Emmas

Matspelet

Publicerad 2009-10-28 16:43:58 i Kreativt,

Matspelet

Jag är sån nöjd med min senaste idé att jag funderar på att börja massproducera och sälja på Designtorget... Grejen är att jag är så usel på att planera middagarna, så flera gånger i veckan har jag gått stressad i mataffären och stirrat i diskarna i hopp om att få inspiration. Och alla försök att bli ordentlig, planera i förväg och storhandla har misslyckas. Men nu har vi lyckats hålla igång i fyra veckor tack vare - MATSPELET.

Det går ut på att vi har skrivit kort med respektive huvudingrediens och tillbehör och gjort en spelplan med veckodagarna där vi sedan lägger ut ett korten för kommande vecka med baksidan uppåt. Sedan får en utvald familjemedlem vända korten dag för dag, och utifrån vilka kort man får upp bestämma en rätt (på varje kort står också flera exempel på rätter). En av oss skriver ned matsedeln för veckan och utifrån det åker jag och storhandlar. Fantastiskt!

Första söndagen glömde jag dock att köpa middag för samma dag, så Mats fick ändå gå till Stinsen och köpa spagetti och köttfärs. Med sedan dess har det gått bra eftersom vi har haft en rätt planerad för varje dag.

Obs! Detta inlägg är från november 2008 och jag förstår inte varför det plötsligt har hamnat högst upp med dagens datum. Men för all del, vi använder nu, ett år senare, fortfarande matspelet och gör veckomatsedlar, och jag är fortfarande lika nöjd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela