Emmas

Är det vanligt att barn inte gillar soppa?

Publicerad 2009-12-07 12:10:11 i Mat,

Jag är rätt nöjd med min familj: Vi blev bjudna på middag på Edsbacka Bistro i helgen. Mycket trevligt och god mat! Det fanns en handfull olika förrätter och varmrätter att välja på, och sällskapet bestod, förutom oss fyra (2 vuxna och 2 barn) av sex vuxna personer.

Alla de övriga valde samma rätter - toast skagen till förrätt och entrecote med pommes frites till varmrätt.

I vår familj åt vi potatis- och purjosoppa, friterade sardeller, stek på hjortinnanlår, piggvar, lammgryta, gös och färserade skaldjur.

Jag har även tidigare varit glad åt att mina barn gillar mat, och rätt nöjd med mig själv då jag tror att det delvis beror på en medveten strategi från min sida: Att alltid försöka ha en positiv inramning kring måltiden, säga när man tycker något är gott, uppmuntra alla att smaka, aldrig tjata på någon att äta upp... Mina barn säger inte "äckligt" om mat. Däremot kan de säga "det här tycker inte jag om". 

En inte alls medveten strategi, utan mer en naturlig följd av att jag är hyfsat matintresserad, har varit att ha en varierad matsedel.

En kommentar i lördags var i alla fall "det är inte så vanligt att barn gillar soppa", och det har jag funderat lite på, eftersom jag inte känner igen det. Barn brukar ofta inte gilla fisk, innbillar jag mig, och det tror jag beror på fisken i skolan, som alltid är torr och tråkig eftersom fisk inte passar att varmhålla. Soppor och grytor däremot blir nästan bättre ju längre de får "mogna", och min personliga erfarenhet (utifrån vad jag gillade när jag var liten och utifrån mina egna barn) är att barn gillar soppa. Men jag kanske har fel? Vad säger ni?

Bilderna inifrån restaurangen blev inte så bra, men här har vi några coola killar som tar en cigarill efter maten.
K-J, Mats o Pelle tar en cigarrill efter maten

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2009-12-08 10:20:49

Mina barn gillar också soppa. Men så är vi ju släkt med er också :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela