpaketet ute för länge.



Hälsningar från Skåne.



//Beppe

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela